اهم اخباربانک، بیمه و بورس

امکان ارائه حدود ۷۰ خدمت مالیاتی در یک پنجره واحد

به گزارش روز چهارشنبه ، هیچ دولتی بی‌نیاز از درآمدهای مالیاتی نبوده و برخورداری از یک نظام مالیاتی درست امتیازی است که همه دولت‌ها از آن برخوردار نیستند. چندی پیش «علی عبدالهی»، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند اعلام کرد که در سال گذشته «سند نقشه راه گذار به اقتصاد هوشمند» تهیه و در فرایند عملیاتی قرار گرفت. در این سند فهرست ۵۰ پروژه برای سال ۹۹ تعیین شد. در میان این پروژه‌ها ۳۳پروژه به عنوان پروژه‌های راهبردی شناسایی شد. از این ۳۳ پروژه نیز ۲۵ مورد عملیاتی شده و به بهره برداری رسیده است.

به گفته مسوولان سازمان مالیاتی کشور، این سازمان دست‌کم در راستای هوشمندسازی اقتصاد در چهار پروژه بزرگ در حوزه مالیاتی درگیر است. یکی از این پروژه‌ها پنجره واحد خدمات الکترونیک است.

در مورد کارکرد و اهداف این سامانه مالیاتی، «هادی خانی» معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به خبرنگار اقتصادی گفت: در واقع، سال گذشته «پنجره واحد خدمات الکترونیک» در اولویت سازمان بود که راه اندازی شد. این سامانه خدمات و سرویس‌های مورد نیاز مردم را در قالب یک پنجره و بدون نیاز به درگیری مشتریان سازمان و مودیان مالیاتی در سامانه‌های متعدد و مختلف ارائه می‌دهد. مودیان می‌توانند از طریق یک پنجره و یک درگاه خدمات خودرا دریافت کنند.

وی بیان‌داشت: در قدم نخست در بحث پرونده‌های مالیاتی، وضعیت ممنوع الخروجی، بحث بدهکاری، امکان پرداخت برخط بدهی‌های مالیاتی و موارد دیگر خدمات لازم در قالب یک پروفایل مالیاتی به مودیان سازمان ارائه می‌شود.

خانی اضافه‌کرد: البته افرادی هم که مودی ما نیستند، پرونده مالیاتی ندارند اما سابقه مالیاتی در سازمان دارند، به‌طور مثال در مواردی مانند مالیات بر ارث، مالیات بر نقل و انتقال ملک و غیره می‌توانند به این پنجره مالیاتی مراجعه و بدون نیاز به حضور فیزیکی در سازمان، خدمات لازم از جمله ارائه اظهارنامه، پرداخت الکترونیک و غیره را دریافت کنند.

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: هدف این بود که حضور فیزیکی مردم در سازمان حذف یا کم شود. این پنجره واحد سال گذشته افتتاح و شروع شد اما هنوز کامل نیست. در حال حاضر از حدود ۷۰ خدمات مختلف ۲۰ مورد مهم در این پنجره واحد ارائه می‌شود و تا پایان دولت تعداد قابل توجه دیگری از این سرویس‌ها ارائه خواهد شد.

وی تأکید کرد: این ۲۰ خدمتی که ارائه می‌شود جزو مهمترین و پرحجم‌ترین خدمات از نظر مراجعات مردمی است. برخی از این سرویس‌هایی هم که هنوز ارائه نشده خیلی از نظر مراجعه‌های فیزیکی مهم نیستند. برای مثال در موردی مانند مالیات بر «درآمدهای اتفاقی» ممکن است اصلاً نیازی به حضور فیزیکی مردم نباشد. اما سرویس‌هایی که با بیشترین مراجعات مردمی همراه هستند اکنون در این پنجره ارائه می‌شود.

خانی با اشاره به اینکه سامانه یاد شده به موضوع فرار مالیاتی مربوط نمی‌شود، ادامه‌داد: هدف افزایش رضایت مردم، کاهش مراجعه‌های حضوری و کاهش مفاسد ناشی از ارتباطات چهره به چهره و سالم‌سازی است. وقتی صحبت از سالم‌سازی می‌شود منظور «فساد سیاه» نیست، بلکه «فساد سفید» هم در این قضیه وجود دارد. منظور از فساد سفید اشاره به مواردی مانند نامناسب بودن برخورد همکاران ما با مراجعان، معطل شدن آنان، مقدار زمانی که از دست می‌دهند یا رفت و آمدهای زیاد مودیان به سازمان است.

وی در پایان گفت: همچنین موضوع هدررفت ظرفیت‌های خود سازمان هم بسیار مهم است. تعداد زیادی از نیروهای سازمان درگیر پاسخ‌گویی به مردم بودند. لازم بود که بسیاری از این خدمات الکترونیکی شود تا بتوانیم از نیروهای خودمان استفاده بهینه کنیم. بنابراین، پنجره واحد الکترونیکی با این رویکرد ایجاد شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا