صنعت و معدنکار و تعاون

مدرک دیگر به کار صنعت نمی آید!

در حالی که امروز رقابت بر سر مدرک و رواج مدرک گرایی به جای مهارت آموزی باعث کاهش فرصتهای شغلی موجود شده است، کارشناسان می‌گویند مدرک تحصیلی و دانشگاهی در اولویت بنگاه‌ها نیست چرا که بخش‌های صنعتی به جای آنکه به مدرک افراد بها دهند، درصدد جذب نیروهای ماهر و متخصصی هستند که بتوانند ایده های خلاقانه و کارآفرینانه خود را به محصول تبدیل کنند.

به گزارش ایسنا، طرح کارورزی یکی از برنامه‌های مهم دولت در راستای تولید و اشتغال است که درصدد برقراری پیوند بین محیط علمی و عملی و در واقع دانش دانشگاهی و تجربه عملی در محیط کار است.

کارشناسان “کارورزی” را ابزاری برای تبدیل تئوری به عمل می‌دانند و دوره‌ای که  در این طرح گذرانده می‌شود را امکان و فرصتی برای آشنایی فارغ التحصیلان دانشگاهی با محیط کار به شمار می‌آورند؛ فرصتی که نه تنها باعث افزایش قابلیتهای آنان برای اشتغال در آینده می‌شود بلکه به کارورزان قدرت انتخاب بیشتر در انجام وظایف ارائه شده می‌دهد تا بتوانند بهتر به علاقمندی‌ها و گرایشهای خود در زمینه‌های مختلف پی برده و نقاط قوت و ضعف کار خود را ارزیابی کنند.

مهم‌ترین هدف این طرح، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب‌وکار دانش‌ آموختگان، تسهیل در جذب و بکارگیری جوانان دربنگاه‌ها، ارتقای اخلاق و صلاحیت حرفه‌ای دانش‌آموختگان و فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش‌آموختگان به بنگاه اقتصادی است.

در حال حاضر یکی از علل بالا بودن نرخ بیکاری در کشور دوری دانشگاه و صنعت از همدیگر است که باعث شده دانش آموختگان مهارت و تجربه کاری لازم را نداشته باشند؛  این در حالی است که بخش صنعت به دنبال افراد دارای مدرک نیست و درصدد جذب نیروهای متخصص و ماهر است که بتوانند ایده‌های خود را به محصول یا خدمت تبدیل کنند.

رضا باجولوند – رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای، معتقد است افراد دارای مهارت، اشتغال پذیری بیشتری نسبت به افراد فاقد مهارت دارند و برای آنکه آموزش‌های مهارتی براساس تقاضای بازار کار باشد، لازم است پیوند میان صنعت و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای برقرار شود.

بر اساس آخرین آمار عملکرد طرح کارورزی تا پایان شهریور ماه سال گذشته در کل کشور، تعداد متقاضیان کارورزی ثبت نام کرده در سامانه کارورزی ۴۱۱ هزار و ۶۸ نفر، تعداد متقاضیان کارورزی واجد شرایط ۱۱۵ هزار و ۴۲ نفر و تعداد متقاضیان واحد پذیرنده ۳۲ هزار و ۸۲۰ نفر بوده است.

همچنین تعداد مجوزهای صادره از سوی فنی و حرفه ای ۱۴ هزار و ۹۶۰ مجوز و  تعداد قراردادهای منعقده با کارورزان ۲۹ هزار و ۵۳۶ مورد بوده است.

در طرح کارورزی،  افراد و فارغ التحصیل دانشگاهی پس از ثبت نام در سامانه کارورزی و احراز صلاحیت، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای طی دوره کارورزی به واحدهای تولیدی و اقتصادی معرفی می شوند.

دوره کارورزی برای دانش‌آموختگان دانشگاهی حداقل ۴ ماه و حداکثر ۶ ماه است که در این مدت هزینه کارورزی از سوی وزارت کار پرداخت و کارورز از بیمه مسئولیت مدنی بهره‌مند می‌شود.

رحمت اله پوموسی ـ فعال حوزه کار در گفت وگو با ایسنا، به مزیتهای اجرای طرح کارورزی اشاره کرده و می گوید: طرح کارورزی باعث می شود دانشجویانی که مشغول تحصیل هستند همزمان دوره های کارآموزی را برای آشنایی بیشتر با محیط کار بگذرانند و پس از کسب مهارت به سرعت جذب بازار کار شوند.

وی معتقد است طرح کارورزی باید به گونه ای اجرا شود که هم امکان ورود دانش آموختگان به بازار کار را فراهم کند و هم در قبال کاری که انجام می دهند به آنها دستمزد پرداخت شود.

به گفته پورموسی، طرح کارورزی موجب تحرک بازار اشتغال می شود و بنگاهها را از وجود نیروهای کار ماهر بی نیاز می کند.

به گزارش ایسنا، از نگاه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، دانشگاهها و صنایع مکمل یکدیگر در حوزه اشتغال هستند و پیوند میان آنها به اشتغالزایی فارغ التحصیلان منجر می‌شود.

در سالهای گذشته طرح‌های مختلفی در راستای برقراری پیوند میان صنعت و دانشگاه و مهارت‌ آموزی دانش آموختگان به اجرا درآمده که طرح کارورزی از جمله این طرح ها است. با طرح کارورزی، هم متقاضیان جویای کار دوره آموزشی شغل مورد نظر خود را می گذرانند و هم کارفرمایان، نیروی کار موردنیاز خود را از این طریق بکار می گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا