اقتصادبازارتجارتکار و تعاون

از اول با ادغام تعاون مخالف بودیم

دبیرکل اتاق تعاون ایران، ادغام وزارت تعاون را غیرکارشناسی دانست و گفت: تفکیک وزارت کار موجب تحمیل هزینه‌هایی از جیب مردم به کشور می‌شد.

ماشاء‌اله عظیمی با بیان اینکه تفکیک وزارتخانه‌ها هزینه‌هایی را از جیب مردم به کشور تحمیل می‌کند، اظهار کرد: مایل به تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نبودیم، همچنان که با ادغام غیرکارشناسی آن به شدت مخالف بودیم. امروز دنیا به سمت ادغام وزارتخانه‌های همگن می‌رود ولی ما درصدد ایجاد وزارتخانه هستیم، درصورتی که یک وزارتخانه دست کم ۱۵۰۰ پست مدیریتی می‌خواهد.

وی گفت: در حال حاضر اعتبارات عمرانی ۱۰ درصد کل اعتبارات است و مابقی اعتبارات هزینه‌ای و دستمزد و جاری است. ما با ایجاد یک وزارتخانه جدید این سهم عمرانی را باید به زیرساخت‌ها اضافه کنیم.

دبیرکل اتاق تعاون ایران درباره دیدگاه برخی نمایندگان مجلس که اگر لایحه تفکیک وزارت کار رأی می‌آورد، وزیر کار استیضاح نمی‌شد، گفت: شاید دلیلش این باشد که اگر لایحه دوفوریتی رأی می‌آورد، دیگر وزیری وجود نداشت چون وقتی محل ماموریت از بین برود، دیگر ماموری برای انجام وظیفه نیست که البته این استدلال منطقی است؛ وقتی دو فوریت لایحه تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رأی می‌گرفت، باید دو وزیر به عنوان سرپرست برای دو وزارتخانه معرفی می‌شد اما در بحث استیضاح امیدواریم هر آنچه خیر و صلاح باشد همان اتفاق بیفتد.

عظیمی در ادامه به تاثیر نوسان نرخ ارز بر بازار مسکن اشاره کرد و گفت: مسکن دو کارکرد دارد که سکه و دلار ندارند، از یک سو هم رفع نیاز ضروری است و از طرفی نوعی سرمایه‌گذاری است. مسکن کالای با ارزشی است و به سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اگر کسی رفع نیاز ضروری‌اش در اولویت نباشد و چند واحد پول داشته باشد، سعی می‌کند در بازارها غیرقابل پیش‌بینی سرمایه‌گذاری کند. در کشور ما قدمت ساختمان هیچگاه از قیمت آن نکاسته است، در حالی که در دنیای متمدن هرچه ساختمان کهنه‌تر و قدیمی‌تر می‌شود، قیمتش کاهش می‌یابد، به همین دلیل بازار مسکن در هر شرایطی جذابیت خود را دارد.

به گفته دبیرکل اتاق تعاون ایران، در شرایطی که تمام بازارها از جذابیت اشباع شده باشد، پول‌های سرگردان در جایی می‌رود که برای صاحبانش سودآوری و ارزش افزوده بیش‌تری داشته باشد. وقتی سپرده‌های بانکی کمترین جذابیت را پیدا کرده و در بخش تولید به دلیل وجود هزاران مانع و مجوز و برکرواسی امکان فعالیت نیست، طبعا نقدینگی در جایی می‌رود که فرد احساس امنیت و سودآوری بیشتری داشته باشد.

در ماه‌های گذشته نوسانات نرخ ارز بسیاری از بازارهای داخلی از جمله مسکن را تحت تاثیر قرار داد. مسکن، صنعت سودآوری است که در شرایط ثبات بازار، رشد سالانه ۱۵ درصدی را به دنبال دارد و در زمانی که بازارهای سهام و سکه و ارز تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی، فراز و نشیب داشته باشد، به سرعت از این امر تاثیر می‌پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا