اهم اخبارفن آوری و ارتباطات

استفاده ایرانیان از تلگرام چه میزان هزینه اقتصادی در پی دارد

به گزارش تولید آنلاین ،براین اساس ، تلگرام بزودی یک واحد پول دیجیتالی با عنوان گرام منتشر خواهد کرد تا کاربران با استفاده ازاین ارزرمز، بتوانند تراکنش های مالی خود را انجام دهند.
براین اساس تلگرام، فناوری بلاک‌چین اختصاصی خود را راه‌اندازی خواهد کرد که ازاین پلتفرم با عنوان The Open Network یا بصورت اختصار TON نام برده می شود و فناوری آن برگرفته از بلاک‌چین مورد استفاده در بیت‌کوین با بهبود‌هایی است که مهندسان تلگرام روی آن اعمال خواهند کرد تا امکان خرید و فروش «درون برنامه‌ای» مهیا شود و انچنان که مدیران این اپ پیش بینی کرده اند رشد خرده‌فروشی در این نرم افزار تا ۵۰۰ میلیون دلارافزایش خواهد یافت.
“بلاک چین” در واقع نوعی دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد، بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل می شوند، توزیع شده و بعضی کارشناسان فناوری اطلاعات معتقد هستند که در شبکه “بلاک‌چین” نظارت دولتی بر اینترنت محدود می‌شود و امکان اعمال فیلتر ضعیف می‌شود.
یکی از قابلیت‌های بلاک چین و ارز رمز تلگرام ایجاد امکانی برای ارسال از طریق این پیام‌رسان بین کاربران خواهد بود وکاربران این اپلیکیشن پس از راه‌اندازی شبکه نوین تلگرام، قادر خواهند بود «گرام» را برای انجام تراکنش‌های خود به‌کار ببرند. تراکنش‌های مبتنی بر گرام، بدون نظارت بانک یا نهادی انجام خواهند شد و این شبکه بدون هیچ محدودیتی در دسترس همه کاربران قرار خواهد داشت.ازاین رو می توان تلگرام را پدیده نسل سوم شبکه بلاک‌چین، پس از بیت‌کوین و اتریوم دانست.
هرچند درحال حاضر بسیاری از نرم افزارهای پیام رسان امکان انتقال پول رابرای کاربران خود فراهم کرده اند اما تفاوت بلاک چین تلگرام با دیگر کمپانی‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری این است که تلگرام به جای امکان ارسال پول های رایج از طریق اپلیکیشن‌ پیام‌رسان، تصمیم دارد این امکان را با استفاده از پول رمزنگاری شده انحصاری خود در اختیارکاربران قراردهد.
در صورتی که این شبکه با موفقیت راه‌اندازی شود، زمینه برای تحقق برنامه‌های بعدی کلید خواهد خورد. ارز دیجیتالی منحصر به شبکه باز تلگرام برای خرید و فروش در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و هیچ ارگانی قادر نخواهد بود، این شبکه را از دسترس کاربران خارج سازد. در واقع گردانندگان این اپلیکیشن می‌خواهند یک محیط کاربری غیرقابل نفوذ و غیرقابل فیلتر با تکیه بر ارز دیجیتالی منحصر به همین شبکه تولید کنند. با توجه به ۱۸۰ میلیون کاربر فعال این پیام‌رسان، برخی از مدیران تلگرام از هدف ۵۰۰ میلیون دلاری نیز پا را فراتر گذاشته و از ارائه نامحدود ارز دیجیتالی تا ارزش نزدیک به ۵ میلیارد دلار خبر می‌دهند.براساس برنامه ریزی های انجام شده ، ارز دیجیتالی منحصر به این پیام‌رسان بدون سقف مشخص از سال آینده عرضه خواهد شد.کیف پول دیجیتالی تلگرام نیز از فصل چهارم سال جاری میلادی راه‌اندازی خواهد شد و تمام قابلیت‌ها از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی در دسترسی کامل قرار خواهند گرفت.
دراین صورت تلگرام به یک سیستم مالی خصوصی بدون نظارت شرکتی یا دولتی تبدیل خواهد شدکه هیچ دولت یا ارگانی قادر به از دسترس خارج کردن آن نخواهد بود؛ مگر آنکه اینترنت به‌طور کل قطع شود.
ازدیگر سو خدماتی که نسخه جدید تلگرام ارائه می‌دهد به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که زمینه پشتیبانی از سایر اپلیکیشن‌ها فراهم باشد. این ویژگی به آن معنا است که سایر نرم‌افزارها نیز می‌توانند از طریق تلگرام به شبکه بلاک‌چین وارد شوند و از امکان خرید و فروش با گرام استفاده کنند. با این شرایط، امکان استفاده سایر شرکت‌ها از گرام فراهم خواهد بود و این موضوع می‌تواند تقاضا برای ارز دیجیتالی تلگرام را افزایش دهد. این قابلیت خدماتی، اپلیکیشن‌های دیگر را به تلگرام متصل نگه خواهد داشت و امکان راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای مبتنی بر گرام را نیز ایجاد می‌کند.
همچنین تلگرام به مدد بهره گیری از درگاههای اختصاصی خود امکان رد و بدل اطلاعات مالی از هر حساب حقیقی به حساب‌های دیگر و توان تراکنش از طریق روبات‌های تلگرامی با حساب‌های حقیقی را به‌وجود خواهد آورد. بنابراین امکان تنظیم قراردادهای هوشمند نیز در TON فراهم می شود.ازاین رو کار بران قادرخواهند بود معاملات خود را با قراردادن یک شرط مثل رسیدن قیمت به نرخ مشخص شده ، به‌صورت خودکارانجام دهند که در چنین شرایطی امکان مبادله مالی بین دو روبات نیز در این شبکه بوجود خواهد آمد.
اکنون با توجه به ۴۰ میلیون کاربرتلگرام در داخل ایران و آمارهایی که تعداد کسب‌وکارهای تلگرام‌محور در کشور را بیش از ۱۰ هزار و در برخی گمانه هاتا ۱۵ هزار تخمین می زنند وبررسی‌هایی که نشان می‌دهد بسیاری از بنگاه‌های خصوصی و سازمان‌های دولتی از این نرم‌افزار به‌عنوان ابزار ارتباط درون‌سازمانی استفاده می‌کنند، تبدیل شدن تلگرام به یک بلاک چین چه عواقبی برای اقتصاد کشور خواهد داشت؟
بی شک تلگرام با فناوری بلاک چین غیر از اینکه مدیریت محتوا را در فضای وب غیرممکن می‌کند، با ارز دیجیتال خود می‌تواند نظام اقتصادی کشور را هم با چالشی تازه مواجه خواهدکرد.اولین نکته در خصوص این چالش تازه ، غیرقابل کنترل شدن نظام دریافت و پرداخت وتراکنش های مالی ناشی از فعالیت اقتصادی کاربران بربستر بلاک چین تلگرام خواهد بود.
در صورت عرضه تلگرام بر بستر بلاک چین به کلی فیلتر یا محدودسازی آن غیرممکن می‌شود واگر راهی برای مسدود کردن آن وجود داشته باشد ،این نمونه از فیلترینگ هزینه‌های بسیاری دارد و می تواند دیگر فعالیت های کشور برپایه وب را مختل کند. فارغ از بحث هزینه‌های فیلتر کردن یک زنجیره بلوک که حتی به عقیده برخی کارشناسان غیرممکن است،مداخله تلگرام در نظام مالی وپولی کشور می تواند بسیاری از کاربران ایرانی آن را درگیر حجم وسیعی از تراکنش های مالی کند که دراین صورت حذف تلگرام هزینه های اجتماعی ، اقتصادی و حتی امنیتی در پی خواهد داشت و کشور را با بحرانی به مراتب بدتر از بحران موسسات مالی غیر مجاز مواجه می سازد.
نکته دیگر اینکه ، گرام ، همچون دیگر ارزهای مجازی به دلیل نداشتن پشتوانه‌، براساس مقدار سرمایه‌گذاری و تقاضا ارزش گذاری خواهد شد. لذا این مسئله می تواند ارزش این پول دیجیتالی را با نوسانات زیادی مواجه کند که این مسئله موجب متضررشدن بسیاری از کابران خواهد شد. درست مانند اتفاقی که برای بیت کویین رخ داد و ظرف چند روز بیش از ۸۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و سرمایه گذاران و دارندگان این ارز دیجیتالی رامتضرر ساخت .در موضوع بیت کویین اگر تعداد محدودی از افراد بر روی این ارز رمز سرماهی گذاری کرده بودند اما در موضوع تلگرام ماجرا کاملا متفاوت است .زیرایک شبکه اجتماعی پرمخاطب همچون تلگرام خود راسا اقدام به نشر ارز دیجیتال کرده است و دهها راه مختلف برای ایجاد تقاضا روی آن دارد از فروش بعضی امکانات فنی تا سرویس های پرداخت انحصاری بر پایه گرام که سبب خواهد شد تقاضا نسبت به این ارز رمز به شدت افزایش یابد و این مسئله ” گرام” را به یکی از قدرتمند ترین پول های دیجیتالی تبدیل می کند که نقش عمده ای دربازار پولی و مالی کشور ایفا خواهد کرد.بازیگر قدرتمندی که هیچ کجا ثبت نشده ، هیچ بانکی آن را ذخیره نمی کند،هیچ پشتوانه ای ندارد و بدتر ازهمه اینکه ۴۰ میلیون کاربر ایرانی تلگرام خواسته یا ناخواسته درگیرآن شده اند.
در چنین شرایطی تقاضای بسیار بالا روی گرام کاملا محتمل خواهد بودکه این مسئله به نوبه خود موجب انتقال شدید ارز برای خرید ارز دیجیتال نوظهور دارای کاربرد روی مهمترین شبکه اجتماعی مستقر در ایران خواهد بود و قطعا کشور را با چالش ارزی مواجه خواهد ساخت.
تلگرام حتی قبول نکرده است کاربران ایرانی‌اش در سرمایه‌گذاری اولیه آن حضور داشته باشند لذا افزایش ارزش گرام در بازار ایران علاوه بر خارج کردن ارز از کشورمی تواند درراستای سودمندی سرمایه‌گذاران اولیه این ارز دیجیتال که بیش از نیمی از آنها آمریکایی هستند قدم بردارد.به عبارت دیگر تلگرام به راحتی می تواند سرمایه ها را از کشور خارج و آن را به کشوری همچون آمریکا منتقل کند.
نکته دیگر اینکه ،تلگرام در هیچ کجا ثبت نشده ، سهامدارانش مشخص نیستند و هیچ دفتر یا مرکز مشخصی ندارد، لذا انجام حجم وسیعی از معاملات مالی درفضایی که به هیچ عنوان قابل کنترل ، رصد وپیگیری نیست ، باعث زیرزمینی شدن اقتصادو جولان فعالیت های مخرب مالی با هدف پولشویی خواهد شد ودریک کلام تمامی دستاوردهای دولت در زمینه مبارزه با پولشویی و شفاف سازی نظام مالی کشور را یک شبه بربادخواهدداد.
علاوه براین تلگرام با توجه به ۴۰ میلیون کاربری که در ایران دارد دسترسی قابل توجهی به اطلاعات فردی کاربران خود دارد که می تواند ازاین ابزار برای قریحه سنجی و تست افکار عمومی ایرانیان بهره گیرد و به راحتی بازار مصرف کشور را مدیریت کند.
حال یک پرسش اساسی این است که دربرابر تبدیل شدن تلگرام ازیک پیام رسان صرف به یک سکوی اقتصادی چه باید کرد؟مسئله این نیست که تلگرام قراراست چه رویکردی را درپیش بگیرد.مسئله این است که ما قرارمی خواهیم با این پدیده چگونه برخورد کنیم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا