اقتصادبازارراه و مسکن

آخوندی: پرونده ۴۸ هزارمسکن مهر دردادگاه ها در دست بررسی است

وزیر راه وشهرسازی گفت: حدود ۴۸ هزار پرونده مسکن مهر با طرح دعاوی علیه آنها، در دادگاه‌ها و محاکم قضایی در دست بررسی است.

به گزارش تولید آنلاین، از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی افزود: مسکن مهر بیش از ۲۰۰ پروژه دارد و بخش زیادی از آنها به پایان رسیده و اکنون بیش از یک میلیون و ۸۶۰ هزار نفر در این واحد ساکن هستند.
وی یادآورشد: «دولت، چه بنده وزیر باشم و چه نباشم باید متعهد به حفظ حقوق خریداران مسکن مهر باشد، زیرا دولت قرارداد بسته است و فرد خریدار باید به حقوق خود برسد. بنده هیچگاه معتقد نبودم که فرد خریدار اشتباه کرده است.»
وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: «اینکه اعلام می‌کنم دخالت دولت در ساخت مسکن کار درستی نبوده، این است که وقتی در تنگنا قرار می گیرم اشتباهی که این همه بار بر ملت، دولت و بانک ایجاد کرده است را بار دیگر تکرار نکنیم.»
وی برخی از مشکلات مسکن مهر را یادآور شد و گفت: برخی از واحدهای مسکن مهر در مکان هایی ساخته شده است که هیچگونه متقاضی ندارد و به همین دلیل این پروژه ها قابل اتمام نیست، زیرا اتلاف منابع بیت المال به شمار می رود.
به گفته این عضو هیات دولت، همچنین بخشی از پروژه های مسکن مهر روی اراضی اجرا شد که در دادگاه محل دعواست و اکنون حدود ۴۸ هزار پرونده مسکن مهر در دادگاه‌ها در دست بررسی قرار گرفته و دعاوی در مورد آنها وجود دارد.
آخوندی گفت: در مسکن مهر، پروژه هایی که قابل اجرا بودند بخش عمده آن به پایان رسیده است و جایی که اکنون به صورت عمده پروژه در دست ساخت داریم در شهر پردیس است و در بقیه مناطق، بالای ۹۵ درصد تکمیل و تحویل شده‌اند.
وی افزود: در مورد واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر که واحدهای مسکونی ساخته شده‌اند و مشکلاتی از جمله انشعاب آب، گاز و یا برق دارند در دولت و در وزارتخانه‌های مرتبط در دست بررسی است تا بتوانیم مشکلات آنها را حل کنیم.
وی گفت: تکمیل زیرساخت‌های واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر که مشکلات انشعاب آب، گاز و یا برق دارند در دست اقدام قرار دارد و جزو کارهای پیگیری هفتگی بنده است؛ اما چون برخی از امور در اختیار وزیر و وزارتخانه نیست، مرتب پیگیری می کنم.
وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: همواره حق را به جانب خریداران مسکن مهر می دهم و دولت باید به تعهد خود در این طرح پایبند باشد.
عضو کابینه دولت دوازدهم یادآورشد: در استان کرمانشاه در سال گذشته زلزله آمد و بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی آسیب دید که در بین آنها مسکن مهر نیز وجود داشت. در همین زلزله کرمانشاه شاهد بودیم که آسیب به مسکن‌های مهر موضوع شاخصی شد در حالی که مسکن‌های دیگری نیز وجود داشت.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در این بخش، دولت باید حجم بزرگی از فعالیت‌ها را سیاستگذاری، طراحی و برنامه‌ریزی کند و نباید دولت درگیر ساخت مسکن شود.
آخوندی با تاکید مجدد بر اینکه کار عمده دولت سیاستگذاری است، گفت: پارسال ۷۰ میلیون مترمربع مسکن با قیمت مناسب و بدون دخالت دولت در کشور ساخته شد.
وی تاکید کرد: اکنون بهترین کار این است که افراد بتوانند قدرت خرید داشته باشند و در بازار واقعی مسکن بخرند.
وی با یادآوری میزان تسهیلات بانک مسکن پیش از دولت یازدهم، گفت: آن زمان این تسهیلات حدود ۲۰ میلیون تومان بود که در دولت یازدهم با تلاش های انجام شده به ۱۶۰ میلیون تومان برای زوج های جوان افزایش یافت.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: آمارها نشان می دهد در سال گذشته ۵۱۸ هزار نفر برای خرید از بانک مسکن تسهیلات گرفتند.
به گزارش ایرنا، در طرح مسکن مهر قرار است ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار واحد مسکونی برای متقاضیان ساخته شود که اکنون حدود ۲ میلیون واحد مسکونی به خریداران تحویل شده و ۱۰۰ هزار واحد نیز بدون متقاضی است؛ همپنین با مصوبه هیات دولت در اجرای طرح مسکن حمایتی و اجتماعی، این واحدها در اختیار اقشار کم درآمد جامعه قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا