تجارت

بیش از ۴۳۲ هزار تن کالا از مرز رسمی پرویزخان ترانزیت شد

«فریبرز کرمی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه از پایانه مرز بین المللی پرویزخان ۱۱۰ هزار و ۸۰۱ تن کالا توسط چهار هزار و ۳۰۰ کامیون ایرانی به داخل کشور بارگیری شده است.

وی اظهار داشت: همچنین میزان ترانزیت خروجی حامل کالا در پایانه مرزی پرویزخان بیش از یک هزار و ۶۷۰ تن بوده که توسط ۹۱ کامیون ایرانی انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: ترانزیت ورودی حامل کالا در مرز رسمی پرویزخان ۲۰۱ هزار و ۵۹ تن کالا بوده که توسط سه هزار و ۳۲۰ کامیون ایرانی و سه هزار و ۹۴۰ کامیون خارجی صورت گرفته است.

کرمی ادامه داد: همچنین ترانزیت خروجی از پایانه مرز رسمی پرویزخان میزان ۴۲ هزار و ۵۵۵ تن کالا بوده که توسط ۲ هزار و ۳۵۰ کامیون ایرانی و یک کامیون خارجی صورت گرفته و می توان گفت که ترانزیت ورودی کالا بیشتر از ترانزیت خروجی از این مرز رسمی و بین المللی بوده است.

او ادامه داد: همچنین در چهار ماه سپری شده از سال جاری میزان کالاهای ورودی از پایانه مرز پرویزخان ۲ هزار و ۸۸۸ کامیون ایرانی و ۱۹۹ کامیون خارجی به میزان ۷۶ هزار و ۵۷۱ تن است.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا