اقتصاد بین الملل

احیای تجارت کالا شتاب گرفت

سازمان جهانی تجارت اعلام کرد شاخص تجارت کالای این نهاد در ماه مه به ۱۰۹.۷ واحد صعود کرد که بالاتر از ۱۰۳.۹ واحد در فوریه بود و در مقایسه با ۸۸.۱ واحد در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ که حجم تجارت جهانی کالا ۱۵.۵ درصد کاهش پیدا کرده بود، بهبود قابل ملاحظه ای نشان داد.

طبق اعلام سازمان جهانی تجارت، در یک ماه گذشته همه زیرشاخصهای این شاخص رشد کرده و ماهیت یکپارچه بودن بهبود تجارت را بارز کرده و شتاب گرفتن روند توسعه تجارت را نشان دادند.

این شاخص با پیش بینی سازمان جهانی تجارت از رشد هشت درصدی حجم تجارت کالاها در سال ۲۰۲۱ پس از افت ۵.۳ درصدی در سال ۲۰۲۰ همخوانی دارد اما بهبود تجارت به شکل یکسان در همه بخشها دیده نمی شود.

در گزارش سازمان جهانی تجارت آمده است: بزرگترین رشد برای سفارش صادرات، حمل هوایی بار و قطعات الکترونیکی است. محصولات خودرویی و مواد خام کشاورزی و چوب برای ساخت و ساز هم رشد قوی داشتند که منعکس کننده اطمینان مصرف کننده است. حمل کانتینری که صدمه کمتری از پاندمی دیده بود هم رشد قوی داشت.

بر اساس گزارش رویترز، شاخص تجارت کالای سازمان جهانی تجارت مجموعه ای از آمار بوده و برای پیش بینی نقاط عطف و ارزیابی روند رشد تجارت جهانی طراحی شده و تنها یک پیش بینی کوتاه مدت خاص را ارائه نمی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا