کشاورزی و صنایع غذایی

اولویت‌های ایران برای توسعه همکاری‌های کشاورزی با اتحادیه اروپا

به گزارش روز یکشنبه از وزارت جهاد کشاورزی، «علیمراد سرافرازی» در نشست مشترک نمایندگان سازمان‌های تابعه وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان اتحادیه اروپا که در محل سالن شهیدان نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: کشور ایران و اتحادیه اروپا در گذشته همکاری‌های خوبی را در حوزه کشاورزی داشته‌اند که در سال‌های اخیر به دلیل شرایط تحریم کاهش یافته‌است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به از سرگیری این همکاری‌ها، عنوان کرد: پروژه‌های مشترکی از پیش تعریف شده که به دلیل فراگیری کووید- ۱۹ در حالت تعلیق قرار دارد، همچنین در وزارت جهاد کشاورزی ایران، اولویت‌هایی برای همکاری با اتحادیه اروپا وجود دارد که می‌تواند در قالب پروژه‌های مشترک جدید، تعریف شود.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به رویکرد اصلی وزارت جهاد کشاورزی در ایجاد امنیت غذایی و تامین مواد غذایی سالم برای کشور، موضوعات اولویت‌دار این وزارتخانه را برشمرد.

وی افزود: با توجه به آمار چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفری کشاورزان ایران، یکی از اولویت‌های مهم این وزارتخانه، طراحی و اصلاح سیستم ملی تحقیقات کشاورزی است.

وی تصریح کرد: ایران تمایل دارد با بهره‌گیری از تجربیات اتحادیه اروپا، فضای کسب‌وکار کشاورزی در ایران را بهبود بخشد و ساختار مناسب اشتغال کشاورزی در روستاها را با تاکید بر اشتغال زنان روستایی و عشایر طراحی کند.

سرافرازی گفت: وزارت جهاد کشاورزی، به منظور حذف واسطه‌ها در زنجیره محصولات کشاورزی، تقویت و توسعه کسب‌وکارهای نوپا در کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده و امید است با استفاده از تجربه اتحادیه اروپا، خصوصا در حوزه کاربرد بلاک‌چین، به این مهم دست یابد.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیمی و اثرات گسترده آن، نیاز است زیرساخت‌های ترویج کشاورزی توسعه یابد و از آسیب‌پذیری جوامع روستایی و کشاورزی جلوگیری شود.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، هوشمندسازی کشاورزی، افزایش بهره‌وری آب و استفاده از انرژی خورشیدی در صنعت کشاورزی را نیز از دیگر موضوعات مورد اهمیت برای استفاده از پتانسیل‌های همکاری اتحادیه اروپا برشمرد.

وی افزود: تولید، فرآوری و صادرات گیاهان دارویی و محصولات ارگانیک و همچنین ثبت نشان‌های جغرافیایی (GI) محصولات کشاورزی و تطابق استانداردها، از موضوعات مطرح شده در گذشته بوده است که به دلیل فراگیری کووید-۱۹ متوقف شد و نیاز است دوباره از سر گرفته شود.

سرافرازی پیشنهاد داد: یک کارگروه مشترک تخصصی میان نماینده‌های ایران و اتحادیه اروپا ایجاد شود و موضوعات کلی مطرح شده در این نشست، برای همکاری‌های آینده، به صورت جزئی مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه، نماینده‌های سازمان‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی به بیان اولویت‌ها و نیازهای بخش ذیربط خود برای همکاری با اتحادیه اروپا پرداختند.

بودجه ۸۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به ایران برای گسترش همکاری های کشاورزی

«سارا رینالدی» مدیرکل بخش آسیا و خاورمیانه دفتر مشارکت‌های بین‌المللی اتحادیه اروپا، از برگزاری این نشست ابراز خرسندی کرد و گفت: یک سند راهبردی هفت ساله برای گسترش همکاری میان ایران و اتحادیه اروپا تدوین شده‌ و بودجه ۸۷ میلیون یورویی توسط اتحادیه اروپا، جهت کمک‌های توسعه‌ای جدید به دولت جمهوری‌اسلامی‌ایران اختصاص یافته‌است.

وی اظهار داشت: این جلسه و نشست‌های آتی، فرصتی خواهد بود تا اتحادیه اروپا با اولویت‌ها و نیازهای توسعه‌ای وزارت جهاد کشاورزی ایران آشنا شود و این اولویت‌ها را در سند جامع همکاری‌های آتی، لحاظ کند.

مدیرکل بخش آسیا و خاورمیانه دفتر مشارکت‌های بین‌المللی اتحادیه اروپا در خصوص اولویت وزارت جهاد کشاورزی ایران در ایجاد امنیت غذایی و تامین غذای سالم، عنوان کرد: راهبرد کلی اتحادیه اروپا نیز اتخاذ راهکارهای طبیعی در موضوعات کشاورزی است.

رینالدی ابراز داشت: اتحادیه اروپا آماده است در موضوعات بازاریابی محصولات کشاورزی ایران، استانداردسازی، محصولات ارگانیک و توسعه پایدار زنجیره ارزش، موضوعات همکاری از پیش مطرح شده را ادامه دهد و همکاری‌های جدیدی را نیز آغاز کند.

وی افزود: مباحث مطرح شده توسط نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی ایران از جمله هوشمندسازی کشاورزی برای مقابله با تغییرات اقلیمی، افزایش بهره‌وری آب، استفاده از انرژی‌های نو و انتقال تجربه و دانش توسط کارشناسان فنی اتحادیه اروپا به ایران نیز در این سند راهبردی به صورت کلی گنجانده‌شده و اتحادیه اروپا با توسعه همکاری در این حوزه‌ها با وزارت جهاد کشاورزی هم‌سو است.

نماینده اتحادیه اروپا اظهار داشت: حمایت‌های این اتحادیه تاکنون در حوزه دامداری، برای تجهیز آزمایشگاه‌های استاندارد با همکاری دولت فرانسه و همچنین در حوزه شیلات، استانداردسازی و تسهیل صادرات این محصولات به کشورهای حوزه اتحادیه اروپا بوده‌است.

وی افزود: بر اساس روابطی که وزارت جهاد کشاورزی ایران با سازمان فائو و زیرمجموعه‌های مرتبط دیگر سازمان ملل متحد، مانند UNIDO و UNDP دارد، می‌توان اساس همکاری این کشور با اتحادیه اروپا را در حوزه کشاورزی تعریف کرد.

وی گفت: امیدواریم با توجه به محدودیت‌های موجود، با شروع گام‌های کوچک اما عملیاتی‌تر مانند ظرفیت‌سازی و تبادل گفت‌وگو میان کارشناسان، ادامه همکاری‌ برای طرح‌های گسترده‌تر تسهیل شود.

رینالدی افزود: مجموعه پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه به بخش‌های کشاورزی و تجارت اتحادیه اروپا منعکس می‌شود و در سند راهبردی همکاری میان ایران و این اتحادیه لحاظ خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا