انرژی

افزایش جذابیت در قراردادهای نفتی با ایجاد موقعیت برد- برد سرمایه‌گذاری

به گزارش روز شنبه از شرکت ملی نفت ایران، «محسن خجسته‌مهر» در نشست معارفه مدیر سرمایه‌گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران، افزود: ایجاد ساختار مدیریت سرمایه‌گذاری و کسب و کار در شرکت ملی نفت اقدام خوبی بود که در گذشته انجام شد و به عنوان یک ضرورت باید به حداکثر اثربخشی برسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بیان‌داشت: فعالیت‌های نفت هم سرمایه‌بر است و هم درآمدزا که درآمدزا بودن فعالیت‌ها به‌شدت به سرمایه‌گذاری وابسته است.

وی اظهار داشت: در دو دهه گذشته شرایط داخلی و محدودیت‌های بین‌المللی سبب شد تا از مساله سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی تا حدی غافل شویم و تا حدودی نیز در کشور دیر به این مساله مهم پرداخته شد.

خجسته‌مهر ادامه‌داد: با مطرح شدن بحث اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری برخی بنگاه‌ها و برون‌سپاری فعالیت‌ها، رویه بخش سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی کمی تغییر کرد و در این مسیر برخی واگذاری‌ها ذیل اصل ۴۴ به صورت ناقص اجرا شد که به‌طور مستقیم مانعی برای سرمایه‌گذاری‌های بعدی بود.

وی اضافه‌کرد: در ادامه به‌تدریج کشور وارد شرایط پیشرفته‌تری شد و به سمت تامین منابع مالی با شیوه‌ها و اسامی مختلف مانند فاینانس، انتشار اوراق، قراردادهای بیع متقابل و غیره حرکت کردیم که هدف این سرمایه‌گذاری‌ها، بهبود کسب و کار بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه دلایل عدم توفیق در زمینه تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری را نباید فقط به مسایل داخلی ربط داد، بلکه زمینه‌های بین‌المللی نیز در این بخش اثرات منفی گذاشته بود، افزود: عمده طرح‌های نفتی جذاب و سودآور هستند و حتی مواقعی که قیمت نفت کاهش می‌یابد نیز در بخش بالادستی و به‌ویژه در برخی میدان‌ها و طرح‌ها برای سرمایه‌گذاران جذابیت‌هایی وجود دارد.

خجسته‌مهر با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران در شرایط کنونی باید رویکردهای متنوعی را مدنظر قرار دهد، گفت: نفت در چند سال آینده ماموریت‌های مهمی پیش رو دارد و در این زمینه لازم است مدیریت امور سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار با دیگر بخش‌ها از جمله مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی، معاونت توسعه و مهندسی، امور مالی و امور بین‌الملل همراه و در مسیر هم‌افزایی حرکت کند.

حداکثرسازی درآمدهای داخلی نفت

معاون وزیر نفت با بیان اینکه زمانی که نمی‌توانیم از ظرفیت های بین‌المللی به‌طور کامل استفاده کنیم باید درآمدهای داخلی خود را به حداکثر برسانیم، تاکید کرد: این درست نیست که شرکت ملی نفت برای دیگران درآمدزایی کند اما عایدی برای خودش نداشته باشد؛ در مدت اخیر نیز در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران تصمیمات خوبی گرفته شده است که به تکمیل شدن زنجیره ارزش کمک می‌کند.

وی افزود: از منابع داخلی برای توسعه طرح‌ها استفاده می‌شود که این یک نوع استقراض است و شرکت باید بتواند سهم خود از محل فروش نفت خام و میعانات گازی افزایش دهد.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه برخی طرح‌ها کامل اجرا نشده و زنجیره طرح‌های بالادستی باید ترسیم شود تا هدف سرمایه‌گذاری که بالابردن درآمد است محقق شود، گفت: باید نقدینگی را احراز کرد؛ یکی از مشکلات این است که شرکت ملی نفت درآمد دارد اما نقدینگی ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اقتصاد نفت باید مردمی باشد، ادامه‌داد: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بین مردم نیز وجود دارد و علاوه بر اینکه سبد سرمایه‌گذاری خارجی محفوظ است، باید از ظرفیت‌های مردمی نیز استفاده کرد.

صدور خدمات فنی و مهندسی

معاون وزیر نفت افزود: صدور خدمات فنی و مهندسی را باید ارتقا داد و در این زمینه اقدام های جدی را در دستور کار قرار دهیم.

خجسته‌مهر با بیان اینکه باید زمینه سرمایه‌گذاری بخش پایین دست در بالادست را فراهم کنیم، گفت: وقتی نفت، خوراک آن بخش را تامین می کند بخش پایین‌دست نیز می‌تواند در بخش توسعه که جذابیت‌های مناسبی هم دارد حضور یابد.

وی ادامه‌داد: برای اینکه کارهای مهم را به سرانجام برسانیم نیاز به قالب و ساختار مناسب داریم و از آن مهمتر، فردی است که قرار است در آن ساختار کار کند که باید به دنبال افراد کارآمد و دارای دیدگاه‌های متعالی باشیم.

این مقام مسوول ادامه‌داد: شاخص‌های مدیریت ریسک در شرکت ملی نفت باید تدوین و ریسک‌های شرکت باید شناسایی و محاسبه شود تا در اقدام‌های آتی ریسک زیادی متوجه شرکت نفت نباشد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این نشست «فریدون کرد زنگنه»، مدیر جدید سرمایه‌گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود پرداخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا