اقتصاداقتصاد بین المللانرژی

اختلاف نظر اعضای اوپک در مورد میزان افزایش تولید نفت

به گزارش تولید آنلاین، به نقل از رویترز، اعضای اوپک روز جمعه درحالی از توافق خود برای افزایش تولید خبر دادند که منتشر نشدن میزان دقیق این افزایش منجر به سردرگمی سرمایه‌گذاران شده است.

وزیر انرژی عربستان سعودی، خالد الفالح، گفت که اوپک و غیر اوپک روی هم رفته در ماه‌های پیش‌رو ۱ میلیون بشکه در روز بیشتر نفت تولید خواهند کرد که این معادل ۱ درصد از عرضه نفت جهان است.

او گفت عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده جهان، تولید خود را صدها هزار بشکه افزایش خواهد داد که در مورد رقم دقیق آن بعدا تصمیم گرفته خواهد شد.

وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک هم اعلام کرد که روسیه در نیمه دوم امسال ۲۰۰ هزار بشکه در روز به تولید خود خواهد افزود.

اما وزیر نفت ایران، بیژن زنگنه اعلام کرد که افزایش واقعی خیلی کمتر و در حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود، چراکه عربستان سعودی اجازه نخواهد داشت به عوض ونزوئلا تولید خود را افزایش دهد. تولید ونزوئلا در ماه‌های اخیر سقوط کرده است.

طبق گزارش رویترز، زنگنه به آرگوس مدیا گفته است: هر کشوری که از سهمیه خود کمتر تولید می‌کند مجاز است تا تولید خود را افزایش دهد. آنهایی که کمتر از سهمیه تولید نمی‌کردند، تولید خود را افزایش نخواهند داد. این به این معنی است که عربستان سعودی می‌تواند تولید خود را کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

اما فالح گفت که نباید استفاده از سهمیه‌های استفاده نشده محدود شود. یعنی عربستان خواهان این است که فضای خالی ایجاد شده از محل سهمیه دیگران را پر کند.

فالح گفت: برخی کشورها قادر نخواهند بود که تولید کنند، بنابراین دیگران این کار را خواهند کرد و این به معنای این است که به صورت غیر مستقیم سهمیه‌ها دوباره تعریف می‌شوند.

او همچنین گفت در صورتی که عرضه جهانی نفت به علت تحریم‌های ایران بیش از این هم سقوط کند، اوپک می‌تواند یک اجلاس فوق‌العاده در ۳ دسامبر برگزار کند یا در ماه سپتامبر که کمیته ناظران آن دیدار می‌کنند، میزان تولید را تنظیم کند.

فالح هشدار داد که دنیا در نیمه دوم ۲۰۱۸ با کسری عرضه به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز روبرو خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا