اقتصاداهم اخبار

نوبخت: حقوق کارکنان با احکام جدید تا پنجشنبه پرداخت می شود

به گزارش تولید آنلاین، محمدباقر نوبخت امروز(سه شنبه) در نشست خبری هفتگی افزود: دولت خود را برای عید سعید فطر آماده کرده و بهترین برنامه این است که بخشی از تعهداتش را انجام دهد.
وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی های انجام شده با تاکید رئیس جمهوری، مقرر شد پیش از عید فطر همه حقوق شاغلان و بازنشستگان و همچنین یارانه ها پرداخت شود؛ البته رقم بسیار سنگینی خواهد بود اما تاکید رئیس جمهوری بود که همه امکانات را بسیج کنیم و این کار را انجام دهیم.
سخنگوی دولت افزود: برای شاغلان به دلیل اینکه در مورد افزایش حقوق نیاز به استفساریه مجلس بود یا نمایندگان فکر می کردند استفساریه بدهند، این امر به تاخیر افتاد اما همه مبالغ غیر از حقوق از سوی سازمان برنامه و بودجه و خزانه به دستگاه ها پرداخت شده است.
معاون رییس جمهوری اضافه کرد: انتظار داریم دستگاه ها احکام را اصلاح و صادر کنند تا ما همراه حقوق خردادماه، همه افزایش سنواتی که متوسط ۱۰ درصد است را تا روز پنجشنبه پرداخت کنند.
نوبخت همچنین درباره بازنشستگان اظهار داشت: درباره احکام صادر شده بازنشستگان مشکلی نداریم و اقدامات لازم انجام شده است و حقوق را دریافت می کنند. علاوه بر آن، این ماه اقدام دیگری برای متناسب سازی انجام می شود.
وی یادآورشد: با توجه به اینکه بین کسانی که بعد از قانون مدیریت خدمات کشوری و پیش از این قانون بازنشسته شده اند، تفاوت حقوق وجود دارد، خود را موظف به جبران این تفاوت می دانیم؛ در قانون برنامه نیز دولت به مجلس پیشنهاد کرد و مجلس در مرحله ای پذیرفت غیر از سنوات، مبلغی پرداخت کنیم که در نهایت مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت.
سخنگوی دولت ادامه داد: گام بعدی این شد که در اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری یک بند برای بحث متناسب سازی ارائه دهیم که در دستور کار مجلس است؛ دولت اعتقاد دارد که کار باید انجام شود.
وی افزود: ما این اختیار را داریم که ۱۰ درصد به هر ردیف از سایر ردیف ها افزایش دهیم؛ در این زمینه پارسال غیر از افزایش سنواتی حدود سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بین بازنشستگان توزیع شد و امسال نیز دولت در لایحه، یک هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده بود که مجلس یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه کرد اما در نهایت دولت باز هم تقبل کرد که همان رقم سه هزار و۴۰۰ میلیارد تومان را پرداخت کند.
نوبخت با بیان اینکه برای جبران فاصله به رقم های بالاتری نیاز داریم، اظهار داشت: برای پر کردن فاصله در بودجه سال آینده رقم قابل توجه تری تخصیص می دهیم؛ البته کاش این امکان وجود داشت که همه فاصله را در یک مرحله پر می کردیم که رقم آن حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر متوسط قیمت فروش نفت ۶۵ دلار است، اظهار داشت: در روزهایی قیمت بالای ۱۰۰ دلار را نیز تجربه کردیم اما در آن زمان به هر دلیلی این فاصله ها جبران نشد؛ افتخار می کنیم که این کار را انجام دهیم اما تقاضا می کنیم ما را نیز درک کنند.
معاون رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر سال تعدادی از همکاران ما بازنشسته می شوند و چون صندوق قادر به پرداخت حقوق نیست، دولت این وظیفه را برعهده می گیرد و فشار سنگینی به دولت وارد می شود؛ البته با لب خندان این پول ها را می دهیم همانطور که ماه گذشته چهار هزار میلیارد تومان یارانه داده ایم.
نوبخت یادآورشد: ما هر سال یک وعده کامل پاداش بازنشستگی می دهیم که در سال ۱۳۹۵ این پاداش در دیماه پرداخت شد و رقم آن حدود سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود.
به گفته وی، این پاداش در سال گذشته نیز پیش از هفته معلم پرداخت شد و امسال پیش بینی شده است در سه ماه آینده پرداخت شود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به ۴۱ هزار نفر از فرهنگیان و ۲ هزار میلیارد تومان نیز به سایر دستگاه پرداخت می شود، اظهار داشت: دولت در سه ماه آینده همه پاداش بازنشستگان را پرداخت خواهد کرد.
وی یادآورشد: قرار شده است با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، طبق برنامه زمانبندی این پاداش ها پرداخت شود.
وی خاطرنشان ساخت: در عین حال ما با محدودیت منابع هم مواجه ایم؛ هر چند تلاش می کنیم نهایت رضایت را کسب کنیم.
نوبخت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در ۲ ماه نخست امسال ۲۸ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی تخصیص اعتبار داشته ایم، گفت: از این رقم سه هزار و ۱۳۹ میلیارد تومان به صورت نقدی بین طرح های عمرانی توزیع شده و ۲۱ هزار میلیارد تومان نیز بصورت انواع اوراق مالی در حال توزیع است.
وی ادامه داد: در واقع از ۲۸ هزار میلیارد تومان، حدود ۲۴ هزار و ۱۳۹ میلیارد تومان به صورت نقد و اسناد پرداخت شده است.
معاون رئیس جمهوری درباره خرید گندم از کشاورزان نیز گفت: تا ۲۰ خردادماه، ۲ میلیون و ۶۸۵ هزار تن گندم به ارزش سه هزار و ۵۶۵ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است که از این رقم یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و حدود یک هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان باقیمانده است.
وی همچنین درباره آخرین وضعیت ثبت سفارش اظهار داشت: بر اساس گزارش بانک مرکزی تا ۲۰ خردادماه، ۱۰ میلیارد و ۹۵۹ میلیون دلار از محل منابع بانک مرکزی با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان به کالاهایی که ثبت سفارش شده، ارز تخصیص یافته است.
به گفته نوبخت، علاوه بر این حدود چهار میلیارد و ۷۹۹ میلیون دلار از محل صادرات غیرنفتی در ساختار سامانه نیما ارز تخصیص داده شده است که در مجموع حدود ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می شود.
وی ادامه داد: در مجموع هشت میلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار پرداخت شده است که از این رقم برای کالای اساسی یک میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار، برای دارو و تجهیزات پزشکی ۶۴۸ میلیون دلار و برای سایر کالاها همچون مواد اولیه، کالای واسطه ای و ماشین آلات ۶ میلیارد و ۲۸۷ میلیون دلار با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی پرداخت شده است.
سخنگوی دولت افزود: البته بخشی از ارز برای کالای اساسی و دارو با ارز سه هزار و ۸۰۰ تومانی بوده است که دولت مابه التفاوت آن را می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا