تجارتحمل و نقل

بکارگیری کشتی‌های غول پیکر در حمل و نقل دریایی برای کاهش هزینه

شرکت های کشتیرانی برای درآمد زایی بیشتر و کاهش هزینه های باری، از ابرکشتی ها استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از خبرگزاری نیکی ژاپن، شرکت‌های کشتیرانی که در زمینه جابجایی محموله باری فعالیت دارند، در حال روی آوردن به کشتی های بسیار بزرگ به منظور کاهش هزینه های حمل و نقل کالا از آسیا به اروپا هستند؛ هم اکنون فعالان این حوزه نگران هستند که نرخ حمل و نقل در این بخش، افت چشمگیری داشته باشد.

رئیس شرکت کشتیرانی «میتسویی» ژاپن گفت: کشتی های بزرگ، سود قابل توجهی را به دنبال خواهند داشت. وی در ادامه گفت: «میتسویی» از کشتی های بسیار بزرگ با ظرفیت ۲۰ هزار فوت، در جابجایی محموله ها استفاده می کند.

«میتسویی» اعلام کرده که حمل محموله های باری بیشتر در هر سفر، سود بیشتری را به همراه خواهد داشت؛ ضمن اینکه هزینه سوخت در کشتی های ۲۰ هزار فوتی، به نسبت کشتی های ۱۴ هزار فوتی، فقط ۳۰ درصد بیشتر است.

همچنین شرکت «میتسویی» اعلام کرد تا سال ۲۰۲۰ میلادی، پیش بینی می شود ۷۰ کشتی با ظرفیت ۲۰ هزار فوتی ساخته شود.

در همین حال، توازن میان عرضه و تقاضا همزمان با رقابت شرکت های کشتیرانی بر سر انداختن کشتی ها، در حال برهم خوردن است و در ماه سپتامبر هم، شرکت کشتیرانی «سی ام ای سی جی ام» فرانسه، سفارش ساخت برای کشتی باری با ظرفیت ۲۲ هزار فوتی را تایید کرده بود؛ این در حالی است که ظرفیت جهانی در ۵ سال اخیر منتهی به سال ۲۰۱۶ میلادی، ۳۱ درصد افزایش پیدا کرده؛ اما حجم محموله ها فقط ۱۷ درصد رشد داشته است.

البته افزایش ظرفیت کشتی ها، منجر به کاهش قیمت ها شده است و برای مثال در ماه مارس امسال، هزینه جابجایی کالا برای آسیا-اروپا برای هر کانتینر ۲۰ فوتی، تقرییا ۲۰۰ دلار اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، یک سوم روند نزولی نشان می دهد و می تواند این صنعت را با مشکل جدی در آینده روبرو کند؛ همانطور که چندی پیش، شرکت کشتیرانی «هانجینگ» کره جنوبی ورشکسته شد.

به گفته رییس شرکت کشتیرانی «میتسویی»، بزرگ شدن اندازه کشتی های باری در حال کاهش تعداد بازیگرها در این عرصه است و شرکت های «میتسویی» و «نیپون یوسن» به همراه رقیب خود «کاوازاکی» ژاپن، با یکدیگر تلفیق خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا