اقتصاد بین الملل

افت مجدد دلار

به نقل از رویترز، با احیای تدریجی سطح تقاضا و بازگشایی کسب و کارها که منجر به افزایش درآمد آن ها شده، درآمدهای مالیاتی دولت آمریکا نیز افزایش پیدا کرده که این مساله در کاستن از سرعت شیب تند افزایش کسری بودجه، مفید است. طبق اعلام سایت بدهی آمریکا، میزان درآمدهای مالیاتی دولت این کشور تا پایان ماه ژوئن به سه تریلیون و ۵۰۵ میلیارد و ۶۹۴ میلیون دلار و میزان مالیات بر درآمد دولت آمریکا تا پایان ماه این ماه به یک تریلیون و ۸۲۱ میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار رسیده است.

پس از کاهش غیرمنتظره رشد تولیدات کارخانجات آمریکا در ماه آوریل، در ۱۲ ماه منتهی به ماه می رشد این بخش ۱.۷ درصد اندازه گیری شده که ۰.۱ درصد بیشتر از رشد ماه قبل و ۱.۸ درصد بیشتر از رشد ثبت شده بازه مشابه منتهی به ماه قبل است. اگرچه به صورت کلی بخش تولید آمریکا سهم زیادی از کل رشد اقتصادی این کشور ندارد، رشد تولیدات می تواند به محرک جدیدی برای بخش صنعت تبدیل شود و به کمک رشد کل در سه ماهه دوم امسال بیاید. همچنین این افزایش تقاضا می تواند به بیشتر شدن اشتغال زایی کمک کند.

کسری حساب تجاری آمریکا کماکان رو به افزایش است و این مساله فشار را روی دلار بیشتر می کند. در ماه می میزان واردات آمریکا ۲۷۷.۳ میلیارد دلار بوده که این رقم ۷۱.۲ میلیارد دلار بیشتر از صادرات این کشور بوده است. در مقایسه با ماه قبل، صادرات آمریکا ۰.۶ درصد و واردات این کشور ۱.۳ درصد بیشتر شده اند. کماکان بیشترین کسری حساب تجاری مربوط به تجارت با چین ( ۲۷.۲ میلیارد دلار) بوده است و پس از چین نیز، کانادا ۱.۸ میلیارد دلار بیشتر از وارداتش از آمریکا، به این کشور صادرات داشته است.

اقبال بانک‌های مرکزی جهان به دلار رو به افزایش است و اسکناس سبز در حال گرفتن جای ارزهای امن‌تر نظیر ین ژاپن و فرانک سوئیس است. آن‌طور که داده‌های جدید صندوق بین‌المللی نشان می‌دهد، سهم دلار از ذخایر ارزی جهان در پایان سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ به ۵۹.۵ درصد رسیده است تا بدین ترتیب بیشترین افزایش فصلی سهم دلار در ۹ ماه اخیر به ثبت برسد. این رقم ۰.۷ درصد بیشتر از رقم ثبت شده دوره مشابه قبل است. رقیب اصلی دلار یعنی یوان هم محبوب تر شده و سهم آن از ذخایر به ۲.۴ درصد رسیده است.

اظهارات یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی آمریکا باعث اطمینان یافتن بیش از پیش معامله گران نسبت به تغییر ریل سیاست گذاری فدرال رزرو شده است. کریستوفر واکر با بیان اینکه باید برنامه عظیم خرید اوراق قرضه متوقف شود، زمان مناسب برای افزایش نرخ بهره را هنگامی دانسته است که نرخ بیکاری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و یا نرخ تورم بیش از مقدار فعلی بالا رود. واکر در ادامه این نکته را افزود که تا سال ۲۰۲۳ نرخ بهره کاملا از سطح فعلی فاصله خواهد گرفت.

بازار مسکن آمریکا کماکان در وضع نگران کننده ای باقی مانده و به دنبال کاهش شدید در بخش عرضه مسکن، متوسط رشد قیمت خانه ها در بزرگ ترین اقتصاد جهان در ماه آوریل به بالاترین سطح خود در طول ۱۵ سال اخیر رسیده است. در بازه زمانی ۱۲ ماهه، رشد قیمت مسکن در ۲۰ شهر بزرگ آمریکا ۱۴.۹ درصد اندازه گیری شده که این رقم نسبت به بازه مشابه به ماه قبل ۰.۴ درصد افزایش داشته است. از ۲۰ شهر بزرگ آمریکا متوسط قیمت مسکن در ۱۹ شهر به نسبت ماه قبل افزایش پیدا کرده است.

با بهبود سطح تقاضا و افزایش استخدام شرکت ها، نرخ بیکاری در بیشتر کشورها از جمله آمریکا رو به کاهش رفته و این مساله به ویژه در زمینه اطمینان یافتن از تداوم روند رشد اقتصادی در میان مدت ضروری است. تحلیلگران بانک ای ان جی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری نوشتند که با چرخه فعلی باید شاهد ورود پس اندازهای احتیاطی به بازارهای مالی باشیم که این مساله به ویژه در بازار ارز باعث نوسانات کوتاه مدت به نفع ارزهای پرریسک تر خواهد شد.

یک بار دیگر کرونا به یک عامل نگران کننده در جهان به ویژه در اروپا تبدیل شده است. وضعیت شیوع گونه جهش یافته دلتا به ویژه در انگلیس به سطح نگران کننده ای رسیده است و برخی از مقامات اروپایی به ویژه در آلمان خواستار اعمال مجدد محدودیت های مسافرتی بر روی مسافران ورودی از مبدا انگلیس شده اند. کمیسر امور بهداشت اتحادیه اروپا نیز ویروس دلتا را یک تهدید دانسته که باید هرچه زودتر با آن مقابله شود. وی بهترین راه را در مقطع فعلی، تسریع واکسیناسیون در سطح اتحادیه دانسته است.

در ماه می رشد بخش مخارج شخصی آمریکا صفر درصد اندازه گیری شد که این رشد نسبت به ماه قبل ۰.۹ درصد و نسبت به رشد مورد انتظار فعالان بازار ۰.۴ درصد کمتر بوده است. در بین بخش های مختلف، بخش خدمات پیشتاز رشد بوده اما از طرف دیگر بیشترین اثر کاهشی را بخش آب و برق و گاز داشته است. همچنین بخش وسایل حمل و نقل نیز با کاهش رشد محسوسی به نسبت ماه قبل مواجه شده است. شاخص هسته تورمی مصرف کننده نیز در این ماه ۳.۴ درصد اندازه گیری شد.

طبق اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، رشد سه ماهه نخست این کشور در سطح ۶.۴ درصدی اندازه گیری شده است. در نتیجه احیای تقاضای مصرفی که بار اصلی رشد اقتصادی آمریکا را بر دوش می کشد انتظار می رود اقتصاد این کشور تا پایان امسال به طور کامل از رکود ناشی از کرونا عبور کند و نرخ بیکاری و تورم در آن که در ماه های اخیر روند صعودی به خود گرفته است، مجددا در مسیر کاهشی قرار گیرند. در نتیجه کرونا اقتصاد آمریکا بدترین بحران خود را از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون تجربه کرده بود.

تاکنون بیش از ۱۸۴ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۵۱۳ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۹۹۶ هزار و ۳۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۲۱ هزار و ۲۹۵ نفر، برزیل با ۵۲۴ هزار و ۴۷۵ نفر، هند با ۴۰۳ هزار و ۸۵ نفر، مکزیک با ۲۳۳ هزار و ۶۲۲ نفر و پرو با ۱۹۳ هزار و ۲۳۰ نفر بوده است.

جین فولی – استراتژیست ارشد ارزی در روبوبانک – گفت: از مدت ها پیش شاهد اثرگذاری مثبت پیشرفت در واکسیناسیون روی بازار ارز بوده ایم. اینکه واکسن ها تا چه حد در برابر جهش های جدید جواب بدهند یکی از مواردی است که راجع به آن در بین معامله گران نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. به صورت کلی اگر معامله گران به این نتیجه برسند که هنوز برای حذف ریسک کرونا است، روی به دارایی های امن تر خواهند آورد که به نفع دلار است.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۱۹۸ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۴ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۲ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۶ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۳ درصد افزایش به ۱۱۰.۹۰۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۲۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۶۴ یوان چین اعلام شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا