بانک، بیمه و بورس

اعمال جریمه برای شرکت‌های بورسی در صورت انباشت مجدد سودهای تقسیمی

«امیر علی امیر باقری» امروز (دوشنبه) به اقدام اخیر سازمان بورس مبنی بر واریز سودهای رسوب شده به حساب سهامداران اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که طی سالیان متمادی در بازار سرمایه منجر به مغشوش کردن ذهن سهامدار و نیز کاهش اعتماد آنان نسبت به سودهای تقسیمی در مجامع شده، به عدم واریز سودهای رسوب شده به حساب سهامداران باز می‌گردد.

وی افزود: با توجه به وجود تورم زمینه‌ای در ایران ارزش زمانی پول به عنوان موضوعی با اهمیت در اقتصاد کشور تلقی می‌شود، به‌طور مثال مبالغی که باید در سال‌های گذشته به حساب سهامداران واریز می‌شد اگر اکنون یا طی سال‌های آتی در اختیار سهامداران قرار بگیرد به‌طور طبیعی از ارزش آنها کاسته خواهد شد.

امیرباقری خاطرنشان‌کرد: اکنون یکی از اقدامات مثبت سازمان بورس به شفافیت نسبی نظام پرداخت‌ها مربوط می‌شود، زیرا این امر در سطح کلان می‌تواند تاثیرگذار بر شفافیت بازار سهام باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عدم رعایت حقوق برخی سرمایه‌گذاران در جهت دریافت ‌سودهای تقسیمی گفت: در سال‌های اخیر برخی اشخاص به واسطه وجود برخی از ضوابط قادر به دریافت مطالبات خود از شرکت‌ها بودند اما سایر سهامداران همچنان در انتظار واریز سودهای خود هستند که انتظار می‌رود با توجه به اقدامات انجام شده از سوی سازمان بورس علاوه بر رفع این مسائل شاهد حفظ حقوق یکپارچه سهامداران باشیم.

وی ادامه‌داد: سود تقسیمی شرکت‌ها پس از تصویب در مجامع باید در اختیار سهامداران قرار گیرد زیرا آن‌ها برای ارزش‌گذاری قیمت سهام با کاهش جریانات نقد آتی براساس نرخ بازده مورد انتظار، ارزش ذاتی را برای یک سهم محاسبه می‌کنند.

امیرباقری اضافه‌کرد: زمانی که جریان نقدینگی در بازار با نوسان و ریسک همراه می‌شود، به طور طبیعی نرخ بازده مورد انتظار و ریسک بازار صعودی خواهد بود و اثر خود را بر قیمت سهم‌ها خواهد گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در خصوص مزایای واریز سود تقسیمی شرکت‌ها از طریق سامانه سجام گفت: با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اعتماد سهامداران به بازار سهام مربوط به سود تقسیمی شرکت‌ها یا همان ( DPS) می‌شود؛ بنابراین با پرداخت پکپارچه سودهای تقسیمی از طریق سامانه سجام علاوه بر ایجاد شفافیت، اعتماد سهامداران نیز نسبت به بازار بیشتر خواهد شد.

وی معتقد است: سهامداران در صورت واریز سودهای تقسیمی به واسطه سامانه سجام می‌توانند جریانات نقد بازار سهام و تاثیر آن بر پرتفوی خود را با دقت مورد ارزیابی قراردهند.

امیرباقری افزود: سازمان بورس نیز به منظور سامان‌دهی وضعیت پرداخت سودهای تقسیمی از طریق سامانه سجام باید علاوه بر دریافت تضمین از همه ناشران برای واریز سودهای تقسیمی در تاریخ مقرر، جریمه‌ای را در راستای هزینه فرصت نیز در نظر بگیرد تا دیگر انباشت سود برای شرکت‌ها با صرفه اقتصادی همراه نباشد.

این کارشناس بازارسرمایه در پایان اعلام کرد: در صورت عملیاتی شدن این مسائل علاوه بر افزایش اعتماد سهامداران شاهد ورود هر چه بیشتر نقدینگی به بازار سرمایه خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا