صنعت و معدنفن آوری و ارتباطات

ایران می تواند به هاب فناوری مالی در منطقه تبدیل شود

پروفسور بارچ در هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت گفت: ایران با توجه به ظرفیت علمی می تواند به قطب فین تک در منطقه تبدیل شود.

به گزارش تولیدآنلاین به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، پروفسور بارچ، کارشناس ارشد بانکداری از آلمان در هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، در مورد مفهوم یکپارچه سازی مالی گفت: این مفهوم به قدمت خود بانک ها بوده و بسیار مهم است و با استفاده از محصولات درست باید نیازهای مشتریان بانکی را پاسخگو بود و پیش از آن باید مشتریان را به خوبی شناخت تا از این طریق محصولات خود را به آنها فروخت. همچنین گزینه های زیادی را باید برای مشتریان خود در نظر بگیریم تا ترغیب به استفاده از آن شوند.

وی گفت: فروش خدمات مدیریت مالی در آمریکا به بحران برخی از بانک های این کشور کمک کرده و به طور کل می توان از فروش خدمات مدیریت مالی درآمد زایی کرد و از سویی افزایش خدمات مالی می تواند ریسک های مالی را بالا برد.

پروفسور بارچ تصریح کرد که در بانکداری امروز مباحث دیجیتالی کردن کانال ها، موبایل بانکینگ و بانکداری بر مبنای دیتا محوریت دارند. در بحث دیجیتالی کردن اختلال هایی به وجود می آید و دیگر نیازی به بانکدارانی که فروشند هستند نیست و باید بانکدارانی داشته باشیم که تحلیلگر باشند.

این کارشناس بانکداری در ادامه گفت: بانک ها همیشه فکر می کنند که همه محصولات را باید خودشان تولید کنند؛ اما باید زنجیره تولید را گسترش داد. در حال حاضر تعداد شعب دیگر تعیین کننده نیستند و در اروپا طی ۱۰ سال اخیر ۵۰ درصد شعب بانکی ناپدید شده اند و در حال حاضر سیستم فناوری اطلاعات و پیش بینی رفتار مشتریان تعیین کننده است. هر چیزی که استاندارد شود قابلیت دیجیتال شدن دارد و ۹۵ درصد کسب و کار ها به سمت دیجیتالی شدن حرکت می کند. در اروپا بانک ها به سمت دیجیتالی شدن حرکت می کنند و ظرف ۸ دقیقه می توان از طریق یک اپلیکیشن حساب افتتاح کرد.

بارچ خاطر نشان کرد که به طور کل سرعت و انعطاف پذیری دیجیتالی شدن به گونه ای خواهد بود که بانک های سنتی دیگر قابلیت رقابت را نخواهند داشت و بانک های واسطه در آینده نزدیک ممکن است که از میان بروند؛ ضمن اینکه مدل های تجارت باید تغییر پیدا کنند و یکپارچگی در بانکداری انجام گیرد.

وی گفت: به نظر من بانک های ایران نیازی به سرمایه گذاری زیادی نخواهند داشت و باید از تجارب اروپایی استفاده کنند تا با هزینه ناچیز پیشرفت قابل توجهی داشته باشند و اگر بخواهیم در منطقه، مرکزی برای فین تک انتخاب کنیم، آن کشور ایران است زیرا دارای نیروی انسانی تحصیل کرده و مستعد است.

پروفسور بارچ در پایان گفت: باید برای مشتریان کانال های جذاب دیجیتال با ایمنی بالا ایجاد کنیم تا خدمات مناسب بانکداری را به آنها سریع تر ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا