تجارت

اعزام دو هیأت اقتصادی ایران به عراق

به گزارش روز پنجشنبه از اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق «یحیی آل اسحاق» گفت: در شرایط جدید عراق و بعد از انتخابات پارلمانی این کشور لازم بود در رابطه با بررسی وضعیت موجود روابط اقتصادی دو کشور و همکاری‌های آتی با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان این کشور مذاکراتی صورت گیرد. بنابراین دو هیأت اقتصادی و تجاری به عراق اعزام شد.

وی افزود: در جمع هیأت اعزامی به جنوب عراق و همراه رئیس اتاق بازرگانی ایران، رؤسای اتاق‌های بازرگانی مرزی هم‌جوار عراق، اینجانب، رئیس کمیسیون اقتصادی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان سفارت کشورمان در بغداد و فعالین حوزه عراق در زمینه‌های مختلف تجاری و اقتصادی حضور داشتند و جلسات کاری و همایش‌های تجاری مشترک در بغداد، کربلای معلی و نجف اشرف با فعالان اقتصادی عراق برگزار شد.

آل اسحاق ادامه داد: در این سفر مذاکراتی با وزیر تجارت عراق، رؤسای اتحادیه صنایع و اتحادیه اتاق‌های بازرگانی این کشور و فعالان بخش صنعت و بازرگانی عراق انجام گرفت و تفاهم‌نامه‌ای به‌منظور راه‌اندازی مرکز داوری مشترک به امضای رییس اتاق ایران و رییس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق رسید.

رییس اتاق مشترک ایران و عراق در مورد موضوعات مورد بحث در این سفر بیان داشت: مذاکرات کلی در رابطه با آتیه روابط اقتصادی ایران و عراق صورت گرفت. همچنین حل مشکلات مربوط به نقل و انتقالات ارزی، استاندارد، حمل و نقل و گمرکات و موارد اجرایی دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مسئولان دولت و بخش صنعت عراق علاقه‌مند به توسعه روابط صنعتی با ایران در حوزه‌های سرمایه گذاری و تولید مشترک و واردات ماشین آلات، قطعات، خطوط تولید و تمام امور مربوط به صنعتی شدن هستند بجاست که فعالین اقتصادی بخش صنعت کشورمان از این فرصت پیش‌رو استفاده جدی کنند.

آل اسحاق بیان داشت: امیدوار هستیم این سفر آثار بزرگی در آینده تعاملات اقتصادی ایران و عراق داشته باشد.

برگزاری دومین نشست تجاری با اقلیم کردستان

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در خصوص اعزام هیأت تجاری به اقلیم کردستان عراق نیز گفت: هیأتی متشکل از حدود ۶۰ نفر از مدیران شرکت‌های تولیدی و بازرگانی کشورمان به اربیل اقلیم کردستان عراق عزیمت کردند که هم‌زمان با سفر این هیأت به اربیل دومین نشست تجاری جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق برگزار شد.

وی عنوان کرد: تجار و فعالان اقتصادی ایرانی و عراقی در این رویداد اقتصادی دیدارهای رو در رو خواهند داشت و از دیگر برنامه‌های این هیأت تجاری در مدت حضور در اقلیم کردستان عراق، برپایی نمایشگاه جانبی تولیدات کشورمان و بازدید از مراکز عمده فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اربیل خواهد بود.

آل اسحاق اضافه کرد: از مسئولان اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز «یوسف باپیری»(عضو هیأت مدیره و رئیس کارگروه اقلیم کردستان عراق) و «جهانبخش سنجابی شیرازی»( دبیرکل) در این هیأت حضور دارند. در جریان این سفر قرار است آنها دیدار هایی با وزیر بازرگانی و صنعت و رؤسای اتاق‌های بازرگانی و گمرک اقلیم کردستان عراق داشته باشند و مباحث مربوط به رفع موانع و توسعه‌ی تجارت بین ایران و اقلیم کردستان عراق مورد مذاکره قرار گیرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پایان در مورد میزان صادرات کالاهای ایرانی به عراق گفت: صادرات ایران به عراق در ۹ ماهه سال‌جاری ۶میلیارد و۷۸۰میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۴ درصدی را نشان می دهد و امیدواریم تا پایان سال به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا