اقتصاداهم اخبارصنعت و معدنکشاورزی و صنایع غذاییگفتگو و مصاحبه

رونق تولید یاداشتی از سیدمصطفی هاشمی طبا

مقام معظم رهبری در پیام نوروزی شان سال ۱۳۹۸را سال رونق تولید نام نهادند. توجه ایشان به رشد تولید صدالبته نشان راه درست در توسعه اقتصادی می باشد و مردم و دولت قاعدتا این توجه را دارند که تولید صرفا به معنای تولید صنعتی نیست بلکه حکایت از تولید صنعتی ومعدنی تولید کشاورزی و بخصوص تولید  خدمات دارد.

در همین طلیعه سال نو سیل بی سابقه در پنج استان کشور خسارات زیادی به تولیدات وارد نمود و صدالبته بارش های پی در پی در بسیاری از استانها باعث برکات فراوانی گردید و انتظار می رود در این استانها در سال جاری شاهد تولیدات بسیار مناسب کشاورزی باشیم.

طبعا برای افزایش تولید هم دولت (به معنای اجزای قادر حکومتی) و هم مردم باید بصورت تواما و با درک و تفاهم مشترک اقدام نمایند. امری که ظاهرا حاصل نشده و بعید است بزودی حاصل شود چه دولتیان بدلیل آنکه خود دستی بر آتش ندارند و عموما سابقه حضور در تولید و درک عملیاتی مشکلات را ندارند تصمیمات خلق الساعه و مسدود کننده می گیرند و هم مردم بدون توجه به کلیات اقتصاد کشور انتظارات غیرممکن را طالب هستند. تصمیمات پی در پی متفاوت و گاه متناقض دولتمردان در طول چندماه اخیر از مصداق های این امر می باشد.

بی تردید با توجه به خروج آمریکا از برجام و متمرکز شدن بر مبارزه اقتصادی علیه ایران در حقیقت در شرایط جنگ  اقتصادی قرار گرفته ایم. هر چند اروپا شفاها با تصمیم خروج آمریکا از برجام مقابله کرده است اما عملا همان راه آمریکا را می رود و چین نیز بدلیل تمایل به ادامه همکاری اقتصادی با آمریکا عملا مشکلات زیادی برای ما فراهم کرده است و حتی نقل شده که چین و روسیه گفته اند اگر مقررات AFTF  در ایران تصویب نشود همکاری بانکی خود را قطع می کنند.

واقع بینانه باید گفت که در شرایط فعلی رونق تولید وابسته به قطعات، ماشین آلات و برخی مواد اولیه وارداتی می باشد و شرایط تجاری و بانکی در پیش مانع بسیار بزرگی در رونق تولید می باشد. طبق پیش بینی های بعمل آمده در سال ۱۳۹۸ تولید ناخالص ملی حدود ۵% کاهش می یابد و این یعنی عدم دسترسی به اهداف مورد انتظار ناشی از رونق تولید.

در این شرایط دولت باید بسیار هوشمندانه عمل نماید و جزء به جزء از هر امکان کوچک برای خنثی کردن دشمنی های آمریکا استفاده نماید.  دولت(یعنی کل حکومت و حاشیه های آن) از هر گونه جدل پرهیز و تمام راه های کوچک و جزئی را مورد توجه قرار دهند و با اتخاذ سیاست های درست با الهام و درک مطالب ناشی از مشورت با دست اندرکاران تولید به تداوم تولید کمک نمایند.

توجه شود که رونق تولید در درجه نخست نیاز به بازار و مشتری دارد و نیز با توجه به محدودیت های شدید صادرات نفت و همچنین موضوع بازگشت پول آن باید برای بدست آوردن ارز مورد نیاز برای تولید توجه هر چه بیشتر به امر صادرات بشود و حداقل تولید کنندگان صادرکننده بتوانند از ارز خود برای واردات کالای مورد نیاز استفاده کنند.صنایع غذائی در این میان از اهمیت بسیار برخوردار است و گو اینکه مواد اصلی اولیه آن در ایران است اما مواد جانبی و بسته بندی آن باید از خارج وارد شود می دانیم که بسته بندی امر بسیار مهمی در تولید صادراتی می باشد و چنانچه چنین شود صادرات صنایع غذائی ارز آوری مطلوبی خواهند داشت. امروز بانک مرکزی در پی دریافت ارز صادرکنندگان است اما وقتی صادرکننده میگوید برای تولید ارز تخصیص دهید می گویند ارز نداریم! این یعنی دهان کجی به تولید. شبیه این تصمیمات در اقتصاد ما کم نیست.

امید است همگی درک متقابل داشته باشیم و نیز لازم میداند در این مختصر از ضرورت تسریع در امر بازسازی مناطق سیل زده و تامین کالاهای نابود  شده آنان که نوعا مصنوع داخلی است اقدامات اساسی و فوری صورت گیرد.

 

سیدمصطفی هاشمی طبا

 

منبع : ماهنامه کارآفرینی و صنعت غذا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا