اقتصادبازارخودرو

امکان احتکار خودرو از سوی خودروسازان وجود ندارد

به گزارش تولید آنلاین، احمد نعمت بخش گفت: با توجه به اینکه نگهداری خودرو در پارکینگ به منظور عدم عرضه به بازار، منجر به تحمیل هزینه های گزاف به خودروسازان می شود، به صورت عملی احتکار و یا عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه خودرو یک محصول سرمایه ای است و عدم عرضه آن به بازار باعث توقف گردش مالی و کاهش نقدینگی در مجموعه می شود، تصریح کرد: عدم فروش خودرو، تبعات منفی زیادی برای خودروساز دارد چون که خودروساز جهت اداره امور مجموعه خود نیاز شدیدی به منابع مالی و جریان نقدینگی دارد و دپوی خودروهای تولیدی مغایر با اهداف اقتصادی یک بنگاه صنعتی و تولیدی است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی تحویل خودرو به تعویق می افتد، مطابق قرارداد، خودروساز ملزم به پرداخت سود تاخیر تا سقف ۱۲ درصد بیش از حداقل سود بانکی به صورت روزشمار به مشتری است که در این صورت منطقی نیست که خودروساز بخواهد از روی عمد خودروها را در پارکینگ نگهداری کند و به مشتری سود تاخیر در تحویل پرداخت کند.

نعمت بخش ادامه داد: خودروسازها ظرفیت محدودی برای نگهداری محصولات خود دارند و نگهداری تیراژ بالای خودروها نیازمند پارکینگ های بسیار وسیع و بزرگ در محدوه تهران است که در حال حاضر چنین اقدامی با هیچ منطقی سازگار نیست.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: نگهداری خودرو در پارکینگ ها، استهلاک بالای خودرو را به همراه دارد که انبارش خودرو را غیرمعقول و منتفی می سازد.

وی تاکید کرد: عرضه و فروش سریع خودرو و تزریق نقدینگی به جریان تولید به مراتب از انبارش خودرو سود آورتر و اقتصادی تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا