صادرات و واردات

ایران ظرفیت صادرات ۲ تا ۵ هزار تن بذر ذرت را دارد

به گزارش روز دوشنبه از وزارت جهاد کشاورزی، «صمد مبصّر» در این باره اظهار داشت: هزینه تولید بذر در ایران کمتر از اغلب کشورهای همسایه است و از سوی دیگر زیرساخت های فنی کشور برای صدور گواهی نامه‌های بین المللی مانند OECD و گواهی نارنجی ISTA فراهم است و صادرات بذر از ایران می‌تواند به اقصی نقاط دنیا انجام شود.

مبصّر با اذعان به اینکه صادرات بذر از نظر ثبت قانونی و تجاری سازی و همچنین سازگاری و رقابت با ارقام تولیدی در کشور مقصد باید فرآیند سه تا چهار ساله را طی کند، گفت: با این حال تاکنون ۲۰۰ تن بذر هیبرید ذرت به کشورهای عراق، آذربایجان و ترکمنستان صادر شده است.

وی پیش بینی کرد: بخشی از بذرهای ذرت موجود در انبارها به عنوان ذخایر استراتژیک نگهداری و بخشی دیگر با تلاش تولیدکنندگان بذر و پشتیبانی وزارت متبوع، صادر شود.

این مقام مسوول درباره ارقام جدید ذرت نیز اظهار داشت: سال ۹۹ نزدیک به ۷۷ درصد کشت بذر ذرت، از رقم ۷۰۴ بود و مابقی کشت با ۱۵ رقم دیگر انجام شد، اما امسال سطح کشت رقم ۷۰۴ از ۷۷ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافته است، زیرا این رقم قدیمی است و برای افزایش سهم ارقام جدید برنامه‌ریزی شده است.

وی اذعان داشت: بذر ذرت به طور عمده در ماه‌های اردیبهشت و خرداد کشت و برداشت از مزارع بذری در ماه های شهریور و مهر انجام می شود و حجم بسیار محدودی نیز تولید بذر در خوزستان به صورت کشت تابستانه و در اواخر تیرماه انجام می‌شود.

مبصّر، تعداد شرکت های مجاز تولید بذر ذرت در ایران را ۱۸ شرکت عنوان کرد و گفت: این شرکت‌ها باید صادرات مازاد تولیدات خود را در برنامه کاری‌شان بگنجانند.

برنامه ریزی کشت سه هزار و ۳۰ هکتار بذر

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی با توجه به کاهش سطح کشت ذرت به دلیل خشکسالی و موجودی ذخایر بذر ذرت از سال ۹۹، امسال کشت سه هزار و ۳۰ هکتار بذر هیبرید ذرت برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: این برنامه برای کشت ۱۶ رقم بذر هیبرید است که ۱۱ رقم آن منشا داخلی و پنج رقم دیگر دارای منشا خارجی هستند.

مبصّر اظهار داشت: با توجه به پیش‌بینی ذخیره هشت تا ۱۰ هزار تنی بذر هیبرید ذرت از سال قبل در انبارهای سرد، مشکلی برای تامین بذر سال ۱۴۰۱ نداریم.

وی با اشاره به کشت ۴۰۰ هزار هکتار ذرت در سال گذشته، گفت: امسال سطح کشت ذرت به علت خشکسالی، حدود ۳۰۰ هزار هکتار پیش بینی شده است.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، سطح تولید بذر هیبرید ذرت در سال ۹۹ را پنج هزار و ۴۶۶ هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: از این سطح ۱۸ هزار و ۲۳۸ تن بذر تولید شد که پس از ارزیابی‌های کیفی، ۱۷ هزار و ۱۵۵ تن آن گواهی و نزدیک به یک هزار و ۸۰۰ تن به دلیل غیراستاندارد بودن از چرخه بذری خارج شد.

وی با بیان اینکه مزارع بذر ذرت در استان های اردبیل، البرز، مرکزی، قزوین، کرمانشاه، خراسان رضوی و خوزستان احداث شده‌اند، گفت: حدود ۸۰ درصد سطح زیر کشت بذر هیبرید ذرت در استان اردبیل و در منطقه مغان و ۲۰ درصد مابقی در سایر استان‌ها است.

مبصّر افزود: سال گذشته نیز در این مزارع ۱۶ رقم بذر هیبرید کشت شد که ۱۴ رقم آن هیبرید سینگل کراس و ۲ رقم نیز هیبرید تری‌وی کراس بودند.

وی توضیح داد: سال ۹۹ با توجه به همکاری‌های خوب بین سازمان حفظ نباتات کشور، موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی و موسسه تحقیقات خاک و آب با موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در بهبود تغذیه و حفاظت از مزارع تولید بذر، سال خوبی برای تولید بذر ذرت بود به طوری که عملکرد این مزارع ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از میانگین سنوات قبل ارزیابی شد.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، نیاز بذر ذرت برای کشت در سطح ۴۰۰ هزار هکتار را حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار تن عنوان و خاطرنشان کرد: سال ۹۹ بیش از نیاز کشور بذر هیبرید ذرت تولید شد و از این رو مقرر شد چهار تا پنج هزار تن از بذرهای تولیدی برای کشت در سال ۱۴۰۱ در انبارهای سرد نگهداری شوند و علاوه بر این ذخیره استراتژیک بذر ذرت، به دلیل کاهش سطح کشت ذرت در سال ۱۴۰۰ بر اثر خشکسالی، کاهش ذخایر آب پشت سدها و کاهش دبی چاه های آب و به دنبال آن کاهش کشت بذر ذرت در سال جاری، در کل موجودی انبارها به حدود هشت هزار تن رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا