صادرات و واردات

خرج ۲۳۵ هزار دلاری برای واردات سوزن و سنجاق!

گرچه از سال ۱۳۹۷ و با تغییر شرایط ارزی واردات بسیار محدود و عمده آن برای کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید انجام می‌شود، اما در این بین برخی اقلام همچنان واردات قابل توجهی دارد که با انجام ثبت سفارش و صدور مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت و تایید منشا ارز از بانک مرکزی از گمرک ترخیص و وارد بازار می‌شود.

یکی از این اقلام سنجاق قفلی و سوزن خیاطی است که طبق آنچه که لطیفی- سخنگوی گمرک ایران- اعلام کرده است واردات این کالاها سالانه چند صد هزار دلاری ارز بری دارد.

واردات ۱۵۷ هزار دلاری از چین و کمی از امارات

طبق اعلام لطیفی، در سال گذشته ۴۹.۲ تن سنجاق قفلی به ارزش ۱۴۹.۸ هزار دلار وارد ایران شده که عمده آن از کشور چین و فقط در حد ۱۴۴ کیلو مربوط به امارات بوده است.

این در حالی است که در سه ماهه ابتدایی سال جاری ۲.۴ تن سنجاق قفلی به ارزش ۷.۱ هزار دلار وارد ایران شده است.

براین اساس مجموع سنجاق قفلی که در این ۱۵ ماه وارد ایران شده ۵۱.۶ تن به ارزش بیش از ۱۵۷ هزار دلار بوده است.

واردات ۵۰ هزار دلاری سوزن خیاطی

اما در رابطه با سوزن خیاطی هم در سال گذشته ۲۳.۶ تن به ارزش ۵۰.۷ هزار دلار واردات صورت گرفته که برای سه ماهه ابتدایی امسال ۱۱.۸ تن به ارزش ۲۶.۱ هزار دلار بوده است.

بنابراین در ۱۵ ماهه گذشته بیش از ۳۵ تن سوزن خیاطی به ارزشی بالغ بر ۷۷ هزار دلار وارد ایران شده است.

براساس این گزارش، مجموع سوزن خیاطی و سنجاق قفلی وارد شده در ۱۵ ماه به ایران بیش از ۸۵ تن به ارزش بالغ بر ۲۳۵ هزار دلار بوده است.

این‌که چرا با وجود محدودیت های موجود برای واردات، سنجاق قفلی و سوزن خیاطی با این حجم واردات می‌شود، موضوعی است که تا حدی می تواند به نیاز داخل برگردد ولی اینکه چرا تولید داخل پاسخ گو نیست و سایر دلایل واردات این کالا موضوعی اسن که باید وزارت صنعت، معدن و تجارت به آن پاسخ دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا