استان هاصنایع معدنیصنعت و معدنمرکزیکشاورزی و صنایع غذایی

افزایش ۲ میلیون تنی ظرفیت صنایع تبدیلی

باتوجه به موقعیت جغرافیایی استان مرکزی، از لحاظ صنعتی و معدنی، کشاورزی و حتی تولید فرش، این استان توانسته دراین بخش‌ها جایگاه مناسبی را در سطح کشور به‌دست آورد.

به طوری که درحال‌حاضر در حوزه کشاورزی، جزو ۱۰ استان برتر کشور به شمار می‌رود و حدود ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعالیت می‌کنند. در حوزه فرش نیز استان مرکزی توانسته با تولید سالانه ۱۷ تا ۲۰ هزار مترمربع فرش دستباف به یکی از قطب‌های تولید فرش دستباف تبدیل شود و در حوزه صنعت و معدن، حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. باتوجه به ظرفیت‌های موجود دراین استان، اما برخی موانع و مشکلات سبب شده تا استان مرکزی نتواند در بازارهای جهانی، سهم قابل‌توجهی را برای خود لحاظ کند. دراین راستا مسئولان در تلاشند تا بتوانند با رفع موانع و مشکلات موجود برسر راه فعالان این بخش‌ها، زمینه ورود به بازارهای جهانی را فراهم کنند. براین اساس برای افزایش این جایگاه، در حوزه کشاورزی، ایجاد واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی و صنایع تکمیلی در روستاها و قطب‌های تولید محصولات کشاورزی به عنوان اولویت‌های کاری در دستورکار نهادهای ذی‌ربط قرار گرفته است. مسئولان براین باورند که ایجاد ارزش‌افزوده در بخش کشاورزی، اشتغالزایی، ایجاد درآمد و تمرکز جمعیت در روستاها، کاهش هزینه انبارداری، حمل‌ونقل، فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی و توسعه صادرات ازجمله مزایای استقرار این واحدها در روستاها و قطب‌های تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌رود. ضمن اینکه با توجه به مزیت این استان در صنایع معدنی، یکی از برنامه‌هایی که در امسال در دستور کار مسئولان این استان قرار گرفته نوسازی صنایع و تجهیزات و ماشین‌آلات معادن است که بر این اساس برنامه‌ریزی‌ها برای بازسازی و نوسازی صنایع استان انجام خواهد شد. برای رفع مشکلات حوزه فرش و همچنین گسترش این صنعت در استان، مقرر است که در امسال ایجاد کارگاه‌های فرش‌بافی وکمک به رونق اشتغال‌های خانگی در اولویت برنامه‌های این بخش قرار گیرد.بدون تردید برای دستیابی به این اهداف و برنامه‌ها؛ حمایت‌های دولت از بخش خصوصی و ایجاد بسته‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران و همچنین شفاف‌سازی در قوانین ضروری به نظر می‌رسد. در این باره رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی می‌افزاید: در سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ شغل در روستاهای استان مرکزی ایجاد شده و طبق بررسی‌ها و باتوجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در روستاها، امسال می‌توانیم بیش از رقم گفته شده شغل و درآمد ایجاد کنیم. محمدرضا حاجی‌پور در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: در استان مرکزی افزون‌بر ۲۰۰ روستای توانمند با ظرفیت خوب در زمینه ایجاد اشتغال در حوزه‌های مختلف شناسایی شده که با ارائه تسهیلات و پیگیری و تلاش می‌توانیم در آنها اشتغال ایجاد کنیم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به برخی از مشکلات و چالش‌های موجود در مسیر استفاده از تسهیلات بانکی اظهار می‌کند: در این مسیر برخی از مشکلات را پیش رو داریم که موجب شده نتوانیم از ظرفیت‌های موجود در روستاها به خوبی استفاده کنیم.

رفع مشکلات فرش‌بافان
حاجی‌پور در پاسخ به این پرسش که استان مرکزی در حوزه فرش حرف بسیاری برای گفتن دارد، از این ظرفیت چه استفاده‌ای شده است، بیان می‌کند: همان‌طور که می‌دانید استان مرکزی یکی از قطب‌های تولید فرش دستباف در کشور است به طوری که سالانه ۱۷ تا ۲۰ هزار مترمربع فرش دستباف در این استان تولید و بافته می‌شود. وی اضافه می‌کند: تاکنون بیش از ۳۱ هزار بافنده در استان شناسایی شده‌اند که درحال‌حاضر ۱۴ هزار نفر از آنها در این زمینه فعالیت می‌کنند، همچنین بیش از ۲۵ هزار بافنده فرش به سازمان تامین اجتماعی معرفی شدند که از این تعداد ۱۵ هزار نفر بیمه شدند و بقیه در فهرست انتظار قرار دارند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به مشکلات این حوزه خاطرنشان می‌کند: مشکل مالی تولیدکنندگان فرش برای حضور در بازارهای خارجی، نبود تبلیغات موثر و تخصیص نیافتن تسهیلات با کارمزد پایین برای تولیدکنندگان و بافندگان از دیگر مشکلات این بخش هستند که اگر این موانع برطرف شود جایگاه فرش استان تغییر چشمگیری در بازارهای جهانی خواهد داشت. حاجی‌پور ادامه می‌دهد: هزینه حمل‌ونقل هوایی فرش بسیار بالا است و برای صادرکننده‌ای که از خط هوایی استفاده می‌کند صرفه اقتصادی ندارد و می‌طلبد در این بخش از صادرکنندگان حمایت شود. وی تصریح می‌کند: درجه مرغوبیت فرش استان مرکزی بالا است اما ضعف تبلیغات موجب شده فرش‌های دستباف سنتی این استان مانند فرش تبریز و اصفهان شناخته‌شده نباشند، همین میزان شناخت موجود فرش هم مربوط به نسل‌های گذشته است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان می‌کند: برای رفع مشکلات حوزه فرش و همچنین گسترش این صنعت در استان، امسال ایجاد کارگاه‌های فرش‌بافی وکمک به رونق اشتغال‌های خانگی را در برنامه داریم.

نوسازی صنایع و ماشین‌آلات معادن
حاجی‌پور در پاسخ به این پرسش که قرار است صنایع و تجهیزات و ماشین‌آلات معادن نوسازی شوند، چه اقداماتی تاکنون در این زمینه انجام شده است، اضافه می‌کند: بازسازی و نوسازی صنایع را امسال در دستور کار قرار دادیم، در جلسه‌ای که با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم این موضوع مطرح شد که بر این اساس برنامه‌ریزی‌ها برای بازسازی و نوسازی صنایع استان انجام شده است. وی تاکید می‌کند: به منظور تحقق شعار امسال، طرح رونق تولید در امسال ادامه خواهد داشت، همچنین موضوع تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی هم از برنامه‌هایی است که به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

ایجاد ۱۸۱واحد صنایع تبدیلی
همچنین مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی می‌گوید: باتوجه به صنعتی بودن استان مرکزی، این استان جزء ۱۰ استان برتر کشور در بخش کشاورزی به شمار می‌رود، به طوری که حدود ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعالیت می‌کنند. همچنین۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که ۱/۲ درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود. رضا باجلان در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: با حمایت‌های دولت تدبیر و امید ۱۸۱ واحد صنایع تبدیلی در زمینه نگهداری، عمل‌آوری و بسته‌بندی مواد خام کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که ۸۸ واحد آن در این دولت ایجاد شده است. وی ادامه می‌دهد: این واحدها با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و حمایت‌های موثر و کارشناسی دولت از این بخش در این استان راه‌اندازی شد که با فعالیت این واحدها زمینه جذب، فرآوری و بسته‌بندی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن برای محصولات خام کشاورزی در استان فراهم شده است.

افزایش ظرفیت صنایع تبدیلی استان
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح می‌کند: تا قبل از بهره‌برداری از این واحدها، تنها ظرفیت نگهداری و جذب ۲۸۰ هزار تن محصولات خام کشاورزی در استان فراهم بود، خوشبختانه در این زمینه با حمایت دولت ظرفیت‌های صنایع تبدیلی استان به یک میلیون و ۹۸۰ هزار تن افزایش یافته است. باجلان تاکید می‌کند: حمایت‌های دولت از بخش خصوصی، ایجاد بسته‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران در این بخش، شفاف‌سازی در قانون صنایع تبدیلی و عملکرد صنایع تبدیلی حوزه کشاورزی همچنین نزدیکی این استان به تهران از جمله عوامل افزایش عملکرد استان در این بخش بوده است. مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار می‌کند: ذخیره‌سازی مواد غذایی همچنین ایجاد سیلوها و سردخانه‌ها برای جلوگیری از هدررفت محصولات کشاورزی و ارائه محصولات کشاورزی در زمان مناسب برای جلوگیری از ضرر و زیان به کشاورزان، از اولویت مهم و اصلی برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی و اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود. وی خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه با توجه به حمایت‌های دولت از این بخش تا حدودی مشکل ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات کشاورزی در سردخانه‌های زیر صفر و بالای صفر در استان برطرف شده است و در حوزه ذخیره‌سازی گندم بیش از تولید گندم در استان، سیلوی نگهداری گندم وجود دارد. وی ادامه می‌دهد: ایجاد واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی و صنایع تکمیلی در روستاها و قطب‌های تولید محصولات کشاورزی از جمله برنامه‌هایی است که امسال در دستور کار قرار داده‌ایم. باجلان خاطرنشان می‌کند: ایجاد ارزش‌افزوده در بخش کشاورزی، اشتغالزایی، ایجاد درآمد و تمرکز جمعیت در روستاها، کاهش هزینه انبارداری، حمل‌ونقل، فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی ازجمله مزایای استقرار این واحدها در روستاها و قطب‌های تولید محصولات کشاورزی است.

نکته پایانی
آنطور که کارشناسان می‌گویند، با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان مرکزی و فراهم کردن بسترها از سوی مسئولان استان مرکزی برای سرمایه‌گذاری در روستاها با توجه به سابقه تاریخی و همچنین راه‌اندازی کسب‌وکار و رونق دادن به بازارها به‌طور حتم می‌توان به اهداف مد نظر دست یافت و جایگاه این استان را در بخش‌های مختلف اقتصادی افزایش داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا