اقتصادانرژی

احیای ۲ حلقه چاه در میدان مشترک نفتی سلمان

چاه‌های ۶۲ و ۶۳ میدان سلمان راه‌اندازی و تولید نفت این دو چاه در حجم برداشت پایدار با کمک فرازآوری مصنوعی با گاز تثبیت شد.

به گزارش روز دوشنبه از شرکت نفت فلات قاره ایران، پس از نصب و راه‌اندازی سکوی S۱ و در مدار تولید قرارگرفتن چاه‌های شماره ۶۱ و ۶۴ میدان مشترک سلمان، با بررسی و انجام کارشناسی دقیق گزارش‌های عملیات حفاری، تکمیل و احیای دو حلقه چاه ۶۲ و ۶۳ و رفع موانع و مشکلات تولید در دستور کار واحد مهندسی بهره‌برداری با مشارکت سکوی نفتی سلمان قرار گرفت.

با وجود ریسک‌های موجود از احتمال عدم تولید این چاه‌ها، افزایش تولید آب سکو و امکان بروز مشکلات فرآیندی، همچنین امکان کاهش تولید نفت میدان سلمان به‌دلیل تخصیص بخشی از گاز تزریقی به دیگر چاه‌های این میدان برای راه‌اندازی چاه‌های شماره ۶۲ و ۶۳، فرآیند احیای این چاه‌ها با بهینه‌ترین شرایط ممکن آغاز شد.

در این عملیات با صیانت کامل از مخازن و هم‌زمان با تخلیه آب انباشته شده در چاه و نواحی اطراف آن، تولید نفت از این دو چاه در دبی پایدار با کمک فرازآوری مصنوعی با گاز تثبیت شد.

میدان نفتی سلمان از میدان‌های نفتی ایران است، که در استان هرمزگان در ۱۴۴ کیلومتری جنوب جزیره لاوان قرار گرفته‌است و با میدان ابوالبوخوش امارات متحده عربی دارای ذخایر مشترک می‌باشد.

نفت استخراج شده از میدان سلمان به وسیله یک خط لوله ۲۲ اینچی زیردریایی به جزیره لاوان منتقل می‌شود تا در تأسیسات خشکی فرآورش نهایی شده و برای صادرات یا تأمین خوراک مجتمع پالایشی لاوان ذخیره شود.

 میدان سلمان از میادین قدیمی تولید نفت ایران است که همچنان از ذخایر قابل قبولی برخوردار است. میدان سلمان (ساسان) در سال ۱۹۶۵ میلادی کشف شده و در سال ۱۹۶۸ به بهره‌برداری رسیده‌است. اجرای به موقع و کارشناسی طرح‌های توسعه می‌تواند باعث افزایش عمر و برون‌داد چاه‌های این منطقه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا