اقتصاداقتصاد بین المللتجارت

افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و آفریقای جنوبی به یک میلیارد دلار رسید

به گزارش تولید آنلاین، فرزاد پیلتن مدیرکل عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در نشست تجاری ایران و آفریقای جنوبی که در اتاق تعاون ایران برگزار شد،با تشریح وضعیت تجارت ایران و افریقای جنوبی گفت: با توجه به توافقات مهمی که بین روسای جمهور دو کشور انجام شده روابطتجاری باید به سرعت در همه زمینه‌ها متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی و فرصت‌های موجود توسعه پیدا کنند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای رسیدن به هدف حجم تجاری یک میلیارد دلاری تا سال ۲۰۰۲ گفت: با توجه به توافق مقامات ارشد دو کشور هدف‌گذاری دو میلیارد دلاری مورد توجه است، اما ما برای حداقل هدف یک میلیارد دلاری تا سال ۲۰۰۲ برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با اشاره به حجم مبادلات تجاری دو کشور که در سال گذشته ۷۰ میلیون دلار بوده است،ادامه داد: برای تحقق هدف یک میلیارد دلاری در بخش صادرات و واردات سرمایه‌گذاری،‌خدمات فنی و مهندسی، صادرات مجدد و گردشگری برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

به گفته پیلتن برای سال ۲۰۱۸ اقدام برای همکاری‌های تجاری دو کشور پیش‌بینی شده است که مواردی از جمله تبادل هیات‌های تجاری، مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، اعزام تیم‌های فنی و تخصصی از جمله این موارد است.

وی در عین  حال به مشکلاتی که در مسیر گسترش  این تبادلات تجاری وجود دارد اشاره کرد و گفتن: اولین مشکل، مشکل روابط بانکی است که امیدواریم با اتفاقاتی که در کمیسیون‌های مشترک و همچنین تصمیمات مقامات بانکی می‌افتد به نحوی این مشکلات حل شود و یا به گونه‌ای روابط تنظیم شود که تجار بتوانند بدون مشکل فعالیت خود را انجام دهند.

وی تاکید کرد: بدون رفع مشکلات بانکی دو کشور تحقق اهداف تجاری ممکن نخواهد بود.

پیلتن یکی دیگر از مشکلات را حمل و نقل برشمرد و افزود:  مسافت زیاد و بالا رفتن قیمت تمام شده کالاهای ایرانی ، توان رقابت را برای شرکت‌های ایرانی کاهش داده است. همچنین یکی از بزرگترین مشکلات شرکت‌های حمل و نقل ایرانی این است که در مسیر برگشت بار کافی ندارند. امیدواریم با همکاری بخش خصوصی و نهادهای دولتی روابط تجاری دو کشور به نحوی تنظیم شود که این مشکلات به حداقل برسد.

مدیرکل عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت بخش تعاون در اقتصاد کشور ادامه داد: این بخش در تبادلات تجاری دو کشور می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد علاوه بر این در زمینه‌های دیگر نیز پتانسیل‌های همکاری وجود دارد.

وی با استقبال از پیشنهاد ارائه محصولات در چارچوب نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: سازمان توسعه تجارت آمادگی برگزاری نمایشگاه‌ها بویژه نمایشگاه‌های تخصصی بخش تعاون در افریقای جنوبی را دارد.

وی همچنین پیشنهاد تاسیس مرکز تجاری ایران در آفریقای جنوبی را مطرح کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا