اقتصادبانک، بیمه و بورس

افزایش تعداد بازارگردان در شرکت‌های بزرگ، راه حل بهبود وضعیت بازار

«سول جاویدی» امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی درباره افت شاخص بورس در معاملات بازار، اظهار داشت: پس از رشد تاریخی که شاخص بورس در چند ماه نخست سال تجربه کرد، قیمت بسیاری از سهام‌ها فاصله زیادی با ارزش ذاتی خود پیدا کرده بود، بنابراین ایجاد چنین اصلاح و افت‌های پرشتابی چندان دور از ذهن نبود.

وی به رشد غافلگیرکننده نرخ سهام شرکت‌ها در چند ماه نخست امسال اشاره کرد و افزود: این موضوع ناشی از ورود نقدینگی بسیار زیاد در بازار بود که باعث تغییر روند بورس از مسیر اصلی خود شد.

به گفته جاویدی، فاصله بسیار زیاد ارزش روز شرکت‌ها با ارزش ذاتی خود سبب شد تا اصلاح و افت شاخص بورس با سرعتی بسیار زیاد ادامه پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در بازار در کنار افت قیمت سهام شرکت‌ها شاهد اصلاح‌های سنگین شاخص بورس بودیم، ادامه‌داد: این افت و اصلاح‌های عمیق فقط در بازار سرمایه نبود، بلکه در دیگر بازارها شاهد وجود نوسان در معاملات بودیم.

وی خاطرنشان‌کرد: در چند روز گذشته افت قابل توجهی در بازار ارز انجام شد که در کنار آن طلا، سکه، مسکن و خودرو هم اصلاح قابل توجهی را تجربه کردند.

به گفته جاویدی، چنین اصلاح‌هایی در بازارهای مالی و سرمایه گذاری همیشه بوده و هست و فقط مختص به بازار سرمایه نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند اصلاحی بازار همیشه تا زمان نزدیک شدن ارزش شرکت‌ها به ارزش ذاتی خود ادامه می‌یابد، اظهار داشت: در مقطع کنونی، افت ایجاد شده در بسیای از شرکت ها هیجانی است و ریسک چندانی آنها را تهدید نمی‌کند.

وی خاطرنشان‌کرد: همان‌طور که گفته شد در زمان هیجانات بازار، زمانی که معاملات بازار مثبت است ارزش بازار شرکت‌ها بیشتر از ارزش ذاتی آنها می‌شود، این موضوع در زمان افت بازار برعکس خواهد بود، بدین معنی که ارزش بازار شرکت‌ها ممکن است از ارزش ذاتی آنها کمتر شود.

جاویدی ادامه‌داد: به همین دلیل توصیه ما به سهامداران و سرمایه‌گذاران این است که از دانش کافی نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس برخوردار باشند، زیرا با توجه به اینکه بخشی از پول و سرمایه خود را وارد بازار می کنند انتظار می‌رود تا با علم و آگاهی وارد بازار شوند و آموزش‌های حداقلی را از این بازار داشته باشند.

وی گفت: در زمان افت ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها به کمتر از ارزش ذاتی خود، توصیه ما به سهامداران خرید و سرمایه‌گذاری در این سهم‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان‌کرد: سهامداران باید با دید زمانی مناسب اقدام به سرمایه‌گذاری و نگهداری از سهام خود در بازار کنند و به هیچ عنوان نباید با نگاه کوتاه مدت وارد این بازار شده و به دنبال کسب بازدهی‌های معقول از این بازار باشند.

وی تاکید کرد: افت‌های اخیر بازار و نیز بهبود وضعیت فروش بسیاری از بازارها منجر به ارزندگی برخی از سهام‌ها در بازار شده است، اما با توجه به رفتار هیجانی سهامداران همچنان شاهد کاهش قیمت در سهام شرکت‌ها هستیم، بنابراین به سرمایه گذاران و سهام‌داران توصیه می‌شود تا در سهام این شرکت‌ها سهامداری کنند و دست از رفتار و فروش‌های هیجانی در بازار بردارند.

جاویدی به اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: فعالیت درست بازارگردان‌ها می‌تواند در بهبود روند معاملات بورس، کاهش هیجان و افت‌های ایجاد شده در بازار تاثیرگذار باشد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، مشخص شدن بازارگردان برای هر نماد و چگونگی فعالیت آنها می‌تواند به نقدشوندگی بهتر در این سهام کمک کند.

وی با بیان اینکه الزام شرکت‌ها به معرفی بازارگردان‌ها در مقطع کنونی می‌تواند سبب بهبود روند معاملات بورس شود، افزود: باید این موضوع را مدنظر قرار داد که برای سهام بزرگ شرکت ها باید تعداد بیشتری بازارگردان و برای شرکت های کوچکتر تعداد کمتری را اختصاص داد.

وجاویدی اظهار داشت: تعداد بازارگردان ها برای شرکت ها باید مدنظر قرار گیرد، زیرا مشاهده شده که برای برخی از شرکت های بزرگ فقط از یک یا دو بازارگردان استفاده شده است به همین دلیل شاهد تاثیر چندانی در فعالیت این بازارگردان ها نمی توانیم باشیم.

این کارشناسان بازار سرمایه توصیه‌کرد تا نظارت مناسب توسط متولیان بازار به فعالیت بازارگردان ها انجام شود تا آنها هم بتوانند نقش خود را ایفا و زمینه بازگشت روند صعودی به بورس را فراهم کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا