صنعت و معدنکار و تعاون

از تاریک‌خانه تا شفافیت شستا

به گفته مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان که از شرکت‌های تابعه سازمان سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) است، با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته، دیدگاه روشنی از فعالیت‌های شستا وجود نداشته است، اما به زودی فعالیت‌های آن روشن و بر همه آشکار و فواید آن اقتصاد کشور را شامل خواهد شد.

حمیدرضا هوشیاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ورود شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به بورس علاوه بر تمام مزیت‌هایی که برای اقتصاد کشور دارد، پلی به سوی شفافیت واتاق شیشه‌ایی است، اظهار کرد: در سنوات گذشته، دیدگاه عامه مردم نسبت به شستا نوعی تاریک‌خانه بوده و شاید کمتر کسی از بیرون این مجموعه می‌توانست، شناخت درستی نسبت به وسعت و جزئیات آن به دست آورد اما اکنون شاهد آن خواهیم بود که این مهم به زودی محقق خواهد شد و فواید و محسنات آن شامل کل اقتصاد کشور خواهد شد. با این حال باید در نظر داشت که شفافیت؛ آن هم در ابرهلدینگی همچون  شستا، مخالفان بسیاری داشته و مقابله با آن‌ها نیاز به تدبیر و عزم راسخی دارد.

مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان افزود: سیاست‌های ضدفساد از میان سدهای این تاریکخانه عبور کرده و به داخل شستا رسیده است. این سیاست‌ها تا جایی راه یافت که رفته رفته شفافیت در این ابرهلدینگ شکوفا و مراحل بورسی شدن آن طی شد. شیوه و سبک شستا در دوره حاضر، بی‌نقص برای ایجاد شفافیت در این بنگاه اقتصادی طراحی شده و اجرای آن تا کنون گام به گام و با شهامت و عزم راسخ ادامه پیداکرده است. در کارنامه مجموعه شستا، بورسی شدن ۲۵ شرکت دیده می‌شود و همچنین سهم شستا به لحاظ تعدادی، از میان عرضه‌های اولیه بورس ایران در سال ۱۳۹۸ به ۳۵ درصد می‌رسد. این آمار و ارقام نشان می‌دهد شفافیت شکل گرفته و امروز مرز این شفافیت از شرکت‌های تابعه عبور کرده و پرتو آن قرار است به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بتابد.

وی اعلام کرد: تا پایان سال ۱۳۹۸ باورپذیری آحاد تحلیلگران اقتصادی نسبت به بورسی شدن شستا و ورود ۱۰ درصد سهام این ابرهلدینگ به بورس در کمترین حد ممکن بود اما دیدیم که گام‌های استواری در این زمینه برداشته شد. بورسی شدن شستا یک بار برای همیشه مانع بزرگی برای متخلفان و مخالفان شفافیت ایجاد می‌کند. مخالفان ورود شستا به بورس به واقع مخالفان شفافیت هستند و راه آن ها برای همیشه مسدود خواهد شد. بورسی شدن شستا پیام مشخصی برای اقتصاد ایران خواهد داشت که آن  حفظ ارزش حقوق و دارایی اقشار جامعه یعنی کارگران، کارمندان و بازنشستگان است. شستا با ورود به بورس و عرضه ۱۰ درصد از سهام خود به مردم تلاش می‌کند این میراث میان‌نسلی را حفظ و شفافیت را برای همیشه بر آن حاکم کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا