صنایع دستیصنعت و معدن

انتقاد صادرکنندگان فرش از بی‌توجهی بانک مرکزی به مهلت قانونی رفع تعهد ارزی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا در سال ۱۳۹۷؛ بر اساس بخشنامه بانک مرکزی مقرر شد تا کلیه صادرکنندگان از ۲۲ فروردین ۹۷ نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام کنند و بر این اساس برای رفع تعهد ارزی کلیه صادرکنندگان در تمامی بخش‌ها  از سوی بانک مرکزی مهلت ۴ ماهه تعیین شد.

اما با توجه به شرایط صادرات فرش دستباف ایرانی از جمله فروش امانی این کالا، صادرکنندگان فرش دستباف درخواست کردند تا مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش  بیش از ۴ ماه تعیین شد و پیرو درخواست‌ها و مکاتبات مکرر با بانک مرکزی از سوی اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف و همچنین وزرای سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی  اعلام کرد که حداکثر زمان رفع تعهد ارزی هر پروانه سبز صادراتی حداکثر ۴ ماه از تاریخ کوتاژ (پروانه) صادرات است و در صورت نیاز به مهلت بیشتر برای صادرکنندگان اقلام کشاورزی، فرش و صنایع دستی و سایرگروه‌های کالایی با نظر وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و نفت حسب مورد امکان تمدید مهلت مذکور و اعلام آن به بانک مرکزی وجود دارد.

بر این اساس وزیر وقت محمد شریعتمداری در اواخر شهریور ۹۷ مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش دستباف را ۷ ماه تعیین و به گمرک و بانک مرکزی ابلاغ کرد. 

پس از آن نیز، رضا رحمانی وزیر وقت وزارت صنعت،‌معدن و تجارت در نامه‌ای در مورخ ۱۹۸.۸.۱۹ به عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی درخواست کرد که مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش دستباف در سقف زمانی ۱۲ ماهه اجرایی و ابلاغ شود.

براین اساس بر اساس بخشنامه بانک مرکزی و اعلام وزارت صنعت مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش دستباف که به یک سال افزاش یافت، اما به گفته صادرکنندگان فرش دستباف، بانک مرکزی بدون توجه به مهلت قانونی ۱۲ ماهه در نظر گرفته شده برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش با این صادرکنندگان نیز به مانند سایر صادرکنندگان برخورد می‌کند و بر این اساس کارت‌بازرگانی صادرکنندگان فرش دستباف که بعد از ۴ ماه رفع تعهد ارزی انجام نداده‌اند، تعلیق شده است. 

به عبارتی در حال حاضر کارت بازرگانی صادرکنندگان که در ماه‌های پایانی سال ۹۸ و همچنین اوایل سال ۹۹ صادرات داشته‌اند، تعلیق شده در حالی که هنوز مدت قانونی ۱۲ ماهه رفع تعهد ارزی این صادرکنندگان به اتمام نرسیده است. 

* بی‌توجهی بانک مرکزی به مهلت قانونی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش دستباف

مرتضی میری عضو هیأت مدیره اتحادیه  تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران با انتقاد از تعلیق کارت بازرگانی صادرکنندگان فرش دستباف زودتر از موعد قانونی در نظر گرفته شده برای رفع تعهد ارزی به خبرنگار فارس، گفت: علیرغم اینکه فرصت قانونی صادرات فرش دستباف یکسال تعیین شده است، اما بانک مرکزی توجهی به این مهلت قانونی در مورد صادرکنندگان فرش دستباف ندارد و لذا کارت بازرگانی صادرکنندگان فرش دستباف نیز که پس از ۴ ماه از صدور پروانه صادراتی اقدام به رفع تعهد ارزی نکرده‌اند، به مانند سایر صادرکنندگان تعلیق شده است.

وی با اشاره به ارسال نامه‌ای از طرف اتحادیه فرش دستباف به بانک مرکزی برای رعایت مهلت مقرر برای بازگشت ارز حاصل صادرات، گفت: متأسفانه بانک مرکزی در پاسخ ارسالی به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت پاسخ مشخصی به درخواست صادرکنندگان فرش  نداده و در پاسخ به نامه اتحادیه و به جهت فرار از پاسخگویی در مورد عدم پایبندی به مهلت قانونی مطالبی مانند صادرات توسط حق‌العمل کاران را مطرح کرده است. 

میری افزود: این در حالی است که اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف بارها از بانک مرکزی خواسته تا موضوع صادرات فرش دستباف توسط صادرکنندگان بی‌هویت و استفاده‌کنندگان از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و یکبار مصرف را از صادرکنندگان با هویت و به عبارتی عضو تشکل‌ها و اتحادیه  جدا کند و نباید صادرات فرش توسط افراد بی‌هویت که اقدام به رفع تعهد ارزی نکرده‌اند، را صادرکنندگان با هویت و شناسنامه‌دار ربط داد. 

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف بیان داشت: بانک مرکزی همچنین نامه اتحادیه مبنی بر استعلام میزان صادرات، تعهد و رفع تعهد ارزی اعضای اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش ایران و شعبات استانی به بانک مرکزی را پاسخ نداده است. 

* تعلیق کارت بازرگانی صادرکنندگان فرش زودتر از مهلت یکساله رفع تعهد ارزی قانونی نیست

حامد چمن‌رخ عضو هیأت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف نیز  در رابطه با مشکلات صادرکنندگان فرش دستباف و تعلیق کارت‌های بازرگانی آنها زودتر از موعد مقرر رفع تعهد ارزی بیان داشت: اتحادیه با ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی درخواست خود مبنی بر رعایت مهلت قانونی یکساله برای رفع تعهد ارزی مطرح کرده در حالی که بانک مرکزی  در پاسخ به آمار ۲۹۸ میلیون دلاری صادرات فرش طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ اشاره کرده  و اعلام کرده که از این میزان صادرات فقط ۹۵ میلیون دلار ارز به کشور بازگشته است، در حالی به نظر می‌رسد بانک مرکزی برای روشن شدن مطلب به تفکیک سال‌ باید میزان صادرات فرش دستباف و بازگشت ارز حاصل از صادرات آن را اعلام می‌کرد، زیرا هنوز صادرکنندگان فرش در اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ براساس قانون برای بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش مهلت دارند و نباید رقم صادراتی این دسته از صادرکنندگان را در لیست عدم رفع تعهد ارزی قرار دارد. 

* لزوم تفکیک میزان عدم رفع تعهد ارزی صادرکنندگان شناسنامه‌دار از بی‌هویت

وی با بیان اینکه صادرکنندگان با هویت فرش کاملا شناخته شده‌اند و عضو اتحادیه و تشکل‌های مربوطه هستند، گفت: بانک مرکزی به راحتی می‌تواند اسامی این افراد و میزان صادرات فرش توسط این افراد را استخراج کند و لذا با استخراج اطلاعات قادر خواهد بود تا میزان صادرات فرش دستباف توسط صادرکنندگان شناسنامه‌دار و عدم رفع تعهد ارزی آنها را به دست آورد.

چمن رخ بیان داشت: با این اقدام برای اتحادیه نیز مشخص خواهد شد که چه اعضایی نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام نکرده‌اند و همچنین میزان صادرات فرش دستباف توسط استفاده کنندگان از کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف و همچنین میزان عدم بازگشت ارز صادراتی مشخص خواهد شد. 

عضو هیأت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف بیان داشت: صادرات فرش توسط افراد بی‌هویت که کارت بازرگانی خود را از دولت گرفته‌اند به اتحادیه مربوط نمی‌شود و ما نباید درباره این افراد پاسخگو باشیم، درخواست ما فقط اجرای مهلت یکساله برای بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش است و معتقدیم، بر اساس قانون تعلیق کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان شناسنامه‌داری که زودتر از پایان مهلت قانونی یکساله رفع تعهد ارزی صورت گرفته باید،  لغو شود.


نامه بانک مرکزی در پاسخ به نامه و درخواست اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف برای رعایت مهلت یکساله رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش دستباف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا