اقتصاداهم اخبارصادرات و وارداتمازندرانکشاورزی و صنایع غذاییگفتگو و مصاحبه

شعار جهش تولید بارسنگین مسئولیت را به دوش تولید کنندگان دغدغه­ مند گذاشته است

مهندس بزرگمهر دادگر کفت:جهش تولید،نامگذاری پرمحتوا و قابل تاملی که برای سال ۹۹، بارسنگین مسئولیت و چه بسا نگرانی را به دوش تولید کنندگان دغدغه­ مند گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی ( اگروفودنیوز)،رئیس هیئت مدیره شرکت دوشه آمل (هراز) افزود :چرا که تلخی تجربه­ های سال رونق تولید هنوز در کام بسیاری از فعالین عرصه تولید و اشتغال در نبود قبول­ مسئولیت آن توسط دولت حس می شود. با این همه برای جبران عقب ماندگی­های تحمیلی قبلی و حرکت رو­به­ جلو در بخش تولید به عنوان موتور ­محرکه چرخه­ ی ­اقتصادی در نبود درآمد اصلی دولت در حوزه فروش نفت چه باید کرد؟

مهندس دادگر ادامه داد :در حوزه تولید بروز نوآوری و بهره ­وری در صنایع ،توام با به کارگیری دانش روز در جهت افزایش کیفیت و کنترل بهای تمام شده می­تواند نجات­بخش باشد که این مهم شرط لازم برای استمرار حیات تولید است.

اما آنچه که موضوع را پیچیده تر می نماید سیاستگذاری­ها و عوامل خارج از سازمانهای تولیدی است که وضع قوانین و مقررات جدید و بعضاً پیروی از مقررات پوسیده و کهنه قدیمی و سیاست های شکست خرده قبلی می تواند ترمز حرکت روبه جلوی این سازمان های تولید محور و اشتغال آفرین را بکشد.

رئیس هیئت مدیره گروه لبنی هراز افزود:عدم شفافیت در قوانین نظام پولی و بانکی کشور که سایه سنگین قوانین شتاب­زده در بخش تجارت بین المللی، علاوه بر تحریم های ظالمانه ،نوسانات بی حد و حساب نرخ ارز و تاثیر مستقیم آن در بهای تمام شده داخلی و عدم توانایی در کنترل مولفه های تاثیر گذار بهای تمام شده،کار را برای صادرات و واردات که از ارکان اصلی تولید است سخت نموده و نیاز به اصلاحات درست  مبتنی بر مطالعات دقیق و عملیاتی دارد.

مهندس بزرگمهر دادگر در ادامه گفت: انزوای هر چه بیشترمحصولات ایرانی در عرصه جهانی متاثر از سیاست های نادرست خارجی و بلاتکلیفی بسیاری از شرکای تجاری خارجی در حوزه انتقال دانش، فن آوری و محصولات تولیدی و نگرانی های بازدارنده در سرمایه گذاری،از جمله عوامل منفی است که عدم رفع آن می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

وی افزود :گسترش بازارهای هدف خارجی در سایه دیپلماسی قوی وتحکیم روابط با کشورهای خارجی ومتعاقبا وضع قوانین تشویقی و بستر سازی درست و هوشمندانه برای صادرات به این کشورها می تواند راهکار برون رفت از این بحران کلیدی درتولید کشور باشد.

این کارآفرین صنعت غذای کشور در ادامه افزود: برتری محسوس روابط بر ضوابط و تکیه بر مراودات خارج از حوزه قوانین و در یک کلمه رانت خواری در بخش های مختلف  سازمان های اصلی و متولی حمایت از تولید همچنان هم حس می شود که کندی وحشت آوری در روال عادی و سخت تر شدن رقابت در شرایط نامتوازن بازار را به همراه خواهد داشت که تکیه بر سیستماتیک نمودن روابط و استفاده از ابزارهای فن آوری اطلاعات در جلوگیری و مبازره با فساد و کم رنگ نمودن هر چه بیشتر تاثیر تصمیم گیریهای فردی می تواند گام مهمی برای رفع آن باشد.

شکاف آزار دهنده بخش­های تولیدی با نهادهای تولید دانش در کشور از جمله پژوهشکده­ها ، دانشگاه­ها ،پارک­های علم ­و فن­آوری واستارت­آپ هاو…بیش از پیش احساس می شود و دانش بنیان نمودن سازمان­­ها باید از مرحله شعار و تعارف به مرحله عملی تبدیل شود که مستلزم هماهنگی و همسویی هر چه بیشتر وتنگاتنگ نهادهای سیاست گذار به خصوص وزارت صمت و وزارت علوم و تحقیقات به عنوان متولیان دو حوزه می باشد.

اصلاح قوانین مبهم و دست­ و­پاگیر،چندلایه،متراکم و فاقد ارزش افزوده گمرکی  که در سال قبل در دستور کار قرار گرفته بود در حد یک دستورالعمل باقی مانده و هنوز هم بسیاری از کالاهای خوراک اولیه تولید در گمرکات رسوب شده و این در حالی است که ترخیص این کالاها گاهی زمان بیشتری از خرید آن با این شرایط سخت انتقال ارز به خود اختصاص داده اشت .همچنین تاثیرگذاری قاچاق کالا که سبب کمبود برخی از مواداولیه در کشور شده است همچنان ادامه دارد و مستلزم برخورد قاطعانه دستگاه های ذیربط است.

همه موضوعات اشاره شده حاکی از آن است که نوآوری و پشتکار یک تولید کننده می تواند یک روی سکه کسب وکار مبتنی بر تولید و اشتغال باشد و روی دیگر سکه مسئولیت بزرگی است که بر دوش دولت قرار گرفته است.

مهندس دادگر در پایان گفت :با این همه دل بستن به شعار سال و تحقق آن تنها و تنها در سایه همدلی،تلاش صادقانه،تدبیر،تغییر و اصلاح  مستمر و همه جانبه به معنای واقعی است و در این میان به سهم خود درشرکت های لبنیات هراز و پنیرهای آلیما ،لبن زاگو آمل که پرچمداران تولید،اشتغال،نوآوری درخلق و معرفی محصولات جدید و سلامت محوردر حوزه صنعت غذای کشور بوده است از ابتدای شروع سال کمر همت را بسته و امیدوارانه با تکیه بر الطاف الهی و همت بالای کارکنان به جلو خواهیم رفت.

به امید فردای بهتر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا