اقتصاداقتصاد بین المللتجارتصنعت و معدن

استفاده از ظرفیت قطر به عنوان جایگزینی ظرفیت بندری برخی کشورهای منطقه

وزیر صنعت ، معدن و تجارت بر حرکت دو کشور ایران و قطر از همکاریهای ساده تجاری به سمت همکاریهای سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی راهبردی تاکید کرد.

به گزارش تولیدآنلاین به نقل از وزارت صنعت،معدن و تجارت  محمد شریعتداری در نشست مشترک با شیخ احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی وزیر تجارت و اقتصاد قطر و هیات همراه افزود : برای رسیدن به روابط راهبردی بین دو کشور باید نقشه راه صحیحی را طراحی کنیم.
وی با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی فرهنگی و بین دو کشور و روابط گسترده امروز ایران با برخی کشورهای همسایه افزود : ما برای توسعه روابط تجاری و اقتصاد دو کشور باید ابتدا پتانسیل های قابل تبادل بین دو کشو ر را به طور دقیق مورد شناسایی و بازنگری قرار دهیم تا در پازل توسعه همکاری های تجاری اگر حلقه مفقوده ای هست شناسایی شود.
شریعتمداری با بیان اینکه در حوزه بررسی موانع توسعه تجاری و اقتصادی دو کشورهم به نقاط اصلی بپردازیم که در این بخش توجه ویژه به توسعه روابط بانکی دو کشور ضرورت دارد گفت: بانک ملی قطر و بانک الخلیجی دو بانک خوب درتوسعه روابط بانکی می توانند باشند و بانک های طرف ما در ایران نیز باید با آنها قراردادهای کارگزاری گسترده داشته باشند و بانک مرکزی دو کشور ازاین همکاری های کارگزاری و توسعه آنها حمایت کند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه بررسی مشکلات یکی از مسائل ضروری برقراری رابطه بیمه های ایران و قطر است که می تواند پوشش مناسبی بر ریسک های اقتصادی در روابط تجاری و اقتصادی باشد افزود: علاوه بر آن توسعه روابط دو کشور مستلزم داشتن ظرفیت ها ی حمل و نقل در همه زمینه ها است و بنادر دو کشور و نیز هزینه های تخلیه و بارگیری و بندری دو کشور و ظرفیت های پهلوگیری کشتی های بزرگ و کوچک در اسکله ها باید مورد توجه قرار بگیرد و باید اینها را مجددا ساماندهی کنیم .

استفاده از ظرفیت قطر به عنوان جایگزینی ظرفیت بندری برخی کشورهای منطقه
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه با تاکید براینکه استقاده از ظرفیت قطر به عنوان جایگزینی ظرفیت بندری برخی کشورهای منطقه برای تامین کالاهای مورد نیاز ایران جهت صادرات و واردات می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و در حوزه شناسایی موانع توسعه روابط تجاری به ضرورت تسهیل روابط اقتصادی و تجاری به موضوع ویزا به عنوان موضوع اصلی آن توجه شود تصریح کرد: در حوزه فرصت های سرمایه گذاری متقابل بین ایران و قطر هم باید قدم های جدی تری برداریم و بخش خصوصی ایران آمادگی برای تحقق این هدف دارد.
وی با اشاره به وجود شرکت هایی درزمینه فولاد ، صنایع غذایی ، کشاورزی ، مواد و مصالح ساختمانی و نیز سرمایه گذاری درحوزه محصولات صنعتی درهیات میهمان قطری افزود : می توان شرکت های مشترک بازرگانی سرمایه گذاری بین فعالان اقتصادی دو کشور و نیز لزوم همکاری ها ی گسترده تر بین اتاق های بازرگانی ایران و قطر ایجاد کرد.
شریعتمداری گفت: در زمنیه خدمات فنی و مهندسی نیز طرف های ایرانی می توانند حجم وسیعی از سرمایه گذاری ها را پیشنهاد دهند به خصوص با توجه به در پیش بودن جام جهامی فوتبال در سال ۲۰۲۲ در قطر و مجموعه ساخت و سازی که در آن حوزه باید در کشور قطر در آن سال صورت بگیرد شرکتها ی فنی و مهندسی ما آماده ارائه خدمات هستند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه در زمینه همکاری سه جانبه ایران ، قطرو ترکیه آماده همکاری های ارزشمند هستیم و شروع این همکاری ها امکان امضای سند برای همکاری های ترانزیتی و حمل و نقل سه کشور است افزود: با توجه به سفر طرف ترکیه ای به ایران امیدوارم زمینه امضای این سند سه جانبه فراهم شود چرا که مقدمه خوبی برای ارتقای سطح همکاری های اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری بین سه کشور را فراهم می کند.
وی به صدور ویزاهای بلند مدت به عنوان یکی از راهکارهای تسهیل روابط تجاری و اقتصادی برای برخی شرکت های ایرانی و قطری اشاره کرد و گفت: برخی شرکت ها همچنان در نقل و انتقال وجوه مربوط به تجارتشان با مشکل مواجه هستند و بندر “حمد” بندر جدی و بسیار خوبی است ولی هزینه های بندری و تخلیه بار در انجا بالاست و بار اندازهای جداگانه ای برای برخی مواد مثل مواد معدن و محصلات کشاورزی وجود ندارد و پهلوگیری برخی کشتی ها و قایق ها ایرانی مثل “رورو” در برخی بنادر حمد امکان پذیر نیست.

ضرورت ایجاد خط بندری منظم بین دو کشور ایران و قطر
محمد شریعتمداری بر ضرورت ایجاد خط بندری منظم بین دو کشورایران و قطر تاکید و تصریح کرد: این خط دریای منظم می تواند ضامن حمل و نقل کالاهای ایرانی و قطری باشد و به کشتی های ایرانی هم ابلاغ می کنیم که در این زمینه قدم های مثبتی بردارند و در زمینه نظام مالیات بر واردات آمادگی داریم با کشور قطربه سمت ایجاد موافقت نامه تجارت آزاد قدم برداریم به گونه ای که کالاها ی ساخت قطر به ایران وارد شوند و کالاهای ساخت کشورما به قطر صادر شوند و این تجارت فقط مختص کالاهای تولید قطعی دو کشور است.
وی با اعلام آمادگی کشورمان در زمینه صدور کالاهای مورد درخواست کشور قطر به ویژه قیر و نیز چارپایان افزود : در زمینه صادرات، امکانات کشورمان در حوزه های مصالح ساختمانی ،‌تولید انواع سیمان، ‌سنگ و لوازم ساختمانی نظیر شیشه و در و پنجره ، ‌کاشی و سرامیک ،‌گچ چشمگیر است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان افزود: لازم است کمیسیون فرعی در زمینه حمل و نقل ایجا شود تا به مسائل ترانزیتی از جمله زمینه و دریایی و هوایی رسیدگی کند و پیمان مشترک سه جانبه ایران وقطر و ترکیه می تواند آغازی بر این حرکت باشد.

شیخ احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی وزیر تجارت و اقتصاد قطر نیز در این دیدار تاکید کرد : لازم است مشکلات تجاری و اقتصادی دو کشور به سرعت برطرف و مکانیزم هایی بدین منظور پیش بینی شوند.
وی افزود : تبادل تجاری دو کشور در سطح پایینی قرار دارد و منحصر به واردات و صادرات کالاهای محدود است و ارزش تجاری ان کالاها رقم پایین است و عنوان اولین هدف تاکید می کنم که در سال ۲۰۱۸ می توانیم حجم روابط ایران و قطر را به ۵ میلیارد دلار برسانیم.
وزیر تجارت و اقتصاد قطر یادآور شد : بندر حمد در قطر سالیانه حدود ۷.۵ میلیون کانتینر گنجایش صادراتی دارد و جدید ترین امکانات و تسهیلات صادراتی و وارداتی در آن فراهم شده است.
شیخ احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی با اشاره به موانع تجاری پیش روی دو کشور افزود : بر ایجاد خط دریایی مشترک بین بنادر ایران قطر با وجود کشتی های بزرگ و با امکانات بالای سرمایشی تاکید داریم.
وی به وجود مشکلات گمرکی و مالیات بر واردات کالاهای قطری به ایران اشاره کرد و گفت : با توجه به ظرفیت های خوب قطر در زمینه صادرات به ایران رفع موانع می تواند تسهیل کننده این امر باشد.
وزیر تجارت و اقتصاد قطر پیشنهاد کرد مساحتی لجستیکی در یکی از بنادر قطری برای تسهیل صادرات کالاهای ایرانی به قطر در نظر گرفته شود و همکاری بین وزارتخانه های بهداشت دو کشور برای صدور اسناد سلامت و بهداشت و نیز همکاری با بخش خصوصی دو کشور برای ایجاد زیر ساختهایی برای ورود قیر از ایران به قطر و نیز در اختیارداشتن اسامی شرکای ایرانی برای گسترش همکاری های تجاری در سطوح مختلف از جمله مواد غذایی ،‌سبزیجات ، مواد لبنی و مصالح ساخت و ساز از نکات مورد اشاره وزیر اقتصاد و تجارت قطر بودند.
وی با اعلام آمادگی کشورش برای تسهیل تبادلات تجاری ایران از طریق بنادر قطری گفت : بنادر کشور ما می توانند به عنوان نقطه صادرات محصولات ایرانی و واردات به ایران عمل کنند.
شیخ احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی یادآور شد : اکنون تلاش می کنیم روابط استراتژیکی با دولت های منطقه و ایران ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: قطر نیازمند خط ترانزیتی زمینی است که از ایران می گذرد.
وزیر تجارت و اقتصاد قطر با اشاره به مشکلات صادرات چارپایان از ایران به قطر نیز گفت: در کشور ما شرکتی مختص به واردات چارپایان وجود دارد که امیدواریم با توجه به اهمیت این کالا برای کشور ما مشکلات صادرات از ایران و نیز از طریق ایران به قطر مرتفع شود.
وزیر اقتصاد و تجارت قطر پیشنهاد کرد تیم های فنی تمامی مشکلات پیش روی همکاریهای دو کشور را مورد بررسی و رفع این مشکلات را در دستور کار قراردهند و جدول زمانی مشخصی را برای حل آنها طرح ریزی کنند تا تبادلات دوکشور به نقطه مطلوبی افزایش یابد.
وی با دعوت از کمیته های تخصص سرمایه گذاری و تجاری ایرانی برای حضور در مناطق صنعتی این کشور پیشنهاد کرد شرکتهای دو جانبه ای برای سرمایه گذاری در دو کشور ایجاد شود .
شیخ احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی همچنین خواهان ایجاد یک منطقه صنعتی مشترک بین دو کشور با برخورداری از معافیتهای گمرکی و مالیاتی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا