اقتصادحمل و نقلخودروصنعت و معدن

انتقاد معاون دادستان از تولید خودرو بی کیفیت و بی قانونی رانندگان

به گزارش تولید آنلاین، محمدجواد حشمتی در گردهمایی روسای ادارت راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با بیان این‌که در بحث راهداری و مجموعه راه‌ها پس از پیروزی انقلاب پیشرفت‌های قابل توجه صورت گرفته است که شاید بیان نمی‌شود یا شاید به آن توجهی  نمی‌شود.

وی با تاکید بر این‌که وضعیت الان با گذشته از منظر تعداد و افزایش راه‌ها و هم از نظر تعداد وسایل نقلیه قابل مقایسه نیست، افزود: این مسئله حاکی از پیشرفت نظام و راه، راهداری است.

وی بیان کرد: علی رغم فعالیت‌های خوبی که راهداری و پلیس راهور داشته است متاسفانه شاهد تلفات جانی قابل توجه هستیم به طوریکه سالانه حدود ۱۶ هزار نفر به دلیل سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان این‌که این مسئله جای درنگ دارد که باید دلایل مورد بررسی قرار گیرد، گفت: با وجود پیشرفت های فنی و فیزیکی، اما فرهنگ جامعه در رانندگی با این پیشرفت‌ها متناسب با آن رشد نکرده است. هنوز ۶۰ درصد عامل تصادفات رانندگی خطای انسانی است.

معاون دادستان کل کشور با اشاره به این‌که اصلا توجهی به قوانین و مقررات رانندگی نداریم و رعایت قوانین برای همه واجب است، افزود:‌ قوانین و مقررات برای خارجی‌ها مقدس است به همین دلیل خسارت‌های آنها در برابر ما بسیار کمتر است. انضباط اجتماعی و کاری در کشور ما خیلی مورد توجه نیست. ماشین آخرین سیستم را در ایران داریم ولی متاسفانه خسارت و تلفات انسانی خیلی بالاست، این مسئله به آن برمی‌گردد که قانون برای ما ارزشی ندارد.

حشمتی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای ارتقای رفتار رانندگی مردم، اظهار کرد: مشکل ما در ایران به نظرم رفتاری است، خیلی از رفتارها با هیچ قاعده‌ای تطبیق ندارد و همچنان با این مسئله مشکل داریم.

وی بیان کرد: از جهت احیا و رعایت حقوق عامه با توجه به قانون اساسی و مواد ۲۲ و ۲۹ آیین‌نامه دادرسی کشور، قوه قضاییه می‌تواند کمک کند.

وی ادامه داد: در بحث راهداری و پیگیری مسائل حقوقی و رفع معارضان می‌توانیم به راهداری کمک کنیم. ان چیزی که باید انجام شود باز کردن فضاهای جدید برای سهولت دسترسی به راه‌ها و سایر کشور در راستای رونق اقتصاد است.

وی به اشکالات راه و راهداری اشاره کرد و گفت: یکی این‌که نواقص موجود در جاده‌هاست؛ در جاهای مختلف این نقص وجود دارد که باید دستگاه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط آنها را برطرف کنند.

معاون دادستان کل کشور با اشاره به نقص در وسایل نقلیه است، افزود: علی رغم ضوابط و مقررات خوب متاسفانه برخی تولیدات خودرو استاندارد نیست که باعث خسارت در کشور می‌شود. زندانی‌هایی که داریم، هزینه‌های تحمیلی به دولت و… به موضوع خودروهای بی کیفیت ارتباط دارد.

حشمتی همچنین با بیان این‌که در امداد و نجات، عملکرد راننده‌ها، آموزش و تعلیم و تربیت و … نقص داریم، اظهار کرد:‌ خیلی ها هنوز فرق آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها را نمی دانند و به حقوق عابران و..و توجهی نمی‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا