کشاورزی و صنایع غذایی

امسال کشت شالی در گنبدکاووس به یک سوم کاهش می‌یابد

غلامعلی نورا روز سه‌شنبه به خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به خشکسالی شدید سال زراعی امسال که در ۵۰ سال اخیر کم سابقه بوده و نیز استمرار کاهش نزولات آسمانی در ماه‌های پیش رو و به تبع آن کاهش منابع آبی اطلاع رسانی‌ لازم به کشاورزان گنبدکاووس برای پرهیز از کشت شالی انجام شده است.

وی باتاکید برضرورت پرهیز از کشت محصولات با نیاز آبی بالا، افزود: کشت پنبه، سویا، آفتابگردان، کنجد و سورگم که مقاوم به کم آبی و گرما هستند و نیز ذرت علوفه‌ای در صورتی که کشاورز به منابع آبی دسترسی دارد در این شرایط آب و هوایی پیشنهاد می‌شود.

نورا اضافه کرد: امسال به سبب کاهش بارش‌ها و خشکسالی، میزان تولید گندم، جو و دانه روغنی کلزا در گنبدکاووس درمجموع ۱۳۱ هزار تن کاهش یافت و خسارت سنگینی به کشاورزان شهرستان وارد کرد.

به گفته وی، پیش بینی تولید امسال سه محصول گندم، جو و کلزا در گنبدکاووس به ترتیب ۲۲۰ هزار، ۱۵ هزار و ۵۰۰ و ۱۲ هزار تن است که متناسب با آن مراکز مورد نیاز برای خرید در سطح این شهرستان پیش‌بینی شده است.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین از هماهنگی با مسوولان صندوق بیمه محصولات کشاورزی گلستان برای جبران خسارت کشاورزانی که محصول خود را بیمه کردند، خبر داد و گفت: کارشناسان این صندوق از فردا چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت با حضور در مزارع نسبت به برآورد خسارت اقدام خواهند کرد.

نورا با اشاره به مبارزه با آفت ملخ مراکشی در مراتع شمالی گنبدکاووس افزود: با شناسایی و رصد به موقع کانون‌های این آفت در زمستان سال گذشته، مبارزه شیمیایی با آن از ۱۵ فروردین امسال در ۹۰۰ هکتار انجام شد که تا هفته آینده و پایان مبارزه با ملخ مراکشی، سطح مبارزه به هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

گنبدکاووس با ۳۷۰ هزار نفر جمعیت و ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم استان گلستان در تولیدات کشاورزی بویژه غلات است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا