اقتصاداهم اخباربازاربانک، بیمه و بورستجارت

حذف ۴ صفر از پول ملی هماهنگی بیشتری با عرف جاری جامعه دارد/ تومان واحد پولی ایران می‌شود

سخنگوی دولت با اشاره به مصوبه حذف چهارصفر از پول ملی گفت: این اقدام هماهنگی بیشتری با عرف جاری جامعه دارد.

 

 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی ربیعی با اشاره به مهمترین دستور جلسات امروز هیات دولت گفت: بحثی در ارتباط با پول ملی از مدت‌ها قبل در دولت مطرح بود که امروز دولت برای تنظیم لایحه و ارسال آن به مجلس به جمع‌بندی رسید.

وی در تشریح این لایحه گفت: در این لایحه بنا است که چهار صفر از پول حذف و تومان واحد پولی ما خواهد شد که هم افزایش کارایی پول ملی را خواهد داشت و هم هماهنگی بیشتری با عرف جاری جامعه دارد.

سخنگوی دولت گفت: در حال حاضر وقتی می‌گوییم یک تومان، این مبلغ معنی خاص خودش را در جامعه دارد و از ریال خیلی استفاده نمی‌شود. حیثیت ظاهری پول ملی در مقابل سایر ارزهای بین‌المللی مراعات شده و در نظر گرفته می‌شود و مسکوکات از نو به چرخه می‌آید که الان از چرخه خارج شده و استهلاک کاغذی هم کمتر می‌شود.

ربیعی یادآور شد: مهمترین مساله این است که این اقدام نه به تورم و نه به قدرت خرید مرتبط است؛ چراکه همه این موارد محاسبه شده و هیچ ارتباطی به تورم و قدرت خرید و رشد ندارد و صرفا دلایلش همین دلایلی بود که عنوان شد.

وی در خصوص زمان اجرایی شدن این مصوبه گفت: این لایحه‌ای است که باید به مجلس برود و در روال قرار بگیرد البته ما سعی می‌کنیم این لایحه را با دو فوریت به مجلس ارسال کنیم تا در مجلس بحث‌های کارشناسی انجام شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم همکاران ما در دولت، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد حتما باید توضیحات بیشتر را بدهند و این کلیات بحثی بود که تصویب شد. در جلسه آینده نیز بیشتر روی جزئیات بحث خواهد شد و در کش و قوس کار در مجلس نیز بیشتر جزئیات آن مشخص خواهد شد.

وی در خصوص سایر مصوبات هیات دولت هم گفت: یک بحث دیگر نیز اشکالی بود در موضوع افزایش حقوق پیش آمده بود و یک بند که مربوط به بازنشستگان هیات علمی بود مشکلاتی داشت. امروز در دولت در این خصوص بحث شد و ما براساس روال قبلی عمل می‌کنیم و اعضای هیات علمی که در آستانه بازنشستگی هستند نگران نباشند و دولت کماکان به آن سیاقی که اصل قانون گفته پایبند است و یک تفاهمی هم در این زمینه با ریاست مجلس شورای اسلامی انجام شد. نمی شود یکی پارسال یک جور بازنشست شود و امسال فرد به شکل دیگری بازنشست شود و این مساله نباید با آیین‌نامه سالانه بودجه دستخوش تغییرات شود.

وی در خصوص ارسال لایحه جامع مالیاتی به مجلس گفت: اجازه دهید در این رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنم تا در اختیار شما قرار دهم.

ربیعی در پاسخ به این سوال که آیا پایین آمدن سن مدیران ارشد شامل کابینه هم می‌شود یا خیر گفت: من باید در خصوص این بخشنامه مفصل توضیح دهم. روال این بوده افرادی که قبلا تا ۴۵ سال نتوانستند مدیریت بگیرند به کارگروه‌های ارزیابی که در دل هر وزارتخانه وجود دارد، بروند. اگر آن کارگروه می‌گفت این‌ها می‌توانند سمت مدیریت را کسب کنند این فرد می‌توانست در مسیر شغلی قرار بگیرد و همینطور برای سایر سطوح نیز با سن‌های مختلف بود حال شورای عالی اداری این را افزایش داده یعنی برای مدیریت ۴۵ سال را به ۴۷ سال افزایش داده است و همینطور برای مدیریت‌های بالاتر این سن را افزایش داده و این بخشنامه تفسیر برعکس شده که به افرادی که سال‌ها کار کردند بگوییم شما دیگر نمی‌توانی مدیر شوی که این مساله انگیزه‌های شغلی را کامل از بین می‌برد.

وی تاکید کرد: افرادی که تا ۴۷ سال نتوانسته‌اند پست مدیریتی بگیرند آن کانون ارزیابی باید تصمیم بگیرد که آیا این فرد می‌تواند در این منصب شغلی قرار بگیرد یا خیر و اگرنه از سنین دیگر استفاده می‌شود. من تفسیر این را با واضح بیان خواهم کرد برداشت اولیه درست نبود و این توضیح را منتشر خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا