تجارت

افزایش مبادلات تجاری ایران و امارات به ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵

«فرشید فرزانگان» روز یکشنبه در نشست خبری برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۲۰۲۰ در دبی، اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده تا سال ۲۰۲۵ سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و امارات ابتدا به ۲۰ میلیارد دلار و بعد از گذشت پنج سال تا ۳۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
وی افزود: در جریان برگزاری نمایشگاه، رویکردهای آتی کشورها، آشنایی با اقوام و جاذبه‌های گردشگری، دستاوردهای علمی و صنایع خلاق، دستاوردهای تجاری و صنعتی و همچنین گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی به نمایش گذاشته خواهد شد.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات تاکید کرد: به نمایش گذاشتن دستاوردهای علمی، معرفی پتانسیل‌های اقتصادی و تولیدی، اعزام هیات‌های تجاری، برگزاری نشست‌های B۲B و بازارسازی برای محصولات از مهمترین اهداف حضور ایران در نمایشگاه اکسپو است.
وی به بیان اینکه می توان در این نمایشگاه واکسن کویید ۱۹ با عنوان کووبرکت را معرفی کرد، اظهار داشت: تمام تشکل‌های صادراتی، اتاق‌های بازرگانی و اتاق‌های مشترک می‌توانند محصولات خود را در قالب فیلم و محتوای چند رسانه ای با حضور محدود نمایندگان شرکت‌ها معرفی کنند.
سه تا شش هزار پروژه سرمایه‌گذاری در اکسپو معرفی می‌شود
همچنین در این نشست حسن زمانی مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به بیان اینکه در جریان برگزاری شش ماهه نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰، بین سه تا شش هزار پروژه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی معرفی خواهد شد، اظهار داشت: این نمایشگاه همزمان با تغییر دولت به عنوان بزرگترین پروژه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور برگزار می‌شود و دولت جدید می‌تواند از این فرصت نهایت استفاده را کند.
وی با بیان اینکه «پیوند اندیشه‌ها» به عنوان شعار این نمایشگاه انتخاب شده است، افزود: برای اولین بار قرار است این اکسپو در منطقه خاورمیانه و آفریقا برگزار شود و حدود ۲۰۰ کشور در آن حضور خواهند داشت.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت امور اقتصاد و دارایی برنامه هایی را برای حضور در نمایشگاه تدوین کرده است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های صنایع پتروشیمی، مس، فولاد و معادن، امیدواریم بتوانیم بهترین استفاده را برای جذب سرمایه‌گذاری کنیم.
وی تعداد بازدید کننده این نمایشگاه را ۲۵ میلیون نفر اعلام و خاطرنشان کرد: بین ۷۰ تا ۷۵ درصد از بازدیدکنندگان افراد، خارجی هستند و این احتمال وجود دارد که به دلیل کاهش شیوع و کنترل بیماری کرونا بر این تعداد افزوده شود.
زمانی با بیان اینکه فرصت، تحرک و پایداری سه اصل برگزاری نمایشگاه است، تصریح کرد: در بخش فرصت کشورها، توانایی‌ها و ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی، در بخش تحرک، پیشرفته‌ترین و هوشمندانه‌ترین روش‌ها و در بخش پایداری توسعه پایدار و انرژی‌های تجدیدپذیر به نمایش گذاشته می شود.
وی با بیان اینکه ساخت پاویون ایران تاکنون هشت میلیون دلار هزینه در بر داشته است، تاکید کرد: با وجود تمام مشکلات ایران در میان هشت پاویون برتر شناخته شده است.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران درباره فرش نیز گفت: با همکاری مرکز ملی فرش قرار است فرشی در پاویون ایران بافته شده و هر بازدید کننده یک گره همدلی به آن بزنند.
وی در خصوص برنامه‌های فرهنگی نیز اظهار داشت: بسیاری از برنامه‌ها با همکاری بنیاد ملی رودکی در نظر گرفته شده که از جمله آنها برگزاری روز ملی ۲۲ بهمن با دعوت از رییس جمهوری ایران انجام خواهد شد.
به گفته زمانی، روز ملی نوروز و مراسم کریسمس از دیگر برنامه‌های ایران در طول برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ است.
بر اساس اعلام گمرک، در ۱۲ ماهه سال ۹۹ در مجموع ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است که سهم صادرات ۱۱۲ میلیون تن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

همچنین تجارت خارجی غیرنفتی ۲ ماهه کشور به ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید که ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و ۸۳ میلیون دلار آن مربوط به اردیبهشت ماه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا