اقتصاداقتصاد بین المللهرمزگان

اوراسیا تایمز: تحرک جدید در پروژه بندر چابهار با شریکان جدید خارجی

 پایگاه خبری اورسیا تایمز گزارش داد در حالی که ایران ، هند و ازبکستان اولین نشست کارگروه سه جانبه درباره بهره برداری مشترک از بندر ایرانی چابهار را برگزار می کنند ، این بندر بار دیگر در کشور هند به خبرها بازگشته است.

به گزارش تولید آنلاین به نقل از اوراسیا تایمز ،  این نشست سه جانبه قرار است روز ۱۴ دسامبر – امروز دوشنبه ۲۴ آذر ماه – برگزار شود و ایران و ازبکستان در سطح معاون وزیر و هند با حضور یک مقام در سطح دبیر وزارتخانه در این نشست شرکت دارند.

وزارت امور خارجه هند در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: این (پروژه) فرصتهای اقتصادی برای جامعه تجاری و کسب و کار منطقه خواهد گشود. علاوه بر ازبکستان ، سایر کشورهای آسیای میانه هم به استفاده از این بندر علاقه نشان داده اند. هند درصدد همکاری نزدیک با کشورهای منطقه در باره این موضوع است.

 وزارت خارجه هند تاکید کرد که این کشور از علاقه مندی ازبکستان برای استفاده از بندر چابهار استقبال می کند چرا که این امر فرصتهای اقتصادی برای جامعه تجاری منطقه خواهد گشود.

در همین زمینه اکونومیک تایمز گزارش داده که مسیر تجاری بین هند و ازبکستان می تواند برای هند به منظور ایجاد جای پایی در افغانستان سومند باشد. ازبکستان یک اتصال خط آهن به افغانستان برای اتصال به شبکه خط آهن ایران احداث کرده و به استفاده از بندر چابهار به عنوان دروازه ورودی به منطقه اقیانوس هند چشم دارد.

نکته شایان توجه اینکه بندر چابهار ایران به بندر گوادر پاکستان نزدیک است که چین در حال توسعه آن در چهارچوب “کریدور اقتصادی چین- پاکستان” است. این بندر چین را از طریق ابتکار کمربند و جاده به اقیانوس هند مرتبط می کند.

ایران نه تنها دروازه ورودی هند به افغانستان و آسیای میانه از طریق بندر چابهار است بلکه دروازه ورود هند به اوراسیا و روسیه از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی شمال –جنوبی (INSTC) به شمار می رود.

روابط ایران با چین در سالهای اخیر به میزان قابل ملاحظه ای بهبود یافته و دو کشور در نظر دارند یک قرارداد بزرگ اقتصادی و امنیتی به ارزش ۴۰۰ میلیارد دلار امضا کنند که این مساله می تواند فاصله ای بین هند و تهران ایجاد کند هر چند این قرارداد راه تنفسی برای اقتصاد ایران است که از تحریمهای آمریکا ضربه خورده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا