انرژی

افزایش ۹۴ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی در ۶ ماهه اول امسال

«حسن عباس زاده» امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ، با بیان اینکه اجرای طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی رو به اتمام است، افزود: به لطف خدا و تلاش صنعتگران صنعت پتروشیمی، جهش دوم صنعت پتروشیمی در ماه­‌های آتی محقق خواهد شد.

وی اعلام کرد: در حال حاضر به ۹۰ میلیون تن ظرفیت اسمی نصب شده در این صنعت رسیده‌ایم و در ادامه مسیر و جهت اولویت بندی جدید طرح­‌های صنعت پتروشیمی اقدام خواهیم کرد. طرح‌های فعال صنعت پتروشیمی را مورد بازبینی قرار داده‌ایم.

این مقام مسوول با بیان اینکه در حال حاضر، ۸۰ طرح پتروشیمی در دست اجرا هستند، اظهار داشت: از این تعداد، ۶۵ طرح فعال، پیشرفت مناسبی دارد و میانگین پیشرفت آنها به حدود ۳۵ درصد می‌رسد و ۱۵ طرح هم در مراحل آغازین هستند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه ظرفیت صنعت پتروشیمی ایران بعد از اجرای این ۸۰ طرح، به ۱۷۱ میلیون تن در سال می‌رسد، گفت: این ۸۰ طرح ۸۰ میلیون تن ظرفیت را به صنعت پتروشیمی کشور اضافه می‌کند.

عباس زاده سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای ۸۰ طرح فعال در پتروشیمی را ۵۵ میلیارد دلار برآورد کرد و افزود: بر اساس هدف‌گذاری انجام شده، این طرح‌ها تا پایان سال ۱۴۰۶ و همزمان با پایان برنامه هفتم توسعه کشور به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ۳۳ طرح پیشران نیز در صنعت پتروشیمی تعریف شده است که برخی از این طرح ها در قالب ۸۰ طرح در دست اجرا هستند، ادامه داد: اجرای این طرح‌ها، ۳.۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی اضافه می‌کند و این محصولات تا حد زیادی کشور را از واردات محصولات پتروشیمی بی‌نیاز خواهد کرد.

به گفته مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، از مجموع طرح‌های پیشران ۲۰ طرح سرمایه ‌گذار دارند و موافقت اصولی واگذار شده است. ۱۰ مورد دیگر نیز در حال مذاکره است.

وی در خصوص صادرات محصولات پتروشیمی در ۶ ماهه نخست سال نیز گفت: امسال خوشبختانه هم از نظر تناژی و هم از نظر ارزشی افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به ثبت رسیده و در ۶ ماهه اول سال، صادرات این محصولات ۷ میلیارد دلار بوده است در حالی که در شش ماهه سال قبل ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ۳.۶ میلیارد دلار بود.

عباس زاده تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال کل مجموع صادرات محصولات پتروشیمی کشور به ۱۴.۵ میلیارد دلار برسد.

تولید محصولات پتروشیمی از ۳ میلیون تن در سال ۱۳۵۷ به ۹۰ میلیون تن رسیده است. آمارها گویای آن است که بیش از ۱۵ هزار بنگاه در حوزه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی مشغول فعالیت‌ هستند که نقش مهمی در ایجاد اشتغال در کشور و رونق اقتصادی دارند، به‌طوری که اشتغال مستقیم در صنعت پتروشیمی در حوزه پایین‌دست حدود ۹۲۰ هزار شغل برآورد می‌شود، این میزان اشتغال را اگر با اشتغال مستقیم ۱۰۷ هزار نفری در صنعت پتروشیمی در حوزه بالادست مقایسه کنیم به اهمیت صنایع پایین‌دست در این حوزه بیشتر پی می‌بریم.

به ازای هر یک میلیون تن محصول پتروشیمی عرضه‌شده به صنایع پایین‌دست صنعت پتروشیمی، ظرفیت ایجاد ۱۷۰ هزار اشتغال وجود دارد، بنابراین در سال‌های گذشته تأکید فراوانی شده که ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در اختیار تولید خوراک برای صنایع پایین‌دست قرار گیرد و برنامه‌ریزی دقیقی نیز برای آن انجام شده است.

ایران با تولید ۳۰ میلیون تن محصولات پایه صنعت پتروشیمی توانسته جایگاه دوم منطقه را در این حوزه از آن خود کند و پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن طرح‌های فعال صنعت پتروشیمی، تا انتهای برنامه هفتم توسعه کشور، مقدار تولید محصولات پایه پتروشیمی در ایران به ۵۷ میلیون تن افزایش یابد که این موضوع نه‌تنها ایران را در این بخش به جایگاه نخست منطقه ارتقا می‌دهد، بلکه چرخ‌های رشد و توسعه صنایع پایین‌دست پتروشیمی را با سرعت بیشتری به حرکت در می‌آورد و رشد اشتغال و رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت.

حاصل این رخداد، ایجاد ارزش افزوده بالاتر برای صنعت پتروشیمی و تولید طیف متنوعی از تولیدات مختلف در این صنعت است که نیازهای مختلف کشور را تأمین خواهد کرد.

در مجموع، بین برنامه‌ها و اولویت‌های رئیس‌جمهوری برای صنعت پتروشیمی و اولویت‌های برنامه‌ریزی‌شده و ریل‌گذاری انجام‌شده در صنعت پتروشیمی، نقاط مشترکی وجود دارد که نقطه تبلور آن را می‌توان توجه به صنایع پایین‌دست دانست؛ موضوعی که همواره جزو اولویت‌های مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال‌های اخیر بوده و اجرای آن می‌تواند ضامن اشتغال‌زایی، رشد و رونق اقتصادی در سراسر کشور با تکیه بر صنایع پایین‌دست باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا