اهم اخبارکشاورزی و صنایع غذاییگفتگو و مصاحبه

زعفران و گیاهان دارویی ایران و نقش آفرینی در بازارهای بین المللی

علی شریعتی مقدم مدیر عامل شرکت نوین زعفران در گفتگو با سایت خبری تولید آنلاین ، نقطه نظرات خود را در خصوص بازار بین المللی گیاهان دارویی و زعفران ارائه کرد :
ما در بخش گیاهان دارویی و زعفران جهت موفقیت در بخش صادرات باید شرکتهایی بزرگ و قدرتمند در زمینه صادرات داشته باشیم که در این حوزه برش کاری بالایی داشته باشند و بتوانند در حوزه بین المللی به خوبی ایفای نقش کنند . در داخل نیز در زنجیره تولید و ارزش حضور موثر داشته باشند شرکتهایی که سایز صادراتی آنها بیش از ۱۰۰ میلیون دلار باشد ، اگر فضای کسب و کار ما مشابه کشورهای رقیب ما باشد می توانیم جهش صادراتی را در بخش زعفران و گیاهان دارویی و بخشهای وابسته به آنها رقم بزنند .
متاسفانه امروزه در بخش های تولید و صادرات متاثر از تحریم های داخلی بیشتر است تا تحریم های خارجی بطور مثال در بخش سود و وام های تولیدی و صنعتی که بانکها عرضه می کنند بیش از ۱۰ برابر نرخهای رایج بین المللی است . بحث های مالیاتی ، مباحث تامین اجتماعی و موضوع مهم بروکراسی حاکم بر سیستم های اداری ما ، همه و همه تولید را چه در حوزه کشاورزی و چه در تولید و بسته بندی و چه در تحقیقات و به تبع آنها صادرات تحت الشعاع قرار داده است .
تعداد مشکلات ریز و درشت که تولید و صادرکنندگان با آنها درگیر هستند در واحدهای تولیدی با سایز متوسط بیش از ۱۰۰ مورد است یعنی تعداد مشکلات برای شرکتهایی در این رده سه رقمی است که این نیازمند تدبیر جدی است برای پاکسازی قوانین مزاحم و دست و پاگیر و رفتارهایی که تولید و صادرات را با مشکل مواجه ساخته است . به خوبی به یاد دارم در اوایل دهه ۷۰ یعنی حدود سالهای ۷۲ و ۷۳ در مدت ۱۵ سال میزان صادرات زعفران با رشد ۲۰% روبرو شد که این موضوع با همت تولید کنندگان نسل جوان و صادرکنندگان ایرانی توانستند با تلاش و پشتکار زعفران ایران را جایگزین زعفران تولیدی اسپانیا کنند به نحوی که تولید زعفران اسپانیا از میزان ۴۰ تن در سال به رقمی در حدود ۱ تن در سال کاهش پیدا کرده است . اگر تامین منافع تولید کنندگان در زنجیره ارزش مورد توجه قرار بگیرد راهکارهای استانارد های جهانی نظیر fare trade یا تجارت منصفانه که تولید کنندگان برای افزایش کیفیت و کاهش بهای تمنام شده خودشان برنامه ریزی کنند مسلم بدانید قدرت رقابت ما افزایش پیدا میکند و در بحث گیاهان دارویی شرکتهایی داریم که تنها با یک محصول در شرق آسیا بیش از ۳ میلیارد دلار صادرات می کنند . چرا ایران که ئخواستگاه بعضی محصولات نظیر زعفران و بعضی گیاهان دارویی است نتوانیم اقلام صادراتی مان را ببریم .
با توجه به توسعه بازار زعفران و گیهان دارویی می توانیم مشکل آب را در کشور در بخش کشاورزی حل کنیم و با توجه به مفهوم آب مجازی در کشت محصولاتی استراتژیک با نیاز آبی بالا رابه جای تولید ، وارد کنیم .
ما باید تراز تجاری در بخش کشاورزی بعلاوه اب و زنجیره های ارزش که باید مورد توجه قرار بگیرند ، مثبت کنیم . هرگونه تصمیم گیری و برنامه ریزی دراز مدت در بحث زعفران باید از مسیر اجرای این تصمیمات در بخش خصوصی و فعال در این عرصه بگذرد تا در جهت منافع ملی باشد و تامین و تضمین منافع ملی را اگر از بیگانگان انتظار داشته باشیم کاری اشتباه است .
امروزه شرکت نوین زعفران در هزاران فروشگاههای زنجیره ای محصول تولید ایران را عرضه می کند محصولی که در شرایط کلین روم بسته بندی شده است و به تمام ایران نیز عرضه می شود . این موفقیت هرچند با سختی بدست آمده است ولی امروزه می توانیم در سطح بین المللی موفق باشیم . گیاهان دارویی نظیر گل محمدی که با اقلیم خشک سازگارند و حجم بازار مبادلاتی آن قابلیت جهش زیادی دارد می تواند از حوزه هایی باشد که ایران پرچم دار آنها در بازارهای بین المللی شود .
به امید آن روز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا