انرژیصنعت و معدن

نخستین نشست کمیته مدیریت مشترک طرح توسعه سپهر و جفیر برگزار شد

نخستین کمیته مدیریت مشترک طرح توسعه میدان سپهر و جفیر صبح امروز با حضور مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران مرتبط با موضوع قرارداد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد و کارشناسان طرح برگزار شد

به گزارش خبرنگار NIOC، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی و توسعه، در نخستین نشست کمیته مدیریت مشترک طرح توسعه سپهر و جفیر (JMC) که در مجتمع کوشک برگزار شد، گفت: این طرح توسعه ای، سومین قراردادی است که در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی به صورت ۱۰۰ درصد ایرانی با شرکت انرژی پاسارگاد امضا شده است. البته در صورتی که شرکت ایرانی مایل به همکاری با شرکت های خارجی باشد این امکان وجود دارد ولی در حال حاضر این قرارداد ۱۰۰ درصد ایرانی است.

رضا دهقان با یادآوری اینکه قرارداد طرح توسعه میدان سپهر و جفیر ۱۸ ماه پیش امضا شده است، گفت: میزان سرمایه گذاری مستقیم این ظرح ۲۴۲۷ میلیون دلار است.

وی افزود: نخستین تولید هدفگذاری شده (FTP) از این میدان ۲۱ هزار بشکه در روز است که نهایت تا ۳۰ ماه دیگر محقق می شود. در ضمن دوره این قرارداد ۲۰ ساله است.

به گفته دهقان، در مجموع از میدان سپهر و جفیر در کل دوره ۲۰ ساله، بیش از ۵۰۰ میلیون بشکه نفت استحصال می شود که حداکثر تولید ۱۱۰ هزار بشکه در روز پیش بینی شده است.

وی با تاکید بر ضرورت چابک سازی جلسات JMC، اظهار کرد: بهتر است پیش از برگزاری جلسات، تصمیم سازی ها و هماهنگی ها میان دو طرف قرارداد به خوبی انجام شود تا در جلسه اصلی تصمیم گیری های نهایی اتخاذ شود.

گفتنی است، با اجرای کامل طرح توسعه میدان سپهر و جفیر، ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور در منطقه غرب کارون، زمینه‌های اشتغال گسترده در استان خوزستان ایجاد می‌شود و بازار کار مناسبی به ویژه به منظور ایجاد و توسعه کارگاه‌های تعمیر و بازسازی پمپ‌های ESP و دیگر تجهیزات مربوط به وجود خواهد آمد.

مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد ضمن قدردانی از اعتماد شرکت ملی نفت ایران برای واگذاری مسئولیت طرح توسعه سپهر و جفیر به این شرکت اکتشاف و تولید ایرانی، گفت: در صورت تغییر شرایط و امکان همکاری، با شرکت های خارجی برای توسعه میدان سپهر و جفیر مشارکت می کنیم.

مهدی میرمعزی با اشاره به روحیه مشارکتی حاکم بر مدل جدید قراردادهای نفتی، گفت: در این قراردادها بر خلاف قراردادهای بیع متقابل، همکاری ها بلند مدت (۲۰ سال) است و همین باعث می شود که روابط بیشتر مشارکتی باشد تا پیمانکاری و کارفرمایی؛ از این رو امیدواریم که بتوانیم با همکاری مشترک این طرح را در زمان مشخص به توسعه برسانیم.

وی افزود: هر چند موانع و شرایطی از جمله تحریم سبب طولانی شدن مراحل تنفیذ قرارداد شد اما این مدت فرصتی بود تا برای سازماندهی فعالیت ها و کسب آمادگی لازم بیش از پیش برای توسعه میدان سپهر و جفیر اقدام کنیم.  

گفتنی است در ادامه نشست ضمن معرفی اعضای JMC، خلاصه ای از طرح توسعه میدان سپهر و جفیر، پیشرفت پروژه، روند کار و بودجه بندی، بازبینی راهکارهای ارائه شده برای توسعه و تصمیم گیری برای ادامه جلسات انجام شد.    

به گزارش NIOC، میدان نفتی سپهر و جفیر در شمال شرقی حوزه رسوبی دشت آبادان و در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا