اقتصادبانک، بیمه و بورس

افزایش ۳۹ درصدی ارزش معاملات در بورس کالا

به گزارش روز شنبه از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بورس کالای ایران، هفته گذشته در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۴۴۵ هزار و ۶۶۰ تن انواع کالا به ارزش ۶۴ هزار و ۷۹۷ میلیارد ریال معامله شد.

همچنین در این تالار ۴۳۶ هزار و ۳۷۰ تن فولاد، یک هزار و ۴۲۰ تن مس، هفت هزار و ۵۳۵ تن آلومینیوم، ۱۲۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۱۵ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۲۰۰ تن چدن و ۱۰ کیلوگرم شمش طلا از سوی مشتریان خریداری شد.

علاوه براین در هفته معاملاتی مزبور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ۵۴۹ هزار و ۶۲۰ تن انواع کالا به ارزش ۴۸ هزار و ۸۰۳ میلیارد ریال به فروش رسید.

برپایه این گزارش درتالار یاد شده ۲۲۴ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم، ۱۹۳ هزار و ۹۹۵ تن قیر، ۵۷ هزار و ۵۶۴ تن مواد پلیمری، ۱۷ هزار و ۱۴۴ تن مواد شیمیایی، ۴۱ هزار و ۵۰۰ تن لوب کات، ۳ هزار تن سلاپس واکس، ۳ هزار و ۹۷ تن روغن پایه و ۸ هزار و ۹۰۰ تن گوگرد معامله شد.

همچنین یک هزار و ۱۷۰ تن کالا هم در بازار فرعی بورس کالای ایران معامله شد.

بورس کالا در سال ۹۸ پر رونق بود و ارزش معاملات این بازار در سال ۹۸ به ارزش معاملات در سال ۹۷ نزدیک شد و ارزش معاملات بازار فیزیکی رشد قابل توجهی را تجربه کرد.
پارسال راه اندازی معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی بر روی زیره سبز و پسته نیز راه اندازی شد که در کنار زعفران سه گانه محصولات مهم کشاورزی را شکل دادند. ظاهرا این بازار خود را مهیای پذیرش محصولات جدیدتر از جمله خرما و زیتون نیز کرده است.

ارزش معاملات بورس کالای ایران در سال ٩٨ به بیش از ۱۶۹ هزار و ۱۲۰ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان رسید که از نکات قابل توجه معاملات سال گذشته بورس کالا، رشد عمده متغیرهای بازار فیزیکی بود.

بر این اساس در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در سالی که گذشت معامله گران بیش از ۲۶ میلیون و ۳۳۵ هزار تن انواع کالا را در حالی دادوستد کردند که ارزش معاملات این بازار به ۱۳۷ هزار و ۶۰۹ میلیارد تومان رشد کرد؛ حجم و ارزش کل بازار فیزیکی به ترتیب ۶.۱ و ۵۶ درصد رشد را نسبت به سال ۱۳۹۷ تجربه کرد.

همچنین از کل معاملات این تالار حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۸ هزار تن کالا به صورت سلف، ۶۲۵ هزار تن کالا به صورت نسیه و بیش از ۱۵ میلیون و ۳۲۱ هزار تن کالا به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا