اقتصادکشاورزی و صنایع غذایی

امسال بیسکویت، شیرینی و شکلات گران نمی‌شود

به گزارش تولید آنلاین، جمشید مغازه‌ای با اشاره به این‌که صنعت بیسکویت، شیرینی و شکلات حال و روز خوبی ندارد، اظهار کرد: با توجه به این‌که محصولات این صنعت جزو کالاهای لوکس تلقی شده و مصرفی به شمار نمی‌آیند و در سبد مردم جایی ندارند، تمام تلاش‌مان این بود تا بتوانیم ضرر و زیان‌های پیش آمده را از طریق صادرات جبران کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های ارزی دولت توانستیم افغانستان و عراق را که قسمت اعظم صادرات ایران به این دو کشور انجام می‌شود، از سایر کشورها مستثنی کنیم و با توجه به این‌که قسمت اعظمی از صادرات به این دو کشور به صورت ریالی مدنظر قرار می‌گیرد شرایطی پیش آوریم که قرار نباشد ارز مربوطه به سامانه در نظر گرفته شده توسط بانک مرکزی باز گردد.

رییس انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات با بیان این‌که سال گذشته بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید در این صنعت انجام شد، اظهار کرد: این تولیدات در بخش انواع شکلات، بیسکویت، ویفر، انواع آدامس، انواع بیسکویت‌های شور و اسنک و انواع تافی کارامل بود.

صادرات به ۶۶ کشور دنیا

به گفته مغازه‌ای، در سال گذشته حدود ۲۴۰ هزار تن صادرات در صنعت شیرینی، شکلات و بیسکویت به ارزش ۶۹۵ میلیون دلار به ۶۶ کشور دنیا در دستور کار قرار گرفت.

وی همچنین در مورد قیمت انواع بیسکویت، شیرینی و شکلات در سال جاری و احتمال افزایش این محصولات، گفت: براساس بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت‌گذاری در این صنعت برعهده تولیدکننده و براساس میزان عرضه و تقاضاست و با توجه به رکود فعلی بازار برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد.

مصرف سرانه شیرینی و شکلات ۲۱ کیلو برای هر ایرانی

رییس انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات همچنین در مورد سیاست‌های ارزی اتخاذ شده توسط دولت و تک نرخی شدن ارز، ادامه داد: قطعا چنین سیاستی موجب کاهش میزان قاچاق خواهد شد و یکی از اتفاقات خوب برای تولیدکنندگان است.

مغازه‌ای با بیان این‌که سرانه مصرف بیسکویت، شیرینی و شکلات در طول سال برای هر ایرانی معادل ۲۱ کیلوگرم در سال است، گفت: با شرایطی که وجود دارد چشم‌انداز خوبی برای این صنعت تصور نمی‌شود و وضعیت رکود به گونه‌ای است که تولیدکنندگان براساس میزان سفارش تولید می‌کنند و طبعا اگر دولت حمایت‌های لازم را در دستور کار قرار ندهد، نه تنها در صنعت شیرینی و شکلات بلکه در سایر صنایع به مشکل بر خواهیم خورد.

پس از اتخاذ سیاست ارزی دولت از ۲۱ فروردین‌ماه سال جاری بسیاری از تولید کنندگان از این اتفاق استقبال کرده و معتقدند که چنین تصمیمی موجب خواهد شد میزان قاچاق کاهش یابد. با این حال صنعت بیسکویت، شیرینی و شکلات به گونه‌ای است که در سال جاری شرایطی برای افزایش قیمت آن وجود ندارد و آنها امیدوارند که دولت بتواند کمک‌های لازم در این رابطه را در دستور کار قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا