اقتصاددسته‌بندی نشده

آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ قانون حمایت از فعالان فرش دستباف ابلاغ شد

به گزارش روز چهارشنبه از مرکز ملی فرش ایران، «فرح‌ناز رافع» با اعلام این خبر افزود: پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و تلاش‌های مرکز ملی فرش ایران، دولت در راستای تکلیف قانونی خود و با هدف تشویق و حمایت از فرش دستباف و تسهیل در توسعه این بخش، آیین نامه اجرایی ماده (۱۴) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان فرش دستباف و صنایع دستی، موضوع چگونگی صدور مجوز فعالیت‌های صنایع دستی و فرش دستباف را تصویب کرد.

وی بیان‌داشت: فرش دستباف یک محرک اقتصادی برای توسعه به‌ویژه در نواحی کمتر برخوردار کشور به شمار می‌آید و تنظیم مقررات در این خصوص می‌تواند بر توسعه اقتصادی این مناطق اثر مثبت داشته باشد.

رافع ادامه‌داد: ضوابط و فرآیند صدور مجوزهای فرش دستباف و صنایع دستی، چگونگی هماهنگی و تعاملات لازم برای صدور مجوزهای تاسیس مراکز آموزش و نحوه اجرای آموزش، شرایط متقاضیان دریافت مجوز، نحوه پایش و ارزیابی عملکرد واحدهای دارای مجوز و چگونگی اعتراض متقاضیان و دارندگان مجوز به گزارش ارزیابی و چگونگی رسیدگی به اعتراضات و تخلفات مربوط، از جمله موارد مندرج در آیین‌نامه یاد شده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه‌داد: موضوعات این آیین‌نامه در رابطه با همه مجوزهای حوزه فرش دستباف و مباحث نظارتی و رسیدگی به تخلفات مرتبط است.

مطابق آمارها، در ۱۰ ماهه سال ۹۹ بیش از یک میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۰۳ متر مربع فرش دستباف در کشور تولید شد. این آمار در هم‌سنجی با سال ۹۸ (تولید یک میلیون و ۲۳۱ هزار و ۳۲۱ متر مربع) رشد ۳۴ درصدی داشته است.

۴۲ درصد از تولیدات یاد شده در ۱۰ ماهه ۹۹ مربوط به فرش‌های دستباف تجاری ۲۵ تا ۴۵ رج، ۱۹ درصد فرش درشت‌باف، ۱۶ درصد فرش‌های ظریف و کرک، ۹ درصد تابلو فرش، هشت درصد گبه و ۶ درصد فرش تمام ابریشم بوده است.

فعالان عرصه فرش دستباف

برپایه این گزارش، از بین بیش از ۲ میلیون نفر شاغلان حوزه فرش دستباف، ۶۰ درصد آنان را قالی‌بافان مستمر، ۳۱ درصد آنان را قالی‌بافان غیر مستمر (فصلی) و ۹ درصد دیگر را مشاغل جانبی حوزه فرش دستباف تشکیل می‌دهند.

در سال ۹۹ تعداد ۱۰ هزار و ۱۴۰ واحد تولید فرش دستباف در کشور فعال بودند که مشتمل بر هفت هزار و ۲۵۶ واحد غیر متمرکز قالی‌بافی، دو هزار و ۷۸۷ کارگاه متمرکز قالی‌بافی و ۹۷ مجتمع بزرگ قالی‌بافی بود.

همچنین از مجموع ۱۹۱ هزار و ۵۴۵ نفر شاغل در ۱۲ هزار و ۶۲۵ واحد تولیدی و توزیعی مرتبط، ۶ هزار و ۶۲۹ نفر در بخش فرش فروشی، دو هزار و ۴۹۱ نفر در قالی‌شویی، یک‌هزار و ۶۸ نفر در فروش مواد اولیه، ۸۹۸ نفر در بخش فروش دار و ابزار، ۳۵۵ نفر در بخش رنگرزی، ۴۷۸ نفر در بخش طراحی فرش و ۷۰۶ نفر در بخش رفوگری، پرداخت و مرمت فعالند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا