صنایع معدنیصنعت و معدنهرمزگان

امضای تفاهم‌نامه افزایش ١٠ میلیون تنی ظرفیت فولاد در حاشیه خلیج فارس

تفاهم‌نامه توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف ۱۰ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با مشارکت بخش خصوصی و در قالب یک کنسرسیوم امضا شد.

به گزارش ایسنا، نشست امضای تفاهم‌نامه توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف ١٠ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با مشارکت بخش خصوصی عصر امروز در محل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برگزار و تفاهم‌نامه توسط نمایندگان کنسرسیوم هفت مجموعه معدنی، فولادی و بخش خصوصی امضا شد.

حسن یوسفیان- مدیر عامل شرکت ملی فولاد ایران- در این جلسه اظهار کرد: پس از سال‌ها انتظار برای افزایش ظرفیت تولید فولاد و پس از سه زیر جلسه مجموع نظرات جمع بندی شده و نهایتاً تولید فولاد با حداکثر ظرفیت ١٠ میلیون تن حاصل شد که روز گذشته این تفاهم‌نامه امضا شد. شرکت فولاد تکنیک نیز به عنوان مشاور انتخابات و گزارش به مجموعه شرکت‌ها ارسال شد.

وی افزود: امروز شاهدیم که امضای تفاهم‌نامه توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف ۱۰ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با مشارکت بخش خصوصی در قالب یک کنسرسیوم در محل ایمیدرو عملیاتی شده و از فردا هیأت اجرایی شکل خواهد گرفت.

در ادامه فریدون همتی – استاندار هرمزگان- گفت: در شرایط کنونی کشور با توجه به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد که ١٠ میلیون تن آن در هرمزگان تعریف شده است، این اراده در ایمیدرو، شرکت ملی فولاد، فولاد هرمزگان، فولاد گل‌گهر و … دیده شد که با کنار هم قرار گرفتن هرکدام یک از این واحدها که دارای توانایی محدود هستند، توانمندی بزرگی حاصل خواهد شد که در شرایط تحریمی و کنونی برای کشور بسیار حائز اهمیت است. باید در کنار یکدیگر پای این کار بزرگ آمده و به شکل ویژه آن را پشتیبانی کرده و جلو ببریم.

وی افزود: در منطقه ویژه خلیج فارس به کسی اجازه توسعه طرحی داده نمی‌شود مگر آنکه آن نیز وارد کنسرسیوم شود. انتظار ما این است که به شکل‌گیری شرکت‌ها و پیشبرد این تفاهم‌نامه سرعت دهیم. بنابراین واحدهایی که سرعت لازم را نداشته باشند به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: لازم است تا استعدادهای بالقوه موجود در کشور کنار هم جمع شده و توان قابل توجهی شکل گیرد که قابل پردازش باشد. استان هرمزگان نیز حامی در این حرکت حامی خواهد بود و از استعدادها و توانایی‌های کشور حتماً بهره خواهد برد. در این تجربه جدید، همه در کنار هم با روحیه ملی و اقتصاد مقاومتی حرکت خواهیم کرد تا تجربه موفقیت‌آمیزی به نام افزایش ظرفیت تولید تا سقف ١٠ میلیون تنی فولاد که سال‌ها به صورت یکجا محقق نشده است، حاصل شود تا از نزدیک شاهد تحرک و اقدام عملی در مجموعه هرمزگان باشیم.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت ملی فولاد ایران، صندوق بازنشستگی کشور، فولاد جنوب کیش، سنگ آهن گل گهر، مادکوش، صبا فولاد اعضای این کنسرسیوم را تشکیل می‌دهند.

خداداد غریب‌پور – هیأت عامل ایمیدرو- هم پس از امضا این تفاهم‌نامه میزان سرمایه‌گذاری در این طرح را پنج میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این منابع از محل منابع شرکت‌های فولادی و همچنین فروش اوراق مشارکت منابع بانک‌ها و در صورت نیاز از منابع صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد. مدت اجرای این طرح نیز پنج ساله خواهد بود، نزدیکی به آب‌های بین‌المللی، وجود معادن آهن در منطقه و وجود زیرساخت‌هایی نظیر بندر و امکان صادرات و واردات از مزیت‌های منطقه اقتصادی خلیج فارس است که اجرای طرح‌های فولادی در این منطقه را توجیه پذیر ساخته است.
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا