اقتصاداهم اخباربازاربانک، بیمه و بورس

بانک مرکزی بازیگر بازار ارز

دبیرکل کانون صرافان با اشاره به تغییر نقش بانک مرکزی به بازیگر بازار ارز، گفت: اکنون صرافان به شکل سابق ارز دریافت نمی‌کنند و ممکن است از صرافان این جمله شنیده شود که ارز ندارند.
به گزارش تولید آنلاین، رضا ترکاشوند صبح امروز در نشست خبری درباره فعالیت های این کانون، اظهار داشت: این کانون در سال ۹۱ با مجوز بانک مرکزی آغاز به کار کرده و به دلیل خاص بودن فعالیت این کانون، تحت نظر بانک مرکزی فعالیت دارد.

وی افرود: پس از انقلاب، صرافان نقش مهمتری نسبت به قبل پیدا کردند زیرا در همه دنیا وظیفه صرافی ها تبدیل پولی به پول دیگر است ما در ایران به دلیل تحریم هایی که وجود داشت، مجبور به تقسیم وظایف بانک ها به سایر واحدها از جمله صرافی ها بودیم.

دبیر کل کانون صرافان ایران، ادامه داد: صرافان همواره نقشی محوری در جا به جایی پول در کشور داشته و همراه سیستم بانکی بودند.

ترکاشوند درباره وضعیت فعلی سیستم بانکی و بخشنامه های ارزی بانک مرکزی، توضیح داد: امسال دو مقطع زمانی درباره فعالیت صرافان داریم دوره اول پیش از تاریخ ۲۱ فروردین سال جاری است که امکان فعالیت داشتند، اما پس از این تاریخ با ارائه گزارش غلط به دولت، تصمیم گرفته شد تا مدتی از فعالیت صرافان جلوگیری شود و حدود ۴ ماه خرید و فروش ارز توسط صرافی ها ممنوع بود و باعث شد بازار شفاف قبلی به بازار دلالی و زیر زمینی تبدیل شود.

وی ادامه داد: پس از این ۴ ماه با تغییر رییس کل بانک مرکزی نگاه بهتر و واقع گرایانه به فعالیت صرافی ها شد و نقش صرافی ها روشن شد و ما در حال حرکت گام به گام برای رسیدن به حالت گذشته صرافی ها هستیم.

دبیرکل کانون صرافان ایران گفت: با بخشنامه های ارزی جدید بانک مرکزی در حال رفع موانع و محدودیت های فعالیت صرافی ها با رعایت قانون هستیم.

ترکاشوند درباره بخشنامه این کانون به صرافان درباره نرخ ۱۰ هزار تومان دلار، گفت: این نامه در حالی صادر شد که نرخ ها درحال تغییر و نوسان بود و با کاهش قیمت ها ارزهای خانگی به سمت بازار آمد و بانک مرکزی به بانک ملی و سایر بانک ها دستور داد تا با اعلام قیمت ، کف بازار مشخص شود.

به گفته ترکاشوند، پیش از ۲۱ فروردین نقش بانک مرکزی در بازار یک نقش بازارساز و تعیین کننده بود و به نیازها در بازار پاسخ داده می شد اما پس از این تاریخ به عنوان یک بازیگر بازار  و موثر فعال شد و اکنون صرافان به شکل سابق ارز دریافت نمی‌کنند و ممکن است از صرافان این جمله شنیده شود که ارز ندارند.

ترکاشوند، کانون را حلقه آخر این بازار  و واسط با مردم معرفی کرد و افزود: هدف کانون کمک به نظام در جهت تامین منافع ملی است.

وی ادامه داد: همه دولت ها، نسبت به بخش خصوصی و تجربه این بخش توجهی نمی کنند البته با ریاست جدید بانک مرکزی از نظرات و تجربیات کانون استفاده می شود اما دولت به دلیل اینکه خود را بی نیاز به بخش خصوصی می داند، از نظرات این بخش استفاده نمی کند.

وی ادامه داد:ما یک خرید خدماتی داریم و نرخ دوم که هرکس تا ۵ هزار یورو می تواند خرید کند،  است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا