اقتصاداهم اخبارتشکلهاصنعت و معدننساجیگفتگو و مصاحبه

واردات ماشین آلات یکی از مشکلات اساسی صنایع چرم است/ در واردات پوست گاو مشکل داریم

تولید و اقتصاد – علی حسن زاده دلیر رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران،   وضعیت اقتصادی صنایع چرم را مانند تمام صنایع دیگر دانست و گفت: واردات ماشین آلات به یکی از معضلات حال حاضر صنایع چرم تبدیل شده است. از سویی، زمان بهره برداری از ماشن آلات چرم سازی بخاطر شرایط محیطی بسیار کوتاه بوده بین ۷ تا ۱۰ سال است. از سوی دیگر، هزینه خرید و وارد کردن این نوع ماشین آلات بسیار بالا است و هر تولیدکننده‌ای توان واردات آن‌ها را ندارد.

وی  با بیان اینکه استفاده از دستگاه‌های فرسوده باعث کاهش سطح تولید و کیفیت آن  شده است، اظهار کرد: ماشین آلات چرم سازی تولیدات داخلی، جوابگوی نیاز داخل نیست. بر همین اساس دولت باید مشکلات واردات ماشن آلات صنایع چرم را حل و آن را تسهیل کند.

وی در خصوص کارگاه‌های فعال چرم در تهران گفت: حدود ۴۰۰ کارگاه چرم در تهران، تبریز و مشهد همدان فعالیت می‌کنند. آنها حداقل سالیانه به ۲۰۰ میلیون فوت مربع پوست گاوی نیاز دارند. این در حالی است که سالیانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون فوت پوست گاوی و سنگین در کشور تولید می‌شود. این معضل باعث کمبود پوست و مواد اولیه برای تولید محصولات چرمی شده است. لازم به ذکر است که در پوست گوسفندی بدلیل کشتار بالا  بیش از نیاز پوست در اختیار داریم.

حسن زاده با انتقاد از بروکراسی اداری برای واردات پوست گاو، عنوان کرد: با وجود کمبود پوست گاو، واردات وت بلوی گاوی معضلات و موانع خاص خود را دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران،‌ معتقد است: اگر موانع از سر راه صنایع تولید چرم کشور برداشته شود، ‌توان تولید  بیش از ۳۰۰ میلیون فوت مربع کاملا وجود دارد.

وی با بیان اینکه صنعت چرم می‌تواند برای کشور ارزآوری بسیار خوبی داشته  باشد، گفت: امروزه با ۱۵ میلیون جلد صادرات پوست  گوسفندی بشکل سالامبور ۳۵ تا ۴۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری می‌شود. اگر این میزان جلد را به چرم و سپس به  البسه چرمی تبدیل کنیم این میزان ارزآوری به ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار خواهد رسید.

وی ادامه داد: در صورت اصلاح سیاست‌ها و تکمیل زنجیره ارزش و اجتناب از خام فروشی در مرحله چرم‌سازی باعث اشتغالزایی ۵۰۰ نفر در ۳۰۰ روز کاری و در صورت ورود به تولید ۴ میلیون البسه چرمی،‌ برای  14 تا ۱۵ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود. در واقع با این روش،‌ ارزش افزوده ۳۰ برابر و اشتغال زایی ۳۰ برابر بیشتر خواهیم داشت.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران،‌ از دولت درخواست کرد: قبل از صدور هر لایحه یا دستور العملی با تشکل‌های تخصصی مشورت کرده و از آنها نظرخواهی کند، زیرا انجمن‌ها و اتحادیه های صنعتی و صنفی در بطن مشکلات بوده و از اثرات مثبت یا منفی تصمیمات بر تولید گنندگان و بازار آگاهی بیشتری دارند.

ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا