اقتصادصادرات و واردات

نگاه جدیدی در توسعه صادرات غیر نفتی باید ایجاد شود/ حضور استارت آپ ها برای کمک به توسعه صادرات

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه صادرات به عنوان یکی از مهمترین اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط حال حاضر کشور است که بر این مبنا، سیاستگذاری‌ها با محوریت تسهیل صادرات و ایجاد فرصت‌های توسعه در قالب هدف استراتژیک عملیاتی و اجرایی تعریف شده است.

به گزارش تولید آنلاین و به نقل از روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، سعید زرندی اظهار داشت: باید نگاه جدیدی برای توسعه صادرات غیرنفتی در کشور ایجاد کنیم و از روش‌های نوین برای تقویت این بخش بهره‌مند شویم.

وی افزود: تولید محصولات دارای قابلیت صادراتی و به کارگیری سیاست جایگزینی واردات با هدف توسعه و تعمیق ساخت داخل توسط وزارت صمت در پیش گرفته شده است.

زرندی اظهار داشت: در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارزیابی توانمندی سازندگان، شناسایی نیازها، تعیین سطح فناوری کالاها و محصولات، طراحی استانداردهای محصولات و در نهایت امکان سنجی ساخت داخلی کالاهای منتخب از طریق فعالسازی ظرفیت خالی واحدهای تولیدی در راستای رونق تولید و توسعه واحدهای موجود و تکمیل طرح های نیمه تمام در دستور کار قرار گرفته است.

معاون طرح و برنامه خاطرنشان کرد: توانمند سازی بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط در راستای افزایش صادرات از طریق کنسرسیوم‌های صادراتی مد نظر قرار دارد. همچنین توسعه صادرات به ۱۵ کشورهای همسایه با توجه به شرایط تحریم و اثری که این صادرات در تأمین منابع ارزی کشور دارد، از اولویت‌های مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

زرندی بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و فناور را در تنوع بخشی به سبد صادرات کشور مهم توصیف کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان و فناور در سال‌های اخیر رشد کمی و کیفی قابل قبولی داشته و اکنون زمان مناسبی است که با برقراری و تقویت ارتباط دوسویه میان صنایع و این شرکت ها از ظرفیت و قابلیت‌های آنها در ارتقای توانایی‌های فناورانه مورد استفاده واحدهای تولیدی، کمک گرفت.

سعید زرندی نقش استارت‌آپ‌ها در صادرات را به مثابه بهره‌گیری از فرصت‌ها و ارتقای توانایی تجاری کشور عنوان کرد و افزود:  پدیده های جدید و نو ظهور در حوزه بازاریابی، شناسایی مشتری، عرضه کالا و بازار رسانی در استارت آپ ها به وفور دیده می شود که این قابلیت ها به خوبی می‌تواند فرصت‌ها و توانایی‌های تجاری کشور را ارتقا دهد.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت بیان داشت: نباید از ضرورت تشویق استارت‌آپ‌ها در حال توسعه برای فعالیت در بازار کشورهای همسایه و دیگر بازارها غافل شد.

وی تاکید کرد: سلیقه بازارهای خارجی و در درجه اول کشورهای همسایه که بیشترین قرابت و نزدیکی فرهنگی و سلایق مصرفی را با ما دارند، باید مورد توجه قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا