اقتصاداهم اخباربانک، بیمه و بورسصنعت و معدن

انتقاد وزارت صنعت به نظام بانکی؛ پرداخت تسهیلات شفاف نیست

عدم ارائه هیچ گونه اطلاعاتی در ارتباط با پرداخت تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی در طرح نوسازی و بهسازی ۵۰۰۰ واحد صنعتی و همچنین طرح حمایت از تولید و اشتغال ۱۰ هزار بنگاه اقتصادی و تامین مالی ۶۰۰۰ واحد نیمه تمام، موضع انتقادی وزارت صنعت، معدن و تجارت را نیز پس از تولیدکنندگان به نظام بانکی در پی داشته است.

به گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۶ سه طرح حمایتی از تولید در کشور مدنظر قرار گرفت که بنابر آن باید ۲۰ هزار میلیارد تومان به طرح رونق تولید جهت بهبود وضعیت فعلی ۱۵ هزار واحد تولیدی، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بهسازی ۵۰۰۰ واحد صنعتی و نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان جهت حمایت از تولید و اشتغال ۱۰ هزار بنگاه اقتصادی و تامین مالی ۶۰۰۰ واحد نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰  درصد اختصاص می‌یافت.

در میان این سه طرح تاکنون فقط آمار دقیقی از پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی در طرح ۲۰ هزار میلیارد تومانی رونق تولید ارائه شده و هیچ آماری در مورد پرداخت یا اختصاص تسهیلات مربوطه در طرح نوسازی و بهسازی صنایع و نیز طرح پرداخت تسهیلات به منظور حمایت از تولید و اشتغال ۱۰ هزار بنگاه اقتصادی و تامین مالی ۶۰۰۰ واحد نیمه‌تمام مربوطه منتشر نشده است که این شائبه به وجود آمده رقمی از تسهیلات در نظر گرفته برای طرح نوسازی و بهسازی صنایع و نیز طرح پرداخت تسهیلات به منظور حمایت از تولید و اشتغال توسط نظام بانکی پرداخت نشده است.

انتقاد شریعتمداری نسبت به عدم ارائه اطلاعات توسط نظام بانکی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد طرح پرداخت تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی جهت بهسازی و نوسازی صنایع اظهار کرد که به دلیل نرخ و عدم رعایت بانک‌ها در توزیع تسهیلات مربوطه گزارش عملکرد درستی به دست این وزارتخانه نمی‌رسد.

وی با اعلام اینکه سال آینده با تلاش نمایندگان شورای اسلامی نظام پرداختی مناسبی به واحدهای صنعتی مدنظر قرار می‌گیرد، اظهار کرد که در طرح سال آینده هم بانک‌ها در توزیع تسهیلات از منابع حمایت‌های تولیدی و نوسازی صنعت ایران سود می‌برند و هم با تلاش مجلس شورای اسلامی ردیف مشخصی به کاهش نرخ سود اعطای تسهیلات بانکی برای نوسازی صنعت ایران دست می‌یابیم.

بنا بر گفته شریعتمداری از زمان حضورش در وزارت صنعت، معدن و تجارت نوسازی صنایع مسئله‌ای بود که باید در اولویت برنامه‌ها قرار می‌گرفت و با توجه به مشکلات واحدهای صنعتی به دلیل نبود سرمایه در گردش این واحدهای تولیدی بنابراین پرداخت تسهیلات بانکی از مهم‌ترین اقدامات در این راستا به شمار می‌رفت.

وی معتقد است که تصمیمات فوری در مورد بسیاری از واحدهای تولیدی می‌تواند کارگشا باشد و در اقدام بعدی باید به سمت بازسازی و نوسازی و اصلاح تکنولوژی مربوط به این واحدها رفت چرا که اکثر ماشین‌آلات مربوطه به دهه ۷۰ تعلق داشته و نیازمند بازسازی جدی هستند.

چرا نظام بانکی آماری ارائه نمی‌کند؟

حال پرسشی که در این رابطه وجود دارد و صدای وزیر صنعت، معدن و تجارت را هم درآورده این است که به چه علت علی‌رغم اعلام آمار مربوطه در ارتباط با پرداخت تسهیلات بانکی در طرح ۲۰ هزار میلیارد تومانی رونق تولید اما هیچ گونه آماری تاکنون مربوط به پرداخت تسهیلات ۱۰ هزار تومانی جهت نوسازی و بهسازی ۵۰۰۰ واحد صنعتی و نیز پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان به منظور حمایت از تولید و اشتغال ۱۰ هزار بنگاه اقتصادی و تامین مالی ۶۰۰۰ واحد نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰ درصد ارائه نشده است. موضوعی که به دنبال آن اعتراض وزارت صنعت، معدن و تجارت را نیز به همراه داشته و پس از مطرح شدن انتقادات مختلف تولیدکنندگان به منظور شفاف نبودن میزان پرداخت تسهیلات در مورد دو طرح از سه طرح مذکور حال انتقاد شریعتمداری را نیز به نظام بانکی در پی داشته و باید منتظر ماند و دید آیا آماری در ارتباط با پرداخت تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی بر دو طرح مذکور ارائه خواهد شد یا خیر؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا