تجارتصادرات و وارداتکشاورزی و صنایع غذایی

نیازی به واردات زیتون کنسروی نداریم

به گزارش تولید آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ نادر جلالت با تاکید بر وجود مرجع معتبر جهت بیان آمار مصرف سرانه و در عین حال میزان تولید زیتون کنسروی در کشور افزود: آمار و اطلاعات صحیح مبنای تصمیم گیری در تمامی حوزه ها به ویژه حوزه کشاورزی است.
وی در ادامه با اعلام اینکه جلوگیری از قاچاق زیتون کنسروی در مملکت ضرورت دارد، اظهارداشت: این پدیده ضمن تبعات منفی فراوان موجب مخدوش شدن آمار و همینطور نبود مدیریت صحیح بازار می شود.
عضو شورای عالی زیتون با اشاره به سال آور و ناآور درخت زیتون گفت: در سال آور و ناآور محصول زیتون در واحد سطح به ترتیب افزایش یا کاهش پیدا می کند.
وی با تاکید بر مدیریت صحیح بازار مصرف زیتون افزود: نبود کنترل مناسب منجر به کمبود محصول و به تبع رشد قیمتی در بازار خواهد شد.
جلالت اظهارداشت: با آمار صحیح و منطقی از تولید و میزان مصرف به خودی خود جلوی واردات بی رویه زیتون کنسروی به کشور گرفته می شود.
وی ادامه داد: واردات در بخش کشاورزی باید بصورت شناور باشد به این مفهوم که وقتی محصول در بازار کم می شود دولت به جهت جلوگیری از قاچاق، افزایش قیمت و تنظیم بازار مجوز واردات به مقدار مشخص و محدود صادر و در زمان وفور محصول در بازار روند واردات رامتوقف کند.
عضو شورای عالی زیتون یادآورشد: امسال سال آور زیتون است اما متاسفانه در اثر سرمازدگی میزان تولید محصول با افت مواجه شده است.
عضو شورای ملی زیتون گفت: در حال حاضر سرانه مصرف روغن زیتون در ایران ۲۰۰ گرم است که در پایین ترین رده جهانی قرار دارد.
نادر جلالت با اشاره به سرانه مصرف ۱۷ تا ۱۸ کیلوگرمی روغن زیتون در کشورهای ایتالیا و اسپانیا و مصرف ۲۴ کیلوگرمی روغن زیتون در یونان افزود: فرهنگ مصرف روغن زیتون در جامعه باید بیشتر ترویج شود چرا که مصرف این کالا به صورت مستقیم با سلامت انسان ها در ارتباط است.
وی همچنین روغن زیتون را اکسیر تندرستی دانست و اظهار داشت: مردم خود را از طریق مصرف روغن زیتون در برابر بیماری ها واکسینه کنند.
عضو شورای ملی زیتون با بیان اینکه مصرف روغن زیتون موجب کاهش بروز انواع بیماری ها به ویژه قلبی، عروقی، سرطان و غیره می شود بر نهادینه کردن فرهنگ مصرف این کالا دربین تمامی افراد جامعه تاکید کرد.
وی در ادامه از رسانه های جمعی خواست با آگاهی و اطلاع رسانی دقیق از مزیت و خواص این ماده طبیعی جامعه ایرانی را نسبت به مصرف روغن زیتون ترغیب کنند.
جلالت در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله گرانی زیتون و روغن زیتون اشاره کرد و گفت: پارسال، سال ناآور زیتون بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا