اهم اخبارکشاورزی و صنایع غذایی

اولویت پتروشیمی ها تامین کود اوره مورد نیاز کشاورزان باشد

به گزارش تولید آنلاین ، آنچه که از لحاظ پشتیبانی و تدارکات نهاده های مورد نیاز همچون کودهای پایه (پتاسه، فسفاته و ازته) مورد نظر ما است در زمان کاشت به موقع و به میزان کافی توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تامین شد.
وی از تامین و تدارک کود سرک به میزان کافی خبرداد و اظهارداشت: انتظار می رود پتروشیمی ها کود اوره مورد نیاز مصرف داخلی را به میزان کافی در اختیار شرکت خدمات حمایتی قرار دهند که این شرکت نیز از طریق کارگزاری ها در اختیار کشاورزان قرار دهد تا در تامین و مصرف این کود به مشکل نخوریم.
وی تصریح کرد: اکنون کشور با مازاد تولید کود اوره مواجه است بنابراین انتظار می رود پتروشیمی ها همکاری خوبی در این زمینه داشته باشند تا تولید ملی به دلیل صادرات کود صدمه نبیند.
وی با اشاره به این که انصاف نیست کود مورد نیاز بخش کشاورزی داخلی صادر شود و ناچار شویم گندم را وارد کنیم اضافه کرد: امیدواریم شرکت خدمات حمایتی کود لازم را به موقع به کشاورزان برساند.

** بدهی دولت به شرکت های تولید کننده بذر پرداخت شود
اسفندیارپور با بیان این که تاکنون نزدیک ۴۵۰ هزارتن بذر گندم اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، گفت: امسال شرکت های تولید کننده بذر گندم در حمایت از دولت بذر تولیدی خود را به شکل یارانه ای با قیمت ۱۷۶۰۰ ریال در اختیار کشاورزان قرار دادند.
وی یادآورشد: سال گذشته نیز این شرکت ها بذر گندم را به نرخ ۱۵۶۰۰ ریال به کشاورزان فروختند.
به گفته وی، درحالی که نرخ تمام شده بذر گندم آبی و دیم بین ۲۰۲۵۰ تا ۲۰۵۰۰ ریال است.
این مقام مسئول از دستگاه حمایت کننده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواست تا مطالبات شرکت های تولید کننده بذر گندم را که سال گذشته و امسال جور دولت را کشیدند، تا پایان امسال تامین و پرداخت کند.
وی اظهارداشت: زیرا اگر این شرکت های تولید کننده در تنگنا قرار بگیرند، ممکن است بذر سال آینده با مشکل مواجه شود که همین امر صدمه جدی به تولید داخلی و امنیت غذایی کشور دارد.

** استمرار خودکفایی گندم در سال زراعی جاری ادامه دارد
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از استمرار خودکفایی گندم در سال زراعی جاری خبرداد و گفت: خوشبختانه روند تولید گندم و تامین نیاز داخلی در طول چهار سال اخیر خوب بوده و تلاش داریم ضمن حفظ خودکفایی به اقدامات فنی عمق ببخشیم تا وضعیت به سمت مطلوب تر پیش برود.
وی افزود: کشور در سال ۱۳۹۱ وارد کننده بیش از ۷ میلیون تن گندم بود اما اکنون به جایی رسیده ایم که کل نیاز داخلی کشور تولید و تامین و مازاد آن به کشورهای هدف صادر می شود.
وی سیاست وزارت جهاد کشاورزی را رویکرد تولید محور دانست و گفت: رویکرد این وزارتخانه صادرات گندم نیست بلکه اولویت اول تامین گندم مورد نیاز داخل کشور است.
وی یادآورشد: در سال۱۳۹۶، نزدیک ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن گندم در کشور تولید شد که از این میزان هشت میلیون و ۸۷۵ هزارتن توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری شد.
وی اضافه کرد: از این میزان گندم خریداری شده حدود ۳۶۰ هزارتن گندم دوروم کیفی بوده است.
اسفندیارپور با اشاره به این که کشت گندم از اواخر شهریورماه شروع و تا پایان آذرماه ادامه داشت، گفت: در سال زراعی جاری در مجموع پنج میلیون و ۷۶۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیرکشت گندم آبی و دیم قرار گرفت.
وی افزود: به طوری که از این میزان سطح زیرکشت دو میلیون و ۳۷ هزار هکتار گندم آبی و سه میلیون و ۷۳۰ هزار هکتار گندم دیم است.
این مقام مسئول روند کشت گندم کشور را باوجود کاهش بارندگی ها مناسب دانست و اظهارداشت: اکنون گندم در اقلیم گرم و مناطق جنوبی خوشه زده و در اقلیم سرد سر از خاک درآورده است.
به گفته وی، برآورد دقیق تولید گندم در اردیبهشت ماه سال ۹۷ اعلام می شود.

** شروع مبارزه با آفات گندم در ۹ استان کشور
وی از مبارزه علف هرز و بیماری ها در ۹ استان گندم خیز کشور خبرداد و افزود: درحال حاضر در استان های خوزستان، جنوب فارس بوشهر، هرمزگان، دشت عباس استان ایلام، گلستان، مازندران و بخشی از خراسان شمالی و اردبیل در مرحله مبارزه با علف هرز و آفات هستیم.
وی مصرف کود سرک را از عوامل مهم افزایش تولید و ارتقای پروتئین گندم عنوان کرد و گفت: ما تاکید داریم کود اوره و سرک به میزان کافی مصرف شود.
وی درباره انباشت رطوبت خاک در مقایسه با سال گذشته گفت: امسال بارش ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما به دلیل کاهش شدت سرما و گرمای رطوبت خاک نسبت به سال گذشته وضعیت مناسب تری دارد.

به گزارش ایرنا، امسال نزدیک ۹ میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شد که با توجه به ذخایر پارسال همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار پیدا کرد.
براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (۱۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (۱۳۳۰ تومان) خریداری شده بود.
سال گذشته نیز ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزارتن گندم تولید و ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزارتن به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال خریداری شد که قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳هزار و ۶۸ ریال بوده است.
خرید گندم همه ساله از بیست و یکم اسفندماه از شهرستان سرباز بخش پیشین سیستان و بلوچستان آغاز و تا اواخر مهرماه هر سال ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا