اقتصادتجارتصنایع معدنیصنعت و معدن

اغلب مشکلات بنگاه‌ها ناشی از تصمیمات اشتباه مدیران‌عامل است

به گزارش تولید آنلاین به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران ، دوره تربیت مدرس برای آموزش به مدیران ارشد بنگاه‌های اقتصادی با همکاری موسسه ترویج کسب و کار اتاق بازرگانی اتریش(WIFI) در اتاق تهران در حال برگزاری است. دوره‌ای که در آن هم مدیران ارشد بنگاه‌های بخش خصوصی حضور دارند و هم متقاضیانی که در آینده خود قرار است جزو مدرسان دوره‌های آموزشی برای مدیران باشند.

از آنجا که ضعف مدیریت در بنگاه‌های کوچک و متوسط (SEMs) یکی از چالش‌های جدی بنگاه‌های اقتصادی در کشور شناخته ‌می‌شود، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلاش است تا با همکاری نهادهای آموزشی داخلی و موسسات معتبر بین‌المللی، این معضل را برطرف کند.

از همین رو به موجب قراردادی که اتاق تهران با موسسه WIFI اتریش منعقد کرده است، دوره‌های تربیت مدرس ویژه تشکل‌های اقتصادی عضو اتاق تهران و مدیران ارشد بنگاه‌های اقتصادی را با همکاری این موسسه بین‌المللی به صورت عملی و کاربردی برگزار ‌می‌کند.

مارگیت وندل برگر(Margit Wendel Berger) مدرس این دوره در گفت‌وگویی با روابط عمومی اتاق تهران، توضیحاتی درباره سرفصل‌های آموزشی این دوره ارائه کرد و گفت: در این دوره سه روزه، دانش‌پذیران در سه گروه تقسیم شده و استراتژی‌های به کار گرفته شده در یک بنگاه اقتصادی شبیه‌سازی شده را مورد بررسی قرار ‌می‌دهند. در واقع، آنها مشکلات احتمالی این بنگاه را به طور عملیاتی احصا کرده و نحوه مواجهه و تصمیم‌گیری درست در قبال این مشکلات را ‌می‌آموزند.

او افزود: هدف از برگزاری این دوره آن است که مدیران بنگاه‌ها، یک بار به صورت غیرواقعی مشکلات را لمس کرده و از طریق این مدل‌سازی مشکلات را برطرف کنند تا بتوانند در دنیای واقعی شرکت‌های کاراتری را مدیریت کنند.

وندل برگر با بیان اینکه این یک دوره آموزشی معمولی نیست، ادامه داد: در تمام دنیا بخشی از موفقیت‌ها و ناکامی شرکت‌ها به عوامل بیرونی وابسته است و البته بخش دیگری از این دستاوردها، به دانش و نوع تصمیم‌گیری مدیرعامل بستگی دارد؛ تصمیماتی از این قبیل که چه زمانی سرمایه را وارد تولید کند یا چگونه این سرمایه‌گذاری به انجام برساند.

او ادامه داد: استنباط من این است که تقریبا سه‌چهارم موفقیت‌ها و شکست‌های یک شرکت در ایران تحت تاثیر عوامل داخلی بنگاه و یک‌چهارم آن به عوامل بیرونی نظیر حاکمیت قانون یا مداخلات دولتی باز‌می‌گردد. بنابراین چنین دوره آموزشی، ‌می‌تواند در همه جا، حتی در کشوری که دولت در آن بزرگ است نیز مفید واقع شود.

این مدرس اتریشی با تاکید بر اینکه بیشتر مشکلات بنگاه‌ها ناشی از تصمیمات اشتباه مدیران‌عامل است، ادامه داد: البته بخشی از مشکلات نیز به دولت مربوط است و ما اگر بتوانیم نحوه تصمیم‌گیری درست را به مدیران‌عامل و صاحبان بنگاه‌ها بیاموزیم بسیار کمک‌کننده خواهد بود. اگر سهم عوامل مدیریتی در شکل‌گیری مشکلات بنگاه‌ها اندک بود، در کشوری مانند اتریش که دولت سهم اندکی در مدیریت فضای کسب و کار دارد، همه شرکت‌ها باید موفق ‌می‌بودند.

تحلیل او از عملکرد صاحبان بنگاه‌ها در ایران آن است که تصمیمات مدیران شرکت‌ها بیشتر احساسی بوده و کمتر این تصمیمات بر مبنای آنالیز، برنامه‌ریزی و استراتژی اتخاذ ‌می‌شود.

وندل برگر توضیح داد که در بنگاه‌های اقتصادی مدیران، تصمیم اشتباهی را اتخاذ ‌می‌کنند و چندین سال بر اساس نتایج نخستین تصمیم اشتباه خود پیش ‌می‌روند. اما در شبیه‌سازی که در این دوره انجام ‌می‌گیرد، چنانکه یکی از مدیران شرکت ایده‌ای داشته باشد، بر اساس مدل‌سازی‌های صورت گرفته که در آن متغیرهایی چون تعداد خطوط تولید، استهلاک، نرخ بهره، میزان وام دریافتی، میزان دارایی‌ها و سرمایه و متغیرهایی از این دست در آن دخیل هستند، نتایج به کارگیری این ایده در انتهای سال محاسبه ‌می‌شود.

او گفت: هر گروه از دانش‌پذیران، استراتژی خاصی را با افزایش سهم متغیرهای مختلف اعم از سرمایه یا افزایش تولید به کار ‌می‌گیرند و نتیجه متفاوتی را مشاهده ‌می‌کنند و در پایان این دوره سه روزه، طی کنفرانسی دانش‌پذیران، از استراتژی‌ها و نتایج به کارگرفته شده توسط سایر گروه‌ها مطلع ‌می‌شوند. نکته مهم این است که من به عنوان مدرس، عنوان نمی‌کنم که کدام استراتژی خوب و کدام استراتژی بد است و افراد با تمرین و کار عملیاتی متوجه آن ‌می‌شوند.

دوره تربیت مدرس مدیران ارشد بنگاه‌های اقتصادی دارای دو بخش بوده که بخش نخست آن که سه روز است به پایان رسید و دانش‌پذیران، در بخش دوم این دوره که طی چهار روز در تیرماه برگزار ‌می‌شود، تحت آموزش‌های تکمیلی قرار ‌می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا