اقتصادخودرو

انبارهای خودرو زیر ذره بین کمیسیون صنایع مجلس

به گزارش تولید آنلاین، در روزهای گذشته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از احتکار ۹۰ هزار خودرو از سوی خودروسازان داخلی خبر داد؛ امری که با تکذیب این شرکت ها همراه بود.
اکنون عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هدف بازدید اعضای این کمیسیون از مجموعه های خودروسازی، خطوط تولید و انبارهای آنها را تهیه گزارش در این باره اعلام کرده است.
به گزارش دوشنبه تارنمای خانه ملت، «محمدرضا منصوری» درباره درخواست خودروسازان برای افزایش ۲۴ درصدی قیمت خودروهای داخلی گفت: در آخرین نشست کمیسیون، خودروسازان موضوع احتکار را تکذیب کرده و می گویند قطعه سازان قطعه کم ارائه می دهند و این موضوع سبب پایین آمدن شمارگان (تیراژ) تولید شده است.
منصوری افزود: خودروسازان می گویند به دلیل اختلاف قیمت با شورای رقابت، فروش خودروها کاهش یافته است که این توجیه صحیحی نیست.
وی ادامه داد: ۲۰ درصد قطعات خودروها وارداتی است و افزایش دلار بر خودروهای داخلی تاثیری ندارد.
«کمیسیون صنایع و معادن با فشار به خودروسازان اجازه افزایش قیمت را نمی دهد و حداکثر افزایش قیمت خودرو می تواند پنج درصد باشد».
منصوری تصریح کرد: احتکار خودرو و افزایش قیمت به بهانه گرانی دلار به هیچ وجه توجیه ندارد و خودروسازان باید خودروهای باکیفیت به مردم ارائه کنند.

** وزیر صنعت سه شنبه درباره خودرو به کمیسیون توضیح می دهد

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی خبر داد وزیر صنعت، معدن و تجارت سه شنبه در کمیسیون صنایع و معادن در این باره توضیحاتی می دهد.
دهم اردیبهشت ماه وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش نرخ ارز و حداقل دستمزدها را به عنوان عوامل اجتناب ناپذیر گرانی خودروهای داخلی و خارجی اعلام کرد.
«محمد شریعتمداری» توضیح داد: به طور طبیعی افزایش نرخ ارز مبادله ای از ۳۸۰۰ به ۴۲۰۰ تومان و همچنین کاهش سه ماهه ارز- برای خودروهایی که از ارز آزاد استفاده می کردند و از نرخ های بالاتر به ۴۲۰۰ تومان بازگشتند- تاثیراتی را بر بخشی از خودروسازی گذاشت؛ بویژه آن قسمت که به واردات خارجی نیازمند است.
به گفته این مسوول، افزایش حداقل دستمزدها که به تصویب شورای عالی کار رسیده است نیز بر صنعت خودروسازی تاثیر می گذارد.
وی تاکید کرد بخشی که به ساخت و تولید داخلی مربوط است از افزایش قیمت ها بیشتر تبعیت می کند.
آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد پارسال یک میلیون و ۵۳۵ هزار و ۷۷۸ دستگاه خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۵ (یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۳۷۷ دستگاه) ۱۳.۷ درصد افزایش داشت.
پارسال میزان تولید خودرو سواری به یک میلیون و ۴۴۲ هزار و ۶۲۰ دستگاه رسید که نسبت به تولید سال ۱۳۹۵ (یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۲۱۱ دستگاه) افزایش ۱۴.۹ درصدی دارد.
در این مدت، ۹۳۱ دستگاه ون تولید شد که با در نظرگرفتن تولید سال ۱۳۹۵ (۱۷۷ دستگاه) افزایش ۴۲۶ درصدی را نشان می دهد.
پارسال همچنین تولید مینی بوس و میدل باس با افزایش ۵۲.۶ درصدی به یک هزار و ۳۸۱ دستگاه رسید.
تولید اتوبوس نیز با رشد ۵۳.۹ درصدی، به رقم یک هزار و ۷۸۲ دستگاه دست یافت.
پارسال تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز ۸.۵ درصد رشد کرد و به ۱۶ هزار و ۵۴۶ دستگاه رسید.
تولید انواع خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۳۹۶ با افزایش ۹ درصدی همراه بود. در این سال ۷۱۳ هزار و ۶۹ دستگاه خودرو در این شرکت تولید شد.
پارسال در گروه خودروسازی سایپا نیز ۶۶۶ هزار و ۶۶۶ دستگاه انواع خودرو تولید شد که با توجه به آمار تولید در سال ۱۳۹۵ (۵۷۰ هزار و ۸۴۷ دستگاه) افزایش ۱۶.۸ درصدی داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا