اقتصادراه و مسکن

اعلام جزییات افزایش عوارض آزادراه‌ها

به گزارش تولید آنلاین، مهدی حیدری با اشاره به ابلاغیه نرخ جدید عوارض آزادراهی ۹۷ گفت: به‌منظور هماهنگی و پاسخگویی یکسان به مراجع ذیصلاح، نحوه محاسبه نرخ عوارض که بر اساس پارامترهای حقوقی و اقتصادی شامل مانده سرمایه­گذاری صورت گرفت، آمار تردد به تفکیک خودروها، طول دوره بهره­برداری باقیمانده، میزان کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان سفر خدمت گیرنده از شبکه آزادراهی، صورت پذبرفته است.

وی افزود: در راستای استهلاک کامل اصل و سود سرمایه احداث آزادراه‌ها در چارچوب زمان‌بندی پیوست قرارداد، می­بایست سالانه به‌طور متوسط حدود ۴۰ درصد درآمد آزادراه‌ها افزایش یابد.

حیدری با اشاره به رشد سالانه موردنیاز جهت استهلاک سرمایه و رشد درآمد از سال۱۳۹۷ تا پایان دوره واگذاری آزادراه‌ها گفت: در راستای تحقق شاخص‌های مرتبط با رفاه اجتماعی و به‌منظور کاهش فشار تورمی بر کاربران جاده‌ای نرخ‌های مصوب قابل دفاع است. چرا که بر اساس آن درصد رشد درآمد در سال ۱۳۹۷ از درصد رشد قابل انتظار در طرح‌های تجاری بسیار پایین­تر است

وی تصریح کرد:  لذا با هدف حمایت از اندیشه و تفکر سرمایه‌­گذاری و لزوم استهلاک سرمایه‌گذاری انجام شده در آزادراه مطابق قراردادهای سرمایه­‌گذاری، می­بایست با پذیرش بخشی از پیامدهای احتمالی اجتماعی در سنوات آتی میزان رشد افزایش درآمد سالانه متناسب‌تر در نظر گرفته شود تا دولت بر اساس مانده مطالبات سرمایه­‌گذاری، هزینه‌­های تأمین مالی مضاعفی را متحمل نگردد و فضای امن سرمایه گذاری را برای سرمایه‌گذاران تامین کند.

مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع  وزارت راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به درصد رشد درآمدهای آزادراه‌ها در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ گفت: متوسط رشد درآمدهای آزادراه‌ها در سال ۱۳۹۷ با نرخ‌های مصوب جدید نسبت به سال ۱۳۹۶، حدود ۲۰ درصد پیش بینی شده است.

وی همچنین به متوسط درصد رشد عوارض در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۷،  نرخ عوارض آزادراه کنارگذر غربی اصفهان با ۳۳ درصد افزایش بیشترین و آزادراه اهواز- بندر امام با ۵ درصد افزایش کمترین رشد را در تغییرات نرخ عوارض در آزادراه‌ها  نسبت به آخرین ابلاغ داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا