اهم اخبارصنایع معدنیصنعت و معدن

افزایش قیمت محصولات فولادی پیش روست

به گزارش تولید آنلاین ، زمزمه های ورود زنجیره ارزشی فولاد به بورس کالا از ابتدای سال جاری مطرح بوده است. فاصله قیمتی سنگ آهن داخلی با قیمت های جهانی و نارضایتی تولیدکنندگان از این موضوع و ایجاد شرایطی برای شفافیت بیشتر معاملات فولادی را می توان از مهمترین عوامل پیشنهاد این موضوع مطرح کرد. به اعتقاد برخی کارشناسان با این روش و عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا به ساز و کار رقابتی مناسبی می توان رسید. در همین راستا روز گذشته هیات پذیرش بورس کالا برای نخستین بار گندله و کنسانتره سنگ آهن شرکت صنعتی و معدنی گل گهر را برای عرضه در رینگ داخلی بازار اصلی این بورس پذیرش کرد تا عرضه و کشف قیمت سنگ آهن براساس مکانیسم عرضه و تقاضا یک گام عملی تر شود؛ با انجام این پذیرش، قرار است به زودی برای نخستین بار عرضه محصول کنسانتره و گندله سنگ آهن در بورس کالا انجام شود.

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ضمن بررسی نخستین گام در ورود محصولات فولادی به بورس کالا یعنی پذیرش این محصولات در بازار کالایی معتقد است: با ورود شرکت های فولادی به بورس کالا، قیمت ها به سمت قیمت های واقعی نزدیکتر می شوند؛ البته نخست قیمت های داخلی افزایش اندکی پیدا می کنند زیرا قیمت های واقعی از قیمت های کنونی که به شکل دستوری تعیین می شدند، اندکی بالاتر هستند.

تهاتر کالا ؛ روشی مناسب برای کمبود نقدینگی خریداران

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، بهترین روش برای تعیین قیمت واقعی زنجیره ارزش فولاد را عرضه آن در بورس کالا دانست و گفت: در این مسیر و برای اینکه ارتباط مناسبی بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان سنگ آهن، کنستانتره آهن و گندله به وجود آید، بهتر است عرضه و تقاضای محصولات همچنین کشف قیمت آنها در بورس کالا انجام شود.

مهرداد اکبریان در ادامه به مشکلاتی که تاکنون مانع پذیرش و عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا بوده اشاره کرد و تصریح کرد: تعداد تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن زیاد نیست و از طرفی هم با خریداران اندکی مواجه هستیم. در این میان خریداران شرایط خاصی برای نحوه پرداخت دارند که اغلب به شکل نقد نیست و تهاتر کالا به کالا می شود. با توجه به این موضع باید گفت که ساز و کار تهاتر در بورس کالا وجود ندارد که این موضوع سبب دوری تولیدکنندگان از عرضه محصولاتشان در بورس کالا شده بود.

او در خصوص رفع این مشکل به بورس کالا پیشنهاد کرد: بهتر است در این راستا ساز و کار تهاتر را برای خریداران محصولات فولادی و آهنی فراهم کنند تا از این طریق خریداران به استفاده از این بازار بیشتر ترغیب شوند.

عرضه در بورس کالا قیمت ها را واقعیتر می کند

اکبریان در پاسخ به این پرسش که در تعیین قیمت به روش قدیم میانگین قیمت سه ماهه فروش نقدی شمش فولاد به عنوان مبنا در نظر گرفته می شد که مدت زمان سه ماهه موجب دوری از قیمت های واقعی جهانی می شد؛ اکنون با ورود محصولات به بورس کالا و تعیین قیمت آنها چقدر به قیمت های واقعی نزدیک می شویم؟ گفت: با ورود شرکت های فولادی به بورس کالا، قیمت ها به سمت قیمت های واقعی نزدیکتر می شوند. یعنی تولیدکنندگانی که قیمت تمام شده بالایی داشته با ورود به بورس کالا به سمت اصلاح قیمت های تمام شده خود می روند. از طرف دیگر هم تولیدکنندگانِ دارای قیمت های متعادل به سمت توسعه تولیدات خود پیش می روند. نکته قابل توجه این که با ورود محصولات فولادی به بورس کالا نخست قیمت های داخلی افزایش اندکی پیدا می کنند. زیرا قیمت های واقعی از قیمت های کنونی اندکی بالاترند. (قیمت های پایه کنونی به شکل دستوری تعیین می شده است.)

ضمانتنامه های شرایط پذیر در استقبال از ورود شرکت های کوچک

این فعال حوزه محصولات فولادی در ادامه به یکی دیگر از مسایل موجود برای ورود شرکت های به بورس کالا اشاره و تصریح کرد: شرکت های کوچک و متوسط تعداد دفعات معاملات کمی دارند، بر همین اساس باتوجه به قوانین و شرایط موجود در بورس کالا، ورودشان به این بازار به راحتی انجام نمی شود. داشتن ضمانتنامه برای ورود به بورس کالا یکی از این موارد است که به نظر می رسد اگر ضمانت نامه ها شرایط پذیرتر شوند، ورود این نوع شرکت ها به بورس کالا عملی تر می شود. البته بورس کالا در حال پیگیری است که راه را برای ورود شرکت های متوسط و کوچک به این بازار فراهم کند.

او افزود: بورس کالا به شفاف شدن معاملات و قیمت های محصولات فولادی کمک بسیاری می کند. در این راستا بهتر است، بورس کالا با توجه به شرایط موجود کشور در خصوص نحوه پرداخت، خرید و قیمت محصولات فولادی اقدام کند. در فضای کنونی کشور و مشکلات نقدینگی همانطور که در بالا اشاره شد، استفاده از روش تهاتر مناسب است؛ کما اینکه ممکن است این روش در آینده مورد استفاده نداشته باشد.

صادرات آزاد شود

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در پایان برای بهبود شرایط این حوزه تصریح کرد: اگر صادرات محصولات فولادی آزاد باشد و محدودیتی برای انجام آن وجود نداشته باشد، همچنین عوارض صادراتی حذف شود، شاهد رشد خوبی در این حوزه خواهیم بود. باید گفت اگر ۹۰ درصد تولید به مصرف داخل برسد و ۱۰ درصد بقیه مشمول صادرات شود در قیمت ها به تعادل بهتری خواهیم رسید زیرا قیمت صادرات تابعی از قیمت فروش داخلی است. با توجه به این موضوع اما اگر صادرات متوقف شود و عوارضی برای آن در نظر گرفته شود شرایط جالبی برای تولیدکنندگان ایجاد نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا